Hej,
Har stoppat i en Ignitor i min 031-fördelare och noterar att tändningen hoppar lite mer än tidigare säsong? Kan det bero på att gapet mellan sensorn och pickupen är för stort eller är det så att axeln möjligtvis var sliten sen tidigare och Ignitorn är mindre "förlåtande" än brytarna var?
Eller vad? Hur funkar det eg?
// C
912: 031 Fördelare + Ignitor = hoppig tändning?
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
912: 031 Fördelare + Ignitor = hoppig tändning?
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Om man kontrollerar tändningen - (dvs tändimpulsen/gnistan från fördelaren till cyl1 - och därefter hela tändföljden - i min bil 1-4-3-2) med en tändninställningslampa på remskivan - så finns det oftast ett märke i skivan som markerar TDC (Top Dead Center för cyl1). Beroende på motorn, slaglängd m.m så vill man att gnistan ska komma vid olika tillfällen - antingen strax före full kompression - eller strax efter.
När jag nu ställer min tändning så hoppar märket på remskivan ca 3-5grader fram & tbx istället för att vara helt konstant. Följdaktligen kommer gnistan som initierar tändningen i cyl vid olika tidpunkter - vilket är nicht gut.
Verkar som om min fördelare är lite sliten helt enkelt. Nån som har en Bosch 050 liggande som dom vill bli av med?
I övrigt känns det som om säsongen drog igång på riktigt idag! Wohoo. Brum-brum.
När jag nu ställer min tändning så hoppar märket på remskivan ca 3-5grader fram & tbx istället för att vara helt konstant. Följdaktligen kommer gnistan som initierar tändningen i cyl vid olika tidpunkter - vilket är nicht gut.
Verkar som om min fördelare är lite sliten helt enkelt. Nån som har en Bosch 050 liggande som dom vill bli av med?
I övrigt känns det som om säsongen drog igång på riktigt idag! Wohoo. Brum-brum.
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Inget vaccuum - bara centrifugalt mekaniskt. Jag tycker att jag brukar droppa en droppe olja på den lilla filttussen i fördelaren med jämna mellanrum - men borde kanske kolla närmre på att allt rör sig som det ska. 5 - 7 grader totalt kanske. Har bara tre markeringar i remskivan - vad jag misstänker är 3 grader BTDC, TDC och 3 grader efter...?
Kommer jag på nåt revolutionerande så säger jag till...
Kommer jag på nåt revolutionerande så säger jag till...
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Lösning?
Hade exakt samma problem i min bil! Det visade sig att givaren som träs på fördelaraxeln gick att vrida några grader och när motorn blev varm blev det ännu värre. En rengöring av fördelaraxel och givare, sedan limma dit givaren med en liten gnutta epoxi så var problemet löst! Nu vandrar inte tändningen längre!
/ jocke
/ jocke