Diodfel i generatorn....

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Diodfel i generatorn....

Post by SuperFly »

Hej
Hade ju strul med min generator redan 2008 och lämnade in den på helrenovering på hösten på Blixtsevice eftersom den var helt slut. Hela säsongen 09 strulade "något" och laddningen funkade inte. Jag kollade kopplingarna ett flertal gånger och försökte mig på felsökning (ni har väl sett inläggen eller har fått hjälpa mig att kabla igång den) men fick åka runt med ett extrabatteri i stället. Efter att ha gått igenom allt igen nu i vår, rev jag ut generatorn och tog tillbaks den till Blixtservice för att dom skulle kolla den så att jag åtminståne kunde utesluta den som problemet. Jag fick nu till svar att det var något fel på dioderna? Garantitiden är ju ett år oavsett hur lite man kör med sin bil, så nu sitter jag och väntar på ett kostnadsförslag i stället för en ursäkt för en "förstörd" säsong..... :shock: :evil:

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

tyvärr kan dioder gå sönder av det som är efter generatorn

tex. dåligt batteri eller något strul med elsystemet i bilen

har varit med om att dioderna har gått när laddnings lampan inte har rätt effekt (måste berott på att det var en polisbåt :lol: )

värme har en tendens till att ta dö på halvledare

hoppas att det löser sig ,för generatorn är ju såå jätte rolig att pilla ur i tid och otid
911 -72 Rennsport
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Det känns ju lite trist att den kan gå igen när som helst och av ett flertal orsaker. Vad är det som pajjar egentligen? Den är ju inte som när jag plockade isär den själv första gången när allt var torrt som fnöske och sladdarna vittrat sönder. Kan jag plocka ur kretskortet i min diskmaskin och fixa lödningarna själv och få igång den borde jag ju kunna fixa generatorn själv i stället för att behöva lämna in den igen…………………? :x

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

javisst kan man kolla dioderna själv
tänk bara på att när du mäter dina dioder så ska ledaren alltid lödas loss (för att du ska få mätt rätt diod) och mätas med ett mätinstrument som har en speciell mätfunktion för diod/halvledare (dioden behöver 0,7volt för att öppna/leda genom ström) :idea:

går ganska lätt när man kommer på hur man ska göra, är det något så hör av dig
911 -72 Rennsport
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Tack för infon, låter lite krångligare än vad jag trodde. Får bli till nästa gång... :)

Nu blir det som att parkera i en Stockholmskorsning, 900 spänn fattigare :evil:

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

ska se om jag har någon generator liggande imorgon, kan då ta isär den och visa hur man gör/ via bilder 8)
911 -72 Rennsport
User avatar
gtBen
Posts: 841
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
Jag är också intresserad av att få veta hur man mäter upp sina dioder ...please
Mitt problem är att laddlampan lyser svagt lite då och då, men i praktiken har jag inga problem. Det är alltid mer spänning i batteriet när jag stänger av än innan jag startade upp även om jag haft på lyset + värmefläkten + torkare.

Såg detta på pelican-forum i veckan: Alt light with key off = blown diode

Nu lyser inte min laddlampa innan nyckeln är omvriden! men blåsta dioder kanske kan visa sig på olika sätt?

Bengt
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Då det lyser lite då och då från laddlampan är det en av de små dioderna dom har fått sig en törn

för att få en överblick av generatorn titta då på länken nedan och sidan 6.

http://www.mazdaklubben.com/teknik/pdf/ ... erator.pdf


om man inte har ett mätinstrument som mäter dioder, så tar man ett 1,5v batteri och en lampa(tex. cyckellampa) på batteriet har man +/- så att man kan kolla att dioden leder åt ett håll

för mer info kan man titta i Elfa katalogen, där står det mer om dioder och till och med värden på dioden om man har bokstav/siffrorna på dioden


här är en bild på en diod
markeringen som går runt dioden är vilken riktning den leder / åt andra håller leder den inte( om den inte är trasig :wink: )
när jag mäter dioder i generatorer så löder jag loss ett av benen på dioderna bara för att försäkra mig om att jag mäter bara den dioden.

ska se om jag har en generator som jag kan ta lite bilder på(tror att jag hinner det denna vecka)


Image
911 -72 Rennsport
User avatar
gtBen
Posts: 841
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Tack för infon Robert, det kommer att bli till hjälp

Bengt
Post Reply