Underlägg pedalställ?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Underlägg pedalställ?

Post by Dutch »

Har renoverat pedalstället med bronsbussningar. När jag gjorde rent plåten inne i kupen så var det någon gammal gegga som hade stelnat. Vad använder ni mellan golvplåten och pedalstället.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Sorry, jag kastar in en OT fråga (i väntan på att du får svar på din riktiga fråga).

Hur bökigt och tidskrävande är en pedal renovering med nya bussningar?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

Jag svarar på Jonas fråga, jag renoverade ett pedalställ till en 914 och under den fanns inget klegg, pedalstället till 914 är om inte exakt lika så näst intill och det är nog den delrenovering som har gett mest i valuta på funktion i förhållande till tidsåtgång. Det enda som kan strula är när man skall få ur en fjäderpinne, jag gav mig på att borra ur den enligt ett tips, 1 timme och 4 borrar senare så testade jag att pressa ur den och 3 minuter senare var den ur, så mitt tips är att prssa ur den, jag har ingen press hemma men det gick bra med en mutter, skruv och ett skruvstäd.
Jag valde att blästra / lacka mina delar men om man bara skall byta bussningar så tar det inte mer än 1-2 timmar max.

Om pedalstället gnisslar/är seg rekommenderar jag starkt en renovering. Man får en helt underbar känsla i pedalerna efteråt.
En liten guide finns på pelicanen




http://www.pelicanparts.com/techarticle ... luster.htm
__________________________________________
Porsche 914 2l -73

"It is better to wear out than to rust out!"
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Under pedalstället ska det inte vara något klägg alls, bara målad plåt, men pensla gärna på ett ordentligt lager med zinkgrund/mönja innan (det gjorde jag f.ö. på hela jämrans underredet i min gamla -72:a...).

Den där pinnen till kopplingspedalen kan vara överj-vlig att få bort, ett ställ jag hade gav jag upp på helt pga den, annars är det ett busenkelt och trevligt renoveringsprojekt.

MVH Jonas
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Köpte en bronsbussningssats från Pelican Parts ca $15
Riva isär stället var enkelt hade ett passande 4?mm dorn för att få ut rörpinnen, Var däremot värra att dunka i "stiftet" som följde med renoveringssatsen en ihop lindad plåtremsa av fjäderstål, kommer nog ångra mig då det skall rivas igen om 30 år.
Lite blästring och Hammarlack, en bussning av ca tolv behövde svarvas lite, inte illa för att vara US.
Så själva uppfräshningen var enkel.
Tog lite tid att korta tryckpinnen till bromscylindern då jag konverterar till tvåkrets.

Geggan mellan pedalställ och golv var nog årtiondens samlande av rostskyddsmedel som armerats med diverse material som hamnat på golvet.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

jag skulle uppskatta min sammanlagda tid till 4-5 timmar inkl lackering för renovering av pedalstället. Tyckte det var mest strul med att få bort pedalstället från bilen, skyddsplåt under och skruvar satt fast som f*n på min bil.

Men det blev stor skillnad på känslan OCH jag slipper nuförtiden slita ut höger skon på ovansidan då jag inte längre behöver sitta och peta upp bromspedalen efter varje inbromsning :)
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Sen kan man för den riktiga nybilskänslan kosta på sig nya pedalgummin, 51:-/st på Ferdinand
Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Post Reply