jag har nog gjort bort mig igen
jag har letat efter en 5-växlad låda till min 1970 911T, och nu när det dök upp en i Örebro så slog jag till. Problemet (om det nu är ett problem) är bara att den låda jag köpte är en 1965-låda. Det detaljer jag kommit fram till skiljer mellan 1965 och 1970 är:
1970 har "Drag"-koppling istället för "skjut"-koppling, till kopplingsmekanismen. Detta borde gå att flytta över från 1970-lådan.
1970 har 225mm svänghjul/koppling, medan 1965 har 200mm.Detta borde ju gå att jobba runt om man bygger ny motor, men det betyder att min befintliga 2.2T inte kommer passa på direkten.
är det alu-låda i 1965.an? och magnesium 1970? är det nån skillnad i styrka?
901-lådor
jag är inte riktigt säker, men det kan vara skäl att även kolla var startmotorn hamnar i förhållande till startkransen i längsled och hur många tänder det är på kransen. Det där ändrades i ett tidigt skede på tvåliters. Om starten inte når ända fram så havererar det omedelbart.
Hur det blir med resten vet jag inte på rak arm.
Hur det blir med resten vet jag inte på rak arm.
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Låter som ett impulsköp som gick lite väl fort...
Nu gissar jag bara hejvilt men jag skulle tro du måste byta till ett 901-svänghjul och koppling för att få det att funka. 911-lådan i din 70:a är åtminstone av en kraftigare konstruktion än den tidiga 901-lådan. Om den däremot blir klenare i något avseende pga mag-huset vet jag inte. Kan tänka mig att bägge kan haverera men på lite olika vis...
MVH Jonas
Nu gissar jag bara hejvilt men jag skulle tro du måste byta till ett 901-svänghjul och koppling för att få det att funka. 911-lådan i din 70:a är åtminstone av en kraftigare konstruktion än den tidiga 901-lådan. Om den däremot blir klenare i något avseende pga mag-huset vet jag inte. Kan tänka mig att bägge kan haverera men på lite olika vis...
MVH Jonas