Kan man använda SC-ok på early 911?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Kan man använda SC-ok på early 911?

Post by jsoderbe »

Hej!

Jag har en annons ute på lite delar på blocket, bla en uppsättning bromsok fram från en 911 SC. Men, efter att ha kollat lite mer på dem så kanske det kunde gå att uppdatera en early 911 med dem istället? Dumt att sälja dem och sedan lägga ner en massa pengar på att renovera originaloken.

De har c:c 90 mm vid en slarvig mätning.

Vad säger ni?


Mvh Johan
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det beror ju på vad du har för cc på dina befintliga ben. Har du aluok så passar de. de är de enda av early som har 90 mm cc.

SC är bra ok.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tack Pär. Då ska jag inte sälja dem med andra ord?

Jag har ett par uppsättningar S-ok, men de måste renoveras. Kanske det här funkar som undertiden-ok?

Mvh Johan
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

S-oken är ju MYCKET snyggare men skall man vara ärlig så sägs de flexa lite mer än SC-ok. Men det tvistas det om. De finns de som hävdar om allt är renoverat och är i bra skick så är det inget problem, dvs att flexandet är lite av en myt. I mina S'ar har jag inte någon gång upplevt pedalen som svampig.

Så, kör med SC medan du renoverar och sätt sedan på de vackra bromsarna. Lucas har hittat något sätt att få fram original utseendet, jag skall fråga honom hur han gjorde. Det kommer att drojja dock, han servar Waldegård bil i Monte!
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Tack Pär! SC-oken ser fräscha ut och lustigt nog verkar jag ha fått med renoveringssatser till dem också....


Mvh Johan
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Utmattade ok är ingen myt.

Utropvningsfolket på fabrik kallar det för gäspande caliper.

Skall man klyva oken så gäller det att se upp med skruvarna för de kan verkligen vara svåra att få tag i. Finns till en del. Åtdragningsmomenten står i reparaturanleitung.

Om man inte vill gulkromatera så finns det spray att köpa som ser vettigt ut.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Johannes, jag tvivlar inte på din kun skap i frågan. Det som är lite lustigt är att en del som "borde veta" har hävdat motsatsen. Därav min tvetydighet.

Finns ju nu chans till lite emperi om Johan kör med båda.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

För info, jag har själv mätt upp "gäspande" kaliprar, men det var stålok (M eller SC, minns ej). Så fenomenet är inte begränsat till S-oken.
Jonas Thiger
997 turbo -09
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det handlar om utmattning av godset och inträffar förr eller senare. Det är bla därför som vissa - skall vi kalla dem för - racingcaliprar ibland är gjorda i ett stycke. Det sviktar mindre än när halvorna hålls i hop av några skruvar.

Styvheten på oket beror påverkas av vikten såklart och den vill man hålla nere. Dessutom brukar det vara utrymmesbrist innuti fälgen som styr dimensionen på oket.

Vissa mercedesbilar har så att säga samma ok som Porsche. Fast det är helt andra infästningar. Teves - ATE på eftermarknadspråk- har samma kolvdimension och belägg hos MB 123 på sjuttiotalet som 3.2 orna. Det där med infästning och utrymme brukar man kalla för packning...
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Ett tillägg, förtydligande. Bromscaliprar som inte är delade fanns exempelvis på 911R, TR och ST. De är av aluminium. 908 had odelade av magnesium.

Men detta är så speciella grejor att det nog inte är relevant annat än som värdelöst vetande.

För att få in kolvarna i de odelade caliprarna så är hålet genomgående och det sätts på ett lock som skruvas fast över cylinderloppet. Därav det lösa bromsröret från sida till sida som även finns på vissa andra modeller och som inte är så uppskattat i rallysvängen...
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Johannes wrote:Ett tillägg, förtydligande. Bromscaliprar som inte är delade fanns exempelvis på 911R, TR och ST. De är av aluminium. 908 had odelade av magnesium.

Men detta är så speciella grejor att det nog inte är relevant annat än som värdelöst vetande.

För att få in kolvarna i de odelade caliprarna så är hålet genomgående och det sätts på ett lock som skruvas fast över cylinderloppet. Därav det lösa bromsröret från sida till sida som även finns på vissa andra modeller och som inte är så uppskattat i rallysvängen...
Öh... Du har just givit en väldigt exakt beskrivning av det inte alltför speciella S/RS-oket. Eller menar du att det skulle vara gjort i två separata gjutdelar och sedan blivit hopsvetsat och bearbetat?

MVH Jonas
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det är precis samma ide med S och RS oken som de jag nämner.

Fast caliprar till en R växer inte på träd. Det är odelade runt om. Priset för äkta R caliprar är i paritet med en bruks elva...

De tidiga S -bilarna har samma gjutjärnscaliprar som ursprungsbilen från 65. Skillnaden är att S bilarna har tjockare ventilerade skivor. Då ligger det en distansbit mellan de båda halvorna och det skiljer i längd på de skruvar som används för att hålla ihop paketet. Skruven är så kallad Ribe CS. Det är en tämligen ovanlig skalle dessutom är skruvens liv speciellt och hållfasthetsklassen är 11.9. observera inte 10.9 eller 12.9. Spontant vet jag inte att jag har sett 11.9 någon annanstans! Packningar finns om man vill klyva.
Claes A
Posts: 109
Joined: Sat Jan 28, 2006 5:38 pm
Location: Göteborg

Post by Claes A »

Bild på en R-caliper som skalll sitta bak.


Image[/img]
Claes A
Post Reply