Ta ur motor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Ta ur motor

Post by insw »

God fortsättning alla

Ska dra igång motor byte till helgen (911E), vad är enklast ta ur hela packet motor låda eller bara motor, om hela paketet tas ur så läste jag i Haynes manual (eller vad man ska kalla den) att man ska peta fram svänghjulet till en viss position innan man delar på paketet??

Tips mottages :D
User avatar
Stjärtmotor
Posts: 76
Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stjärtmotor »

Har du den här: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0760310874

Har så att säga ingen praktisk erfarenhet av den men den verkar vara bra.
911SC -82 (såld)
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

Det har boken har jag läst, i boken står det att man ska ta ur motorn separat men du kan lika väl ta ut hela paketet men då ska du tänka på ....
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Att lämna växelådan i kan jag ej rekomendera. tror att det kan bli svårt att montera ihop, samt att det kommer att bryta i växellåds fästet.
Funkar säkert med en riktig lyft samt med två växellädsdomkrafter.
Men det är mindre kladdigt att byta växellåds olja med lådan lös.

Hissa upp bilen högt jag brukar sätta pallbockarna mot torsions rören i hjulhusen.
En liten snabb "checklista" hur jag gjort utan riktig lyft men med garage domkraft samt rejäla pallbockar.

Lossa batteriet,
Lossa:
Elektriska anslutningar samt märk upp vid behov!
växelförare från luckan i baksätet.
bränsle ledningar,
gasreglage
koppling
Hastighets mätar wire
Värme slangarna vid värmekamrarna
Drivknutar, Jag brukar lossa de inre samt bind upp dom
Töm på olja, lossa oljeledningarna vid tanken. kan vara annorlunda på dom med extern kylare.
Kontrollera att alla kopplingar ansluningar är loss

Dag 2, bjud in en kompis, eventuellt en tredje Kan vara sambo mamma inte så viktigt
Dubbel kolla alla anslutningar.
Lyft / avlasta i framkant av motor med garage domkraft
Lätta lite på alla 4 bultar, motor och växellåds fästen.
Kolla att Paketet är välbalanserat på domkraften justera eventuellt.
Den tredje medhjälparen har till uppgift att inifrån kupen kolla att växelväljaren går fritt.
En sköter domkraften den med längst armar balanserar paketer genom att hålla i "svärdet"
Sänk motorn mest i bakkant och dra försiktigt bakåt så att växelväljarn går fritt.

Om du inte fått upp bilen tillräkligt högt när du skall dra bak den, så för över den på en masonite skiva för att skydda värmekamrarna och minska friktionen.

När du sedan delar motor och växellåda var försiktig så du inte bryter i axeln.

-Lycka till
Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Re: Ta ur motor

Post by karl-ove »

insw wrote:God fortsättning alla

Ska dra igång motor byte till helgen (911E), vad är enklast ta ur hela packet motor låda eller bara motor, om hela paketet tas ur så läste jag i Haynes manual (eller vad man ska kalla den) att man ska peta fram svänghjulet till en viss position innan man delar på paketet??

Tips mottages :D
Vad som ska göras för att dela på motor o låda är att på iaf 70 och 71 ska man snurra urtrampningslagret 90 grader för att det ska lossa från kopplingsgaffeln. Sen ska du som andra redan skrivit ta ner motor och låda i ett paket.
Karl-ove
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

ok, så långt men när man monterar ihop motor och koppling behöver man vrida urtramningslagret i motsatt rikting då?
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

insw wrote:ok, så långt men när man monterar ihop motor och koppling behöver man vrida urtramningslagret i motsatt rikting då?
Japp, helt rätt, när du har plockat isär så förstår du lätt hur det funkar.

Karl-ove
Post Reply