Håller på att plocka isär en 2,0 L motor och har kommit att dela blockhalvorna, men, hur tar jag bort kolven från vevstaken?
Jag har tagit bort båda låsringarna till kolvbulten men får inte ut bulten. Läste att man ska värma kolven som då expanderar och bulten ramlar ut. Funkar inte! Var ska jag värma i så fall och var sitter passningen? Är det mellan bult och vevstake eller...?
Tacksam för hjäp
/Loffe
Delning av kolv och vevstake
Du behöver inte värma.
Det är bara att pressa ut bulten. Det finns verktyg avsedda för detta. Ett metallband som spänns runt kolven och på andra sidan sitter en mutter med en skruv som pressar på kolvtappen.
Eller så gör man som instruktionsboken från fabriken anger, en stor dorn av mjukt material och en klubba att slå ut den med!
Det är bara att pressa ut bulten. Det finns verktyg avsedda för detta. Ett metallband som spänns runt kolven och på andra sidan sitter en mutter med en skruv som pressar på kolvtappen.
Eller så gör man som instruktionsboken från fabriken anger, en stor dorn av mjukt material och en klubba att slå ut den med!
Har nu fått ut kolvarna och delat på blocket. Tyvärr så är det en spricka i den ena kolven, där bulten satt så den får kasseras. När jag sen kontollerade kolvarna såg jag att 5 var lika men den sjätte har en annan buktning på toppen. Hur påverkar det motorn? HPD motor eller?
Funderar på att ev bygga något annat av den eftersom kolvbyte måste göras. I andra trådar har skrivits att 2L blocken är bra att bygga på.
Förutsättningarna är T-toppar med 42/38 ventiler, Weber 40 med 27alt 32 halsringar, T-kammar
Mina frågor är:
1. Vilken cylindersats ska/kan användas?
2. T, E eller S kolvar? Skillnad?
2. Vilka kammar? kan befintliga användas?
3. Ombestyckning av förgasare? mustycke mm
4. Halsringarnas storlek - inverkan?
5. Övrigt som måste göras? oljepump, hydrauliska sträckare osv.
Eller försöka få tag i originaldelar och köra original.
Kolvspricka
Olika kolvar
Funderar på att ev bygga något annat av den eftersom kolvbyte måste göras. I andra trådar har skrivits att 2L blocken är bra att bygga på.
Förutsättningarna är T-toppar med 42/38 ventiler, Weber 40 med 27alt 32 halsringar, T-kammar
Mina frågor är:
1. Vilken cylindersats ska/kan användas?
2. T, E eller S kolvar? Skillnad?
2. Vilka kammar? kan befintliga användas?
3. Ombestyckning av förgasare? mustycke mm
4. Halsringarnas storlek - inverkan?
5. Övrigt som måste göras? oljepump, hydrauliska sträckare osv.
Eller försöka få tag i originaldelar och köra original.
Kolvspricka
Olika kolvar
Läste i Bruce Andersons bok Porsche 911 performance handbook att man kan sätta "European Carrera pistons" 90mm (2,7 Carrera RS) i ett 2,0 block. Tillsammans med 66 vev blir det en 2,5 liters motor.
Undrar bara, är det bara kolvar från Carrera RS eller går det med 90mm från en vanlig 911 med 2,7 motor?
Undrar bara, är det bara kolvar från Carrera RS eller går det med 90mm från en vanlig 911 med 2,7 motor?
Är inte helt säker men jag tror att Nikasil cylindrar kräver Oljekylning av kolvarna. Andra kan dementera eller verifiera.
Finns annars dessa på Evilbay http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... 27af282765
samt en billigare variant med gjutna kolvar för $850
för 84mm skall ingen bearbetning av blocket behövas.
Köp och rapportera till oss andra.
-Bo
Finns annars dessa på Evilbay http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... 27af282765
samt en billigare variant med gjutna kolvar för $850
för 84mm skall ingen bearbetning av blocket behövas.
Köp och rapportera till oss andra.
-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)