Delning av kolv och vevstake

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Delning av kolv och vevstake

Post by loffe911 »

Håller på att plocka isär en 2,0 L motor och har kommit att dela blockhalvorna, men, hur tar jag bort kolven från vevstaken?
Jag har tagit bort båda låsringarna till kolvbulten men får inte ut bulten. Läste att man ska värma kolven som då expanderar och bulten ramlar ut. Funkar inte! Var ska jag värma i så fall och var sitter passningen? Är det mellan bult och vevstake eller...?

Tacksam för hjäp

/Loffe
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Du behöver inte värma.

Det är bara att pressa ut bulten. Det finns verktyg avsedda för detta. Ett metallband som spänns runt kolven och på andra sidan sitter en mutter med en skruv som pressar på kolvtappen.


Eller så gör man som instruktionsboken från fabriken anger, en stor dorn av mjukt material och en klubba att slå ut den med!
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Jag klubbade ut mina, gick fint
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Tack för svaren. Ska prova i kväll.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Kan ha suttit ihop i +40 år så var försiktig.
Värm kolven, penetrerande olja, hittade förövrigt ett bra recept ½ ATF olja ½ aceton.
Samt var noga att skydda kolven.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Har nu fått ut kolvarna och delat på blocket. Tyvärr så är det en spricka i den ena kolven, där bulten satt så den får kasseras. När jag sen kontollerade kolvarna såg jag att 5 var lika men den sjätte har en annan buktning på toppen. Hur påverkar det motorn? HPD motor eller? :?

Funderar på att ev bygga något annat av den eftersom kolvbyte måste göras. I andra trådar har skrivits att 2L blocken är bra att bygga på.

Förutsättningarna är T-toppar med 42/38 ventiler, Weber 40 med 27alt 32 halsringar, T-kammar
Mina frågor är:
1. Vilken cylindersats ska/kan användas?
2. T, E eller S kolvar? Skillnad?
2. Vilka kammar? kan befintliga användas?
3. Ombestyckning av förgasare? mustycke mm
4. Halsringarnas storlek - inverkan?
5. Övrigt som måste göras? oljepump, hydrauliska sträckare osv.

Eller försöka få tag i originaldelar och köra original.

Image
Kolvspricka

Image
Olika kolvar
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Någon som har ideér om ovanstående frågor eller var man kan läsa om det?

/Loffe
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Läste i Bruce Andersons bok Porsche 911 performance handbook att man kan sätta "European Carrera pistons" 90mm (2,7 Carrera RS) i ett 2,0 block. Tillsammans med 66 vev blir det en 2,5 liters motor.
Undrar bara, är det bara kolvar från Carrera RS eller går det med 90mm från en vanlig 911 med 2,7 motor?
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Är inte helt säker men jag tror att Nikasil cylindrar kräver Oljekylning av kolvarna. Andra kan dementera eller verifiera.
Finns annars dessa på Evilbay http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Porsche- ... 27af282765
samt en billigare variant med gjutna kolvar för $850
för 84mm skall ingen bearbetning av blocket behövas.
Köp och rapportera till oss andra.

-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
loffe911
Posts: 253
Joined: Sat Aug 13, 2005 9:36 pm
Location: Norra Skåne

Post by loffe911 »

Har ev. fått tag i S-kolvar och cylindrar. Kan jag använda de gamla T-stakarna eller måste S-stakar användas?

/Loffe
Post Reply