Lister runt takluckan samt runt sidorutan

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Lister runt takluckan samt runt sidorutan

Post by Izvor »

Hej, jag behöver lite hjälp..

1.
Är det nån som har bilder på en taklucka/listen runt om. Jag håller på och monterar min nu. Jag är lite osäker på hur man limmar den främre och bakre tätningslisten.
2.
Jag skulle montera tätningslist på sidorutan. Fick det inte att stämma riktigt bra rutan kändes lös. Jag tog ut listen igen och då märkte jag att främre U-profilen är 10 mm djup medan den övre och bakre är 15 mm djupa. Listen kom för djupt in och tappade sin funktion. Förmodligen är det bara att stoppa i en gummi distans på 5 mm bakom listen men jag hittar ingen sån på några reservdelsritningar.

Är jag fel ute ang. distans eller löser man det på nån annan sätt?

Izvor

0709201307
izvor.radovic@gmail.com.
User avatar
felix83
Posts: 1017
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Speedo på Pelican-forumet kämpade med sidorutorna på sin eminenta R-klon. Kanske hans beskrivning kan ge något slags lösning?

http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ng-38.html

Det börjar på post #747.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

felix83 wrote:Speedo på Pelican-forumet kämpade med sidorutorna på sin eminenta R-klon. Kanske hans beskrivning kan ge något slags lösning?

http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... ng-38.html

Det börjar på post #747.
Tack för tipset Felix!

Jag tittade på hur "Speedo" monterade lister. Jag tror att han hadde likadana lister som jag har. Så som han har gjort är enl. min mening fel. Jag har testat mig fram till att med distans så blir det bäst resultat. Då får man listen verkligen klämma åt rutan samt att den sak vara likadan runt om och inte bara försvinn i den övre samt bakre U-profilen. Den sitter som den bör i recessen. Jag var lite rädd att rutan behövde de 5 mm men den glider fint och tätar överallt då den är stängd.

Hittade i soppåsen de gamla lister och man ser skillnad på djupet på lister mellan den främre och den bakre samt övre.

Bifogar lite bilder imorgon..
Post Reply