Växellåda i en 911T

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
HenrikW
Posts: 154
Joined: Mon Oct 12, 2009 11:21 am

Växellåda i en 911T

Post by HenrikW »

Kollade till mitt logfynd idag. Håller på att proviandera inför renovering.
Självklart så provsatte jag bilen och började drömma mig bort mot varmare årstider. Förvånad upptäckte jag att min bil är 5-växlad. Med ettan nedåt.
Placerinen av ettan har jag noterat tidigare.

Ska det vara 5-vx i 911T från 1971? Om inte vad är det för låda jag har?
User avatar
Stjärtmotor
Posts: 76
Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stjärtmotor »

Japp, femväxlat fanns som tillval 1971. Typ 911/01 har jag för mig att den heter.

/Johan
911SC -82 (såld)
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Fanns som tillval redan 1965 på 912...
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Du har en låda som oftast brukar kallas för 01 låda.


Det är 2 fördelar med det mönstret. Vid rangering är det snabbare och enklare. Och vid autobahnväxling mellan 4-5-4 så går det också snabbare.

Däremot är det avigare mellan 1-2-1 såklart.


Hur som helst så har lådan den typ av synkronisering - ibland kallat spärrsynk - som Porsche patenterade tidigt femtiotal. Samma system finns för övrigt även i Fiat och ferrari -det är väl samma sak... men även via Getrag för BMW och en del andra. Mazda 626 hade det på 70 talet. Detta är en överlägsen konstruktion för snabba växlingar. Men det var annat som prioriterades när G - 50 tog vid med traditionella konor. Om bilen parkeras med växeln i kan det vara knepigt att få ur växeln om den stått parkerad länge har jag fått berättat för mig.

De finns i lite olika utförande. 901 resp 902 kallas 4 resp 5 växlat. 902 introducerades som standard i samband med 2000S motorn till 911S modellår 1967. De första husen är kokillgjutna men från modellår -69 är de pressgjutna och dimensionerade för något högre vridmoment.


Det gick även att beställa lådorna med olika slutväxlar och det fanns i grunden 4 olika drevsatser som tillval. om jag minns rätt heter de

Flugplatz
Bergrennen
Nürbugring
Schnell rennen?


Ibland kallas även detta växelmönster för dogleg. Såna hade tex MB 190 2,3 -16. Det där är en riktigt ärtig sak...

Det finns lite olika beteckningar 911, 905 etc på väg mot 915 lådan och senare G50.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Möjligen ett litet PS

Skillnaden mellan 902 0ch 901 är den främre kåpan, det skiljer en smula.
Ionizer
Posts: 5
Joined: Mon Jan 21, 2008 6:25 pm

Post by Ionizer »

Hur tar man reda på om växellådan är original?

Jag har en 73a och borde väl ha en 5-växlad 915 låda med magnesiumhus originalmonterad. Tycker inte det ser ut som magnesium bara.

Finns det nåt register eller liknande där man kan söka på artikelnummer?
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Post by Porsche911 »

Hej

Min porsche som jag hade var en 911E 1971, i den satt det en 5 växlad låda med ettan neråt och växellådan heter 911.

Den modellen satt endast i 1970 - 1971 års modeller enligt Perrys motor.

När min låda skulle lagas var det ett rent helvete att hitta en ny låda, min var utdömd och gick inte att laga.
Perrys motor bytte in min trasiga låda så den borde finnas kvar hos honom om du behöver reservdelar

Niklas
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

911-lådan hade en annan koppling än 901 och hela lådan är lite större och starkare. Satt i 70-71 års 911.

Sedan, helt apropå, verkar det vara en djungel bland 901 och 902-lådorna. Båda varianterna finns som 4- resp 5-växlade.

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Jag hade fel tidigare. Båda finns som 4 resp 5 växlat.

Nu har jag tagit fram boken och kollat. Hittar 18 styck varianter av lådorna. varav 3 st som börjar på 902. 902 lådorna tycks i huvudsak ha varit för 912. 1 fyrväxlad och en femväxlad samt en som gick till båda.

Till detta så tillkommmer olika drevsatser för varje - kanske rent av bara en del - fyra styck. Och dessutom gick det ju att beställa ollika slutväxel...

Sista siffrorna följer motorns typ nr. Exempelvis motor 901/02 så heter även lådan 02.

901 lådorna finner man dessutom i 906 - carrera six- och 910.

Men vad heter lådorna som satt i 914 och 916?
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

914-11 + 914-12 + 915-61...(Tror jag.!!!)
User avatar
Challe
Posts: 95
Joined: Fri Feb 29, 2008 11:14 am

Post by Challe »

914/11 och 914/12 stämmer

914/11 användes 70-72 (4 cyl)
914/12 användes 73-76 (4 cyl)

Dessutom tillkommer:

914/01 som användes i bilarna med 6 cylindrar, samma som 914/11 men med annan utväxling på 2an 3an samt 5an

914/05 var sportomaticlådan som satt i de få 914 sportomatic som tillverkades
__________________________________________
Porsche 914 2l -73

"It is better to wear out than to rust out!"
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Johannes wrote:Däremot är det avigare mellan 1-2-1 såklart.
Hört på Ringen ang sk Dogleg: "Ze first gear iz only for driving on and of ze trailer"

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

tommyrecaro wrote:
Johannes wrote:Däremot är det avigare mellan 1-2-1 såklart.
Hört på Ringen ang sk Dogleg: "Ze first gear iz only for driving on and of ze trailer"

Tommy
Alzo, ze German ztarten auf das zecond gear???
Für ein Rennwagen, gibt es langsame akzelleration nicht? ;)
Post Reply