Växellåda i en 911T
Växellåda i en 911T
Kollade till mitt logfynd idag. Håller på att proviandera inför renovering.
Självklart så provsatte jag bilen och började drömma mig bort mot varmare årstider. Förvånad upptäckte jag att min bil är 5-växlad. Med ettan nedåt.
Placerinen av ettan har jag noterat tidigare.
Ska det vara 5-vx i 911T från 1971? Om inte vad är det för låda jag har?
Självklart så provsatte jag bilen och började drömma mig bort mot varmare årstider. Förvånad upptäckte jag att min bil är 5-växlad. Med ettan nedåt.
Placerinen av ettan har jag noterat tidigare.
Ska det vara 5-vx i 911T från 1971? Om inte vad är det för låda jag har?
- Stjärtmotor
- Posts: 76
- Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
- Location: Uppsala
- Contact:
Du har en låda som oftast brukar kallas för 01 låda.
Det är 2 fördelar med det mönstret. Vid rangering är det snabbare och enklare. Och vid autobahnväxling mellan 4-5-4 så går det också snabbare.
Däremot är det avigare mellan 1-2-1 såklart.
Hur som helst så har lådan den typ av synkronisering - ibland kallat spärrsynk - som Porsche patenterade tidigt femtiotal. Samma system finns för övrigt även i Fiat och ferrari -det är väl samma sak... men även via Getrag för BMW och en del andra. Mazda 626 hade det på 70 talet. Detta är en överlägsen konstruktion för snabba växlingar. Men det var annat som prioriterades när G - 50 tog vid med traditionella konor. Om bilen parkeras med växeln i kan det vara knepigt att få ur växeln om den stått parkerad länge har jag fått berättat för mig.
De finns i lite olika utförande. 901 resp 902 kallas 4 resp 5 växlat. 902 introducerades som standard i samband med 2000S motorn till 911S modellår 1967. De första husen är kokillgjutna men från modellår -69 är de pressgjutna och dimensionerade för något högre vridmoment.
Det gick även att beställa lådorna med olika slutväxlar och det fanns i grunden 4 olika drevsatser som tillval. om jag minns rätt heter de
Flugplatz
Bergrennen
Nürbugring
Schnell rennen?
Ibland kallas även detta växelmönster för dogleg. Såna hade tex MB 190 2,3 -16. Det där är en riktigt ärtig sak...
Det finns lite olika beteckningar 911, 905 etc på väg mot 915 lådan och senare G50.
Det är 2 fördelar med det mönstret. Vid rangering är det snabbare och enklare. Och vid autobahnväxling mellan 4-5-4 så går det också snabbare.
Däremot är det avigare mellan 1-2-1 såklart.
Hur som helst så har lådan den typ av synkronisering - ibland kallat spärrsynk - som Porsche patenterade tidigt femtiotal. Samma system finns för övrigt även i Fiat och ferrari -det är väl samma sak... men även via Getrag för BMW och en del andra. Mazda 626 hade det på 70 talet. Detta är en överlägsen konstruktion för snabba växlingar. Men det var annat som prioriterades när G - 50 tog vid med traditionella konor. Om bilen parkeras med växeln i kan det vara knepigt att få ur växeln om den stått parkerad länge har jag fått berättat för mig.
De finns i lite olika utförande. 901 resp 902 kallas 4 resp 5 växlat. 902 introducerades som standard i samband med 2000S motorn till 911S modellår 1967. De första husen är kokillgjutna men från modellår -69 är de pressgjutna och dimensionerade för något högre vridmoment.
Det gick även att beställa lådorna med olika slutväxlar och det fanns i grunden 4 olika drevsatser som tillval. om jag minns rätt heter de
Flugplatz
Bergrennen
Nürbugring
Schnell rennen?
Ibland kallas även detta växelmönster för dogleg. Såna hade tex MB 190 2,3 -16. Det där är en riktigt ärtig sak...
Det finns lite olika beteckningar 911, 905 etc på väg mot 915 lådan och senare G50.
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Hej
Min porsche som jag hade var en 911E 1971, i den satt det en 5 växlad låda med ettan neråt och växellådan heter 911.
Den modellen satt endast i 1970 - 1971 års modeller enligt Perrys motor.
När min låda skulle lagas var det ett rent helvete att hitta en ny låda, min var utdömd och gick inte att laga.
Perrys motor bytte in min trasiga låda så den borde finnas kvar hos honom om du behöver reservdelar
Niklas
Min porsche som jag hade var en 911E 1971, i den satt det en 5 växlad låda med ettan neråt och växellådan heter 911.
Den modellen satt endast i 1970 - 1971 års modeller enligt Perrys motor.
När min låda skulle lagas var det ett rent helvete att hitta en ny låda, min var utdömd och gick inte att laga.
Perrys motor bytte in min trasiga låda så den borde finnas kvar hos honom om du behöver reservdelar
Niklas
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Jag hade fel tidigare. Båda finns som 4 resp 5 växlat.
Nu har jag tagit fram boken och kollat. Hittar 18 styck varianter av lådorna. varav 3 st som börjar på 902. 902 lådorna tycks i huvudsak ha varit för 912. 1 fyrväxlad och en femväxlad samt en som gick till båda.
Till detta så tillkommmer olika drevsatser för varje - kanske rent av bara en del - fyra styck. Och dessutom gick det ju att beställa ollika slutväxel...
Sista siffrorna följer motorns typ nr. Exempelvis motor 901/02 så heter även lådan 02.
901 lådorna finner man dessutom i 906 - carrera six- och 910.
Men vad heter lådorna som satt i 914 och 916?
Nu har jag tagit fram boken och kollat. Hittar 18 styck varianter av lådorna. varav 3 st som börjar på 902. 902 lådorna tycks i huvudsak ha varit för 912. 1 fyrväxlad och en femväxlad samt en som gick till båda.
Till detta så tillkommmer olika drevsatser för varje - kanske rent av bara en del - fyra styck. Och dessutom gick det ju att beställa ollika slutväxel...
Sista siffrorna följer motorns typ nr. Exempelvis motor 901/02 så heter även lådan 02.
901 lådorna finner man dessutom i 906 - carrera six- och 910.
Men vad heter lådorna som satt i 914 och 916?
914/11 och 914/12 stämmer
914/11 användes 70-72 (4 cyl)
914/12 användes 73-76 (4 cyl)
Dessutom tillkommer:
914/01 som användes i bilarna med 6 cylindrar, samma som 914/11 men med annan utväxling på 2an 3an samt 5an
914/05 var sportomaticlådan som satt i de få 914 sportomatic som tillverkades
914/11 användes 70-72 (4 cyl)
914/12 användes 73-76 (4 cyl)
Dessutom tillkommer:
914/01 som användes i bilarna med 6 cylindrar, samma som 914/11 men med annan utväxling på 2an 3an samt 5an
914/05 var sportomaticlådan som satt i de få 914 sportomatic som tillverkades
__________________________________________
Porsche 914 2l -73
"It is better to wear out than to rust out!"
Porsche 914 2l -73
"It is better to wear out than to rust out!"
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå