Har en fråga angående min typskylt på min 912 Targa 1967 svensksåld maj 1967. Varför står det 356B T6 på skylten? Var det gamla 356-skyltar kvar som man använde.
Nu har jag bara en suddig bild på min skylt, men det ser ut att stå likadant, dock kan väl knappast övriga "förstansade" uppgifter stämma med 356an och det borde ha åtgått många skyltar fram till 67, så jag tror inte det är överblivna skyltar, det skall nog vara på det viset.
Det var likadant på min 912 -65a också. Kan vara så att Porsche valde den vägen eftersom att det var 356 efterträdare med mycket delar gemensamt med 356.
931Melander wrote:Det var likadant på min 912 -65a också. Kan vara så att Porsche valde den vägen eftersom att det var 356 efterträdare med mycket delar gemensamt med 356.
Det är väldigt lite delar gemensamma mellan 356 & 912, förutom motorn. Speciellt med 356B (1960-1963) som hade trumbromsar till skillnad mot efterträdaren 356C (kom som -64 års modell) som hade skivbromsar och där 911/912 i alla fall fick ärva fälgarna från C-modellen.
Okej då, stolarna har vissa likheter också.
931Melander wrote:Det var likadant på min 912 -65a också. Kan vara så att Porsche valde den vägen eftersom att det var 356 efterträdare med mycket delar gemensamt med 356.
Det är väldigt lite delar gemensamma mellan 356 & 912, förutom motorn. Speciellt med 356B (1960-1963) som hade trumbromsar till skillnad mot efterträdaren 356C (kom som -64 års modell) som hade skivbromsar och där 911/912 i alla fall fick ärva fälgarna från C-modellen.
Okej då, stolarna har vissa likheter också.
Sorry, menade inte mycket, men mätarna var väl också samma?
Stolar, mätare, motor, fälgar - allt viktigt och typskylt, verkar som att Porsche bara tog fel kaross!!!
Men varför då B-modellen? C-modellen kanske hade gått att förstå. 912-motorn bygger på en nedtrimmad version av SC-motorn (95hk i SC, mot 90hk i 912). B-motorn är ganska långt ifrån med sina 60 eller 75 hk, super-90 var ju ännu mer speciell och ganska känslig. Motorerna i C och SC var ju bättre på väldigt många punkter.
Dessutom så fanns T6-karossen i B-version endast ett år. Den snyggaste cabrioleten är B T6...