Torrisblästring av hjulhus

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Martin M.
Posts: 393
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Torrisblästring av hjulhus

Post by Martin M. »

Jag har under en mycket lång tid funderat på att ta bort den svarta underredsmassan från hjulhusen på min 33 år gamla 911:a. Det är Svenska Volkswagen i Södertälje som har sprutat på ett skyddande lager.

I tidningen Klassiker läste jag för en tid sedan att man numera kan avlägsna underredsmassan på ett skonsamt sätt samtidigt som färgen under stannar kvar. Torr is/kolsyreisblästring heter metoden för att rengöra detaljer där man använder Torris (kolsyre, Co2) pellets som blästringsmedium.

Enligt tidningen Klassiker samt företagets hemsida http://www.freezit.se/underredssida.htm lär detta vara en bra metod. En "tvättning" av ett underrede kostar ca 10 papp

Har du någon erfarenhet av detta?
Vilka tekniska nackdelar kan det finnas.

Tacksam för dina synpunkter samt ev. erfarenheter.
Last edited by Martin M. on Mon Oct 05, 2009 3:38 pm, edited 2 times in total.
User avatar
HenrikL
Posts: 679
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Jag har anlitat det företaget för att blästra lite aluminiumprylar. Torrisblästring är suveränt för att göra rent oxiderade eller skitiga aluminiumytor utan att påverka själva ytan, till skillnad från t.ex. glasblästring.

Nackdelen är att det är dyrt..... Att ta bort underredsmassa från fyra hjulhus lär gå på åstskilliga tusenlappar. Om kostnaden är en begränsning så fungerar även värmepistol, Biltemas förtunning, en gasmask samt mycket tid.
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

torris

Post by 931Melander »

Torrisblästring är bla. beprävat på elmotorer där man vill ha färgen kvar men få bort det isolerande smutslagret. Det brukar bli ett perfekt resultat, men som sagt dyrt.

Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
Martin M.
Posts: 393
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Fick nedanst. mail från FreezIt
Vad tror läsarna på early om det är någon risk map PVC plast?

Hej,
Frågan: "blåser man in vatten" nej det är TORR-IS alltså CO2 gas i fast form -78 så länge det är tecktyl så går det utmärkt.så länge det inte är PVC plast under massan
har stött på fast på nyare porsce kommer inte i håg modell.
MVH
Steven Ströberg
Post Reply