Glapp i Webrar
Glapp i Webrar
Har det som jag förstår klassiska glappet mellan spjällaxlar och gods i trippelwebrar. Man hör ett tickande från förgasarna på tomgång (spjällaxlarna som åker upp och ned) och förgasarna blir väl inte direkt så precisa på lägre varvtal av detta samt drar ev. tjuvluft.
Någon som vet någon mekanisk verkstad som fixat något sådant tidigare här hemma eller är det verkligen bara skicka till USA som gäller?
Någon som vet någon mekanisk verkstad som fixat något sådant tidigare här hemma eller är det verkligen bara skicka till USA som gäller?
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Han har numer en hemsida, www.forgasarteknik.se
Karl-ove
Karl-ove
Tack jag ska kolla dem imorgon!
Jag kan tänka mig att skicka dem över hela landet och även till USA om det skulle behövas
Jag ska inte stjäla min egen tråd men jag snubblade över en firma idag som kan bygga på material på tex en axel med hög precision på tjockleken som blir mycket starkt, dock endast tunnare skikt. Tekniken heter borstplätering - elektrolytisk metallutfällning utan bad.
Dynametrik i Segeltorp (ingen webbsida)
Och en annan lovande firma som verkar sälja allt i brotsch-väg, och även eget sliperi. http://www.smindustriservice.se/produkt.htm
Har några att kontakta imorgon.
Ändå välkommet om någon känner till någon som utfört just detta arbete.
mvh
Jag kan tänka mig att skicka dem över hela landet och även till USA om det skulle behövas
Jag ska inte stjäla min egen tråd men jag snubblade över en firma idag som kan bygga på material på tex en axel med hög precision på tjockleken som blir mycket starkt, dock endast tunnare skikt. Tekniken heter borstplätering - elektrolytisk metallutfällning utan bad.
Dynametrik i Segeltorp (ingen webbsida)
Och en annan lovande firma som verkar sälja allt i brotsch-väg, och även eget sliperi. http://www.smindustriservice.se/produkt.htm
Har några att kontakta imorgon.
Ändå välkommet om någon känner till någon som utfört just detta arbete.
mvh
Last edited by christerL on Tue Sep 22, 2009 10:42 am, edited 1 time in total.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Varning, långskott: Min förgasare tjyvdrar också lite luft på lågt varv, Vogel rekommenderade mej en förgasar-renoverings firma som jag tror låg vid norrtull (sthlm). Kommer ej ihåg namnet då min hjärna just verkat fått en släng av retrograd amnesi, sorry. Men Vogel själv kan säkert ge dej informationen. Om du vill nysta vidare i detta når du Vogel på:
Autotjänst E. Vogel AB
08-317770
070-686 34 26
Kungstensgatan 48
113 59 STOCKHOLM
Btw
Tacksam för att få följa utvecklingen i det här då jag själv kanske måste göra samma sak, eller något snarlikt framöver.
Autotjänst E. Vogel AB
08-317770
070-686 34 26
Kungstensgatan 48
113 59 STOCKHOLM
Btw
Tacksam för att få följa utvecklingen i det här då jag själv kanske måste göra samma sak, eller något snarlikt framöver.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Byter man inte bara lager och spjällaxlar?
Vill minnas att firman vid Norrtull har stängt sedan flera år (såvida det inte öppnat någon ny).
Vill minnas att firman vid Norrtull har stängt sedan flera år (såvida det inte öppnat någon ny).
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Förr bytte man spjällaxlar till överdimension 8,5mm mot 8mm i standard och brotschade med ett eget weberverktyg upp hålen till överdimension. Överdimensions axlarna finns inte längre att få tag på.
Jag har efter mycket sökande fått tag på en verkstad som inte tror det här är några problem att fixa och kommer återkomma med resultat.
Jag har efter mycket sökande fått tag på en verkstad som inte tror det här är några problem att fixa och kommer återkomma med resultat.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
är det något i den här stilen du är ute efter?
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewtopic.php?t=25702
jag måste säga att Canford classics verkar galet duktiga på det mesta. Pris vågar jag inte ens tänka på.
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewtopic.php?t=25702
jag måste säga att Canford classics verkar galet duktiga på det mesta. Pris vågar jag inte ens tänka på.
Okej, jag trodde att om man även bytte kullagren så kunde man använda nya axlar av standarddimension?christerL wrote:Förr bytte man spjällaxlar till överdimension 8,5mm mot 8mm i standard och brotschade med ett eget weberverktyg upp hålen till överdimension. Överdimensions axlarna finns inte längre att få tag på.
Edit: Aha, Webrar till 911 har glidlager. Då förstår jag problemet.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Det finns en firma i USA som har en hemsida med något dussin förgasare på samma bild och de säger sig vara specialiserade på att fixa problemet.
Karl Heinz Feustel i Waldbröl - ligger mellan Olpe och Köln - ombesörjer såna renoveringar och det han gör är av toppklass. För 10 år sen kostade det ca 16 tusen svenska när marken kostade 5,35 sek.
Spjällaxeln är lagrad direkt i aluminiumen med undantag för den allra bakersta positionen som har ett teflonband som är snedskuret. Det byts aldrig i tid och så havererar det.
Kul om du det finns ett svenskt företag som klarar skivan...
Karl Heinz Feustel i Waldbröl - ligger mellan Olpe och Köln - ombesörjer såna renoveringar och det han gör är av toppklass. För 10 år sen kostade det ca 16 tusen svenska när marken kostade 5,35 sek.
Spjällaxeln är lagrad direkt i aluminiumen med undantag för den allra bakersta positionen som har ett teflonband som är snedskuret. Det byts aldrig i tid och så havererar det.
Kul om du det finns ett svenskt företag som klarar skivan...
Tack för alla tips!
I Sverige både ja och nej... det finns nog några som tekniskt/hantverksmässigt klarar av det tror jag men samtidigt blir allting special för dem när de inte gjort exakt dessa förgasare förut och det kan uppstå en del problem på vägen misstänker jag. Troligen rasar både tid och pengar iväg åtskilligt.
Jag har skaffat lämpliga bussningar och en firma (vilket inte var helt lätt) som kan ta upp en precis överdimension att montera dem i, men då kommer nästa problem. Överdimensionsbussningarna kommer nu bli en del av loppet och för att få dem att stämma med loppet måste det Arborras. Något som tydligen är rätt besvärligt och tidskrävande. Och hur passar sedan spjällen?! Känns som jag vill få detta bra en gång för alla nu, fast helst inte till priset av ett par nya PMO.
Det lutar just nu åt en kille på andra sidan havet som specialiserat sig på det här och som även fixar nya spjäll ifall det behövs. Jag återkommer med info om det.
I Sverige både ja och nej... det finns nog några som tekniskt/hantverksmässigt klarar av det tror jag men samtidigt blir allting special för dem när de inte gjort exakt dessa förgasare förut och det kan uppstå en del problem på vägen misstänker jag. Troligen rasar både tid och pengar iväg åtskilligt.
Jag har skaffat lämpliga bussningar och en firma (vilket inte var helt lätt) som kan ta upp en precis överdimension att montera dem i, men då kommer nästa problem. Överdimensionsbussningarna kommer nu bli en del av loppet och för att få dem att stämma med loppet måste det Arborras. Något som tydligen är rätt besvärligt och tidskrävande. Och hur passar sedan spjällen?! Känns som jag vill få detta bra en gång för alla nu, fast helst inte till priset av ett par nya PMO.
Det lutar just nu åt en kille på andra sidan havet som specialiserat sig på det här och som även fixar nya spjäll ifall det behövs. Jag återkommer med info om det.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Färdigt! Tillbaka från en välbehövlig spa-behandling i Chico, Kalifornien, förgasarna alltså - inte jag...
Paul Abbott heter han som tog hand om det. Han har gjort ett otroligt fint jobb! Så detta är en klockren kontakt när det gäller förgasarrenoveringar och väl värt att skicka över dem till honom.
Förutom att borra och sätta i bussningar för spjällaxlarna har han även satt i nya egentillverkade spjäll. Renoverat och gjort ny ytbeläggning på axlarna, Arborrat loppen, Kört förgasarna i ultraljudstvätt och planat anliggningsytorna mot insug och några saker till. Jag passade även på att köpa en till synkrometer så att det blir lättare att justera in dem sida till sida, nya accelerationpumpsstag med nya "halvmånar" samt Emulsionsrör F26. Köpte så klart också ett renoveringskit med alla packningar m.m.
Det var suveränt att ha med honom att göra, och jag bad han påpeka om det var något ytterligare som han ansåg var lämpligt att göra vilket han också gjorde på ett mycket seriöst och hjälpsamt sätt och med kostnad som var klart prisvärt. Från att jag skickat dem till jag fick tillbaka dem tog det endast ca en månad.
Nu återstår ihopmontering och en långbänk med injustering av förgasarna.
Jag kan mycket varmt rekommendera Paul Abbot på Performance Oriented för jobb som dessa. Han är helt klart rätt person!
hemsida:
www.performanceoriented.com
Jag valde "level1" med vissa tillägg vilket har förvandlat rejält slitna Webrar till mycket nära nyskick.
Innan.
och renoverade:
Paul Abbott heter han som tog hand om det. Han har gjort ett otroligt fint jobb! Så detta är en klockren kontakt när det gäller förgasarrenoveringar och väl värt att skicka över dem till honom.
Förutom att borra och sätta i bussningar för spjällaxlarna har han även satt i nya egentillverkade spjäll. Renoverat och gjort ny ytbeläggning på axlarna, Arborrat loppen, Kört förgasarna i ultraljudstvätt och planat anliggningsytorna mot insug och några saker till. Jag passade även på att köpa en till synkrometer så att det blir lättare att justera in dem sida till sida, nya accelerationpumpsstag med nya "halvmånar" samt Emulsionsrör F26. Köpte så klart också ett renoveringskit med alla packningar m.m.
Det var suveränt att ha med honom att göra, och jag bad han påpeka om det var något ytterligare som han ansåg var lämpligt att göra vilket han också gjorde på ett mycket seriöst och hjälpsamt sätt och med kostnad som var klart prisvärt. Från att jag skickat dem till jag fick tillbaka dem tog det endast ca en månad.
Nu återstår ihopmontering och en långbänk med injustering av förgasarna.
Jag kan mycket varmt rekommendera Paul Abbot på Performance Oriented för jobb som dessa. Han är helt klart rätt person!
hemsida:
www.performanceoriented.com
Jag valde "level1" med vissa tillägg vilket har förvandlat rejält slitna Webrar till mycket nära nyskick.
Innan.
och renoverade:
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
Frakten gick på ca 700.- dit med svenska posten och det var ungefär samma summa tillbaka. Jag har för mig att jag lade till 100:- för att få det försäkrat när jag skickade dit. Ca 4500 kostade jobbet men sedan la jag till lite extraarbeten samt lite delar på det, men i 4500:- ingick det mesta i renoveringen.
Jag kan inte annat än rekommendera Paul för detta jobb. Jag kände direkt förtroende för honom att han var rätt person för detta jobb och det är inget jag ser någon som helst anledning att ångra när jag ser reultatet. Det var enklast att skicka delarna som om man man sålde det dit i förtullningssyfte, istället för att skicka det för "förädling" (vilket hade gett mer papperexercis) Det tillkommer sedan moms/tull på det belopp som det skickas tillbaka för, vilket är avhängigt av vad den som skickar det skriver för värde på i detta fall gamla förgasare.
Jag kan inte annat än rekommendera Paul för detta jobb. Jag kände direkt förtroende för honom att han var rätt person för detta jobb och det är inget jag ser någon som helst anledning att ångra när jag ser reultatet. Det var enklast att skicka delarna som om man man sålde det dit i förtullningssyfte, istället för att skicka det för "förädling" (vilket hade gett mer papperexercis) Det tillkommer sedan moms/tull på det belopp som det skickas tillbaka för, vilket är avhängigt av vad den som skickar det skriver för värde på i detta fall gamla förgasare.
Christer
914 (6)
993 C2
914 (6)
993 C2
- Einar Irgens
- Posts: 210
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge