PCS banmöte Mantorp Park Sept 13 2009
Posted: Tue Sep 15, 2009 11:42 am
I helgen var det PCS banmöte på Mantorp Park. Det var mitt första banmöte i PCS regi och måste säga att det var mycket välordnat och flöt på smidigt trots att det kanske var uppåt 150 bilar + PCS racing. Märks att PCS hållit på med detta ett tag. Det var ingen classic klass denna gång utan man fick köra i OR alt R1 klasserna med gammel bilarna. Det var 5st 60-70 tals 911 på plats . Bl.a Hasse Targa och Magnus W här på forumet.
Mantorp park kanske inte är den mest optimala banan för en 911T -68, långa rakan kändes vääääääldigt lång, trodde motorn skulle sprängas när man kommit halvvägs och hade 6000rpm på 5:an !!
Fick bra instruktioner av Karl-Ove hur man ska ta de olika kurv-partierna på banan. Konerna för ingångs placering, APEX och utgång var bra hjälp för att hitta rätt spår. Svårast tyckte jag var att alltid ha rätt växel i kurvorna för att bilen skulle orka dra bra (har ju bara 110 Hk, så det blir att växla att a h-vete) Verkade också som synkringarna till 3:an kanske inte hängde med för det var svårt med vissa nerväxlingar.
Lite bilder från helgen:
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/DSCN3347.jpg)
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/DSCN3343.jpg)
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/DSCN3341.jpg)
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/DSCN3348.jpg)
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/magnusw.jpg)
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/1bbad2d1a3ee47194123d71cf2baf814.jpg)
(de två sista korten tagna av Martin Ericson)
Stort tack till Magnus W och Karl-Ove som ställer upp ideellt och hjälper till att arrangera sådan här övningar.
//Eric
Mantorp park kanske inte är den mest optimala banan för en 911T -68, långa rakan kändes vääääääldigt lång, trodde motorn skulle sprängas när man kommit halvvägs och hade 6000rpm på 5:an !!
Fick bra instruktioner av Karl-Ove hur man ska ta de olika kurv-partierna på banan. Konerna för ingångs placering, APEX och utgång var bra hjälp för att hitta rätt spår. Svårast tyckte jag var att alltid ha rätt växel i kurvorna för att bilen skulle orka dra bra (har ju bara 110 Hk, så det blir att växla att a h-vete) Verkade också som synkringarna till 3:an kanske inte hängde med för det var svårt med vissa nerväxlingar.
Lite bilder från helgen:
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/DSCN3347.jpg)
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/DSCN3343.jpg)
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/DSCN3341.jpg)
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/DSCN3348.jpg)
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/magnusw.jpg)
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/1bbad2d1a3ee47194123d71cf2baf814.jpg)
![Image](http://i451.photobucket.com/albums/qq231/Erky66/97cfa80e3ea7b116b4ec612ddc6c347d.jpg)
Stort tack till Magnus W och Karl-Ove som ställer upp ideellt och hjälper till att arrangera sådan här övningar.
//Eric