MFI problem

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

MFI problem

Post by 931Melander »

Hej!
Jag har ett problem med min 2,4E (MFI).
När jag var på banmöte senast så började motorn gå dåligt när man började ett körpass. I början var det 1/3 varv till att senare på dagen öka succesivt till slutligen 1,5 varv. Motorn smällde och gick dåligt. Den varvade upp men smällde endel i varvtalsregistret.
Jag har en separat knapp för solenoiden (kallstartspridaren) på bränslefiltret.
För att få igång bilen så var jag tvungen att ge den soppa, och när jag körde och den smällde så gav jag den soppa och då "drog" den hårt igen. = den fick troligen för lite soppa. Motorn hann aldrig kallna mellan körpassen.
När jag kom hem och backade av den från släpet dagen efter så gick den bra redan efter 50 meter.

Jag har ingen slang kopplad till förvärmning av brickpaketet.
Bilen startar inte kall utan att ge bränsle på solenoidknappen. Knappen hakar inte upp sig heller.

Eftersom att bilen gått ett par banmöten samt lite annan körning och går bra då så härleder jag felet till att bero på att motorn får för lite soppa när den är varm och då mest på lägre varv.

Jag skruvade upp en nål på insugningsröret och det var lite olja på den, ej mycket sot som någon pratat om.

Har någon en ide om vad jag ska kolla?


Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Smäller det i avgas eller insug? Är choken helt urkopplad? Även om du inte har rör till den så kan ju de värmekänsliga brickerna ändras ju av motorvärmen.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

brickor

Post by 931Melander »

Parced911 wrote:Smäller det i avgas eller insug? Är choken helt urkopplad? Även om du inte har rör till den så kan ju de värmekänsliga brickerna ändras ju av motorvärmen.
Bilen missar när man belastar motorn, och det har inget med att man släpper gasen och motorbromsar att göra. Jag tror att det är insugsrelaterade smällar. (Den pumpar inte ut soppa i grenrören som antänder)

Om det är så att brickpacken blir varm. Blir de längre eller kortare?
Ska man prova att lossa brickornas lock och ta bort dem för att se om det är problemet.

Det låter ju logiskt att brickorna blivit för varma när man kört på bana med korta pauser (20 min) mellan heaten. Jag hade ej uppe huven heller.


Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Om felet dök upp plötsligt och bilen fungerat bra tidigare skulle jag nog utesluta choken. Kontrollera att den elektriska bränslepumpen matar som den ska. Pumpen skall leverera minst 1 liter bränsle på 30 sekunder utan mottryck. Ta loss slangen som går från bränslefiltret till MFI-pumpen och låt soppan spruta ner i en hink. Om elpumpen ger för lågt tryck får en eller flera cylindrar inget bränsle.
Ett annat fel som kan uppträda är att övertrycksventilen i elpumpen hakar upp sig så att det mesta av bränslet åket tillbaks till tanken via returen. Brukar släppa när pumpen kallnar.

Ett tips om du inte har förvärmningen till choken installerad är att stoppa dit en glödlampa som tänds när du startar motorn. Lampan kommer att värma upp brickpaketet i lagom takt. Att inte värma choken är ingen bra ide eftersom blandningen som motorn får kommer att variera med yttertemperaturen och hur hårt du kör. Normalt så skall choken vara i botten när motorn är uppe i arbetstemperatur.

//Roger
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

plötsligt?

Post by 931Melander »

rbd wrote:Om felet dök upp plötsligt och bilen fungerat bra tidigare skulle jag nog utesluta choken. Kontrollera att den elektriska bränslepumpen matar som den ska. Pumpen skall leverera minst 1 liter bränsle på 30 sekunder utan mottryck. Ta loss slangen som går från bränslefiltret till MFI-pumpen och låt soppan spruta ner i en hink. Om elpumpen ger för lågt tryck får en eller flera cylindrar inget bränsle.
Ett annat fel som kan uppträda är att övertrycksventilen i elpumpen hakar upp sig så att det mesta av bränslet åket tillbaks till tanken via returen. Brukar släppa när pumpen kallnar.

Ett tips om du inte har förvärmningen till choken installerad är att stoppa dit en glödlampa som tänds när du startar motorn. Lampan kommer att värma upp brickpaketet i lagom takt. Att inte värma choken är ingen bra ide eftersom blandningen som motorn får kommer att variera med yttertemperaturen och hur hårt du kör. Normalt så skall choken vara i botten när motorn är uppe i arbetstemperatur.

//Roger
Bilen går bra när den har stått ett tag, samt när man kört ett par varv på banan.
På mittsverigebanmötet var det 1 tim mellan körpassen och då gick den som den skulle, kunde smälla någon enstaka gång i början av ett körpass.
På Kemora var det kortare mellan passen och då var det värre.

Jag tror inte att pumpen ger för lite soppa totalt sett eftersom att jag kan ge den lite med solenoiden och få den att gå bättre.

Felet har kommit succesivt men försvinner också när bilen är kall. Nu hör det till saken att jag bara kört två banmöten o i princip inget på gata, så referenserna är endast två banmöten.

Mao. Roger så kan jag, när jag ska varmstarta bilen, ta ur brickpaketet för att prova hur det påverkar? Funkar den bra då är MFI ställd för snålt.

Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

lösning

Post by 931Melander »

Tack för era svar, nu är frågan om man kan lösa ett problem hemma i kammaren och inte i garaget?
Min teori:
Problemet ligger hos kallstartsbrickorna.
MFI är justerad mot att brickorna inte har någon förvärmning.
När jag kör bilen så kyls motorrummet av strömmande luft och avgasrörens värme transporteras bort. Då har brickorna rätt temp.
När jag stannar stilla med avslagen motor stiger värmen i motorrummet och brickorna stänger chocken. När jag nu startar så får bilen för lite bränsle. Efter ett varv på bana så har brickorna kylts och återgått till att ge lite bränsle.

Denna teori tycker jag låter klart vettig och det innebär att jag kan undvika problemen med att aldrig stanna i depå,,, eller ställa upp huven mellan passen. Detta till dess att jag får justerat MFI rätt.
Iallafall så kanske det inte är så stort fel på bilen.


Fredde
Fredrik Melander
PCS 8349
User avatar
Sven
Posts: 598
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Så du menar att din MFI är justerad så att bilen enbart går bra med full choke?

Mitt förslag är att ta bort kallstartsbriclorna och stäng av choken meddelst en skruv.
Så är det gjort på min bil.
Även jag har manuell hantering av startsolenoiden, vilket gör att det går att starta utan choke.
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Varianten med en skruv som trycker in choken fungerar också men var försiktig. Jag har reparerat ett antal trasiga pumpar som har gått sönder inuti för att chokeskruven som satts dit har dragits för hårt.

//Roger
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

vet inte

Post by 931Melander »

Sven wrote:Så du menar att din MFI är justerad så att bilen enbart går bra med full choke?
Jag vet inte, men låter det inte logiskt?

Stänger jag choken så får den ju för lite soppa, för det är nog vad som hänt när den stått mellan körpassen.

Ska prova ta loss prylara ikväll o se hur den går, med full chocke. Är det ingen skillnad så har jag svaret där.
Fredrik Melander
PCS 8349
Post Reply