911E 1969 FRAMDÄMPARE

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
ferdinand
Posts: 25
Joined: Wed May 10, 2006 9:50 am
Location: STOCKHOLM

911E 1969 FRAMDÄMPARE

Post by ferdinand »

FUNDERAR PÅ ATT BYTA UT FRAMDÄMPARE, men är väldigt dåligt informerad, är det lätt att hitta sådana eller omöjligt, vem har 911E 1969 FRAMDÄMPARE?. tacksam för svar så klart. trevligt,
________________________________________

911E Targa 1969
Blutorange
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

ok. jag ger mig på det här för jag har precis köpt nya dämpare till min 70:a (inte för att jag behöver det för det där projektet kommer väl aldrig bli klart med tanke på mitt tempo. jag ä int bitter... :) )

Det första du måste ta reda på är vilka framvagnsben du har. Porsche va så smarta att de hade inte bara ett, eller två utan FYRA stötdämparalternativ.
KONI
BOGE
BILSTEIN
Självjusterande (jag TROR att detta är en variant på BOGE-benen, men nån annan får hjälpa till med de självjusterande).

Vilket ben man har kan man bestämma med säkerhet genom att leta reda på fabriksmärkningen. Kan va lite svårt att se så ta med stålborsten och kräla in under bilen. På mina står det "made by Koni 43 70" Jag misstänker att 43 står för vecka 43. Om man inte pallar leta reda på märkningen kan man få en hyfsad fingervisning genom att kolla på färgen på benet. KONI är röda, Bilstein är gröna och BOGE är ... svarta(???). Det finns lite skillnader mellan åren - i alla fall på koni- så det är värt att kolla tillverkningsmärkningen.

De olika benen använder olika dämpare, men de flesta går att få tag på.

Bilstein-ben fungerar bara med bilsteindämpare. Ferdinand.se säljer bilstein.

KONI fungerar bara med koni-dämpare. Jag hade svårt att hitta sådana tills jag kollade på ... wait for it... koni.se.

BOGE är lite bra i sammanhanget då de tydligen kan använda vilka stötdämpare (koni, bilstein eller boge) som helst. vetekatten varför det fungerar så, men tydligen är det så. Både ferdinand.se och koni har dämpare till boge-benen.

Now, om du har självjusterande stötdämpare då är det en helt annan grej...Tror jag. Nån annan får gärna komma med info om dessa.

lycka till!
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Förutom tillverkare måste man också fundera på hårdhet, inbound/outbound. Byter man fram kanske man skall byta bak.

Om du hamnar i situationen att du måste byta hela benet måste du tänka på CC på fästöronen på benet. Du bör ha sluminiumbromsar och de har cc 90.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Ionizer
Posts: 5
Joined: Mon Jan 21, 2008 6:25 pm

Post by Ionizer »

Parced911 wrote:Om du hamnar i situationen att du måste byta hela benet måste du tänka på CC på fästöronen på benet. Du bör ha sluminiumbromsar och de har cc 90.
Kom dom så tidigt? Min 73a har dom tidigare benen med 3" mellan fästhålen.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

90 mm kom 1969 på S och 2.2 E hade S bromsar och jag undrar om inte även 69 E hade det. Möjligen hade de med Pneumatiska ben T'ns bromsar. Jag är lite osäker på det området.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply