Ingen olja på nivåstickan, oljerök från bil som stått länge?
Posted: Sat Apr 11, 2009 3:31 pm
Hej!
jag ställde samma fråga på porscheklubbens hemsida, men jag tänkte att jag kunde testa här också!
Jag har en -69:a med en 2,7 från -76 monterad. Den har stått i flera år, minst 6 år, innan jag startade den nyligen. Tyvärr har den stått dessa år med nästan ingen olja i, pga en sprucken returledning.
Motorn är topprenoverad (cylindrar osv uppmätt ok) av JSP för bara 5-600 mil sedan, även om det är 10 år sedan. Såvitt jag vet har han väldigt gott rykte, och jag räknar därför med att motorn mekaniskt är i ordning, och bra ihop-plockad.
Hur som helst, när jag startade den så blårök den något fruktansvärt, jag var tom tvungen att rulla ut den ur garaget för jag kunde inte andas. Oljetrycket var kanonbra och motorn gick hyfsat för att ha stått så länge.
Problemet förutom röken var att jag inte fick upp någon oljenivå på stickan, dvs den stod på tomgång och gick och jag läste av nivån. Jag har ägt bilen för 15 år sedan, och då var det inga problem att läsa av oljenivå i alla fall. Jag fyllde och fyllde, men när jag fortfarande inte hade någon olja på stickan efter att ha fyllt i 11,5 liter så insåg jag att något var konstigt och slutade. Bilen har ingen oljekyl i fronten.
Dock blårök motorn mindre och mindre, eller i alla fall tog det längre tid innan den började ryka. Sista gången jag startade den så rök den inte alls de första 5-10 minuterna, och sedan började det igen. Fast mindre än från början.
Så jag tömde ur oljan, 7 liter ur motorn och 4 liter ur tanken, kollade sumpen, blåste rent nätet, kände på pickupröret, blåste igenom oljeledningar, plockade loss returslangen osv. Fyllde på först 6 liter, motorn startade, lika fint oljetryck. Efter 5-10 minuter började den ryka igen. Jag kollade nivån, naturligtvis ingen olja på stickan, i med 2 liter till (det ska väl gå i 9 i en 2,7:a?). När jag startade den efter påfyllning rök den först inget, sedan kom det mer och mer som vanligt. Ingen olja på stickan nu heller.
Motorn går som den ska, men går lite ojämt på tomgången (speciellt när den är varm) men det kanske inte är så konstigt i och med att jag inte bytt stift innan jag den slutar blåryka, och tändkablarna är dessutom kassa.
Tips/råd? Jag är nu inne på att det är två fel; röken beror på olja i avgassystemet som måste brännas ur, nivån har jag ingen aning om alls förutom om kanske oljetanken rostat sönder inuti. Så alla tips är välkomna!
Mvh Johan
jag ställde samma fråga på porscheklubbens hemsida, men jag tänkte att jag kunde testa här också!
Jag har en -69:a med en 2,7 från -76 monterad. Den har stått i flera år, minst 6 år, innan jag startade den nyligen. Tyvärr har den stått dessa år med nästan ingen olja i, pga en sprucken returledning.
Motorn är topprenoverad (cylindrar osv uppmätt ok) av JSP för bara 5-600 mil sedan, även om det är 10 år sedan. Såvitt jag vet har han väldigt gott rykte, och jag räknar därför med att motorn mekaniskt är i ordning, och bra ihop-plockad.
Hur som helst, när jag startade den så blårök den något fruktansvärt, jag var tom tvungen att rulla ut den ur garaget för jag kunde inte andas. Oljetrycket var kanonbra och motorn gick hyfsat för att ha stått så länge.
Problemet förutom röken var att jag inte fick upp någon oljenivå på stickan, dvs den stod på tomgång och gick och jag läste av nivån. Jag har ägt bilen för 15 år sedan, och då var det inga problem att läsa av oljenivå i alla fall. Jag fyllde och fyllde, men när jag fortfarande inte hade någon olja på stickan efter att ha fyllt i 11,5 liter så insåg jag att något var konstigt och slutade. Bilen har ingen oljekyl i fronten.
Dock blårök motorn mindre och mindre, eller i alla fall tog det längre tid innan den började ryka. Sista gången jag startade den så rök den inte alls de första 5-10 minuterna, och sedan började det igen. Fast mindre än från början.
Så jag tömde ur oljan, 7 liter ur motorn och 4 liter ur tanken, kollade sumpen, blåste rent nätet, kände på pickupröret, blåste igenom oljeledningar, plockade loss returslangen osv. Fyllde på först 6 liter, motorn startade, lika fint oljetryck. Efter 5-10 minuter började den ryka igen. Jag kollade nivån, naturligtvis ingen olja på stickan, i med 2 liter till (det ska väl gå i 9 i en 2,7:a?). När jag startade den efter påfyllning rök den först inget, sedan kom det mer och mer som vanligt. Ingen olja på stickan nu heller.
Motorn går som den ska, men går lite ojämt på tomgången (speciellt när den är varm) men det kanske inte är så konstigt i och med att jag inte bytt stift innan jag den slutar blåryka, och tändkablarna är dessutom kassa.
Tips/råd? Jag är nu inne på att det är två fel; röken beror på olja i avgassystemet som måste brännas ur, nivån har jag ingen aning om alls förutom om kanske oljetanken rostat sönder inuti. Så alla tips är välkomna!
Mvh Johan