Page 1 of 1

Oljerok

Posted: Wed Apr 01, 2009 11:02 am
by p911
Är det en stor apparat att byta ventiltätningar?

Posted: Wed Apr 01, 2009 2:38 pm
by MagnusW
Låt den ryka, har du slitna ventilstyrningar så kan dina ventiler behöva den extra smörjning/kylning.

Posted: Thu Apr 02, 2009 12:38 am
by Johannes
Att bara byta tätningar är meningslöst. Ventilstyrningar är relativt enkelt att byta om man har de verktyg som behövs. Dessutom skall ju ventilen slipas och sätet fräsas - det kräver specialverktyg.

Slitna ventilstyrningar ger definitivt inte bättre kylning och smörjning, det försämras istället.

//Johannes

Posted: Thu Apr 02, 2009 8:51 am
by MagnusW
Johannes wrote:
Slitna ventilstyrningar ger definitivt inte bättre kylning och smörjning, det försämras istället.

//Johannes

Ser att jag var lite otydlig.
Jag menade att det var bättre att låta oljan rinna förbi tätningarna ned till de slitna styrningarna för att hjälpa dom överleva sommaren.
Jag har samma problem på min 2.7a, den bränner stora mängder olja om man tittar i avgasportarna.