Page 4 of 18

Kommer lite bilder

Posted: Mon Apr 13, 2009 7:05 pm
by Parced911
Tomas, jag har fått bilderna av Hans Nilsson och han är inte 100% på vad det är för bilar. Kan du "förbättra" bildtexterna?

Troligen Anderstorp 1969. (många coola bilar!)
Image

Kinnekulle 1995. Ni känner ingen Pers bruna?
Image

Andris Nolendorfs välbyggda replika av en 911RSR-73
Image

Axel Ekmans 74 RSR
Image

Denna finns tidigare i tråden, Leif Hansen
Image

Bengt Ekberg ? År ?
Image

Gamla bilder från den internationella scenen
Image

Image

Posted: Mon Apr 13, 2009 9:06 pm
by Nilsson
Tack för hjälpen.
Får väl vara först med att kommentera bilderna.
Svårt att urskilja bilarna på startlinjen men det är minst 9 911or.
Foto 2 med 356orna står det Kinnekulle 95 men när jag tänker efter så slutade Jonas tävla 1993 så det är troligtvis från 1985.!!
Mycket riktigt är det Pers-59 som syns till höger.Per kör även en mycket fin gat early 911 och bygger på en race 911.Bilen till vänster tillhör Kurt som numera åker fort i en 912.
Dom gula tävlingsbilarna är från modern tid.
Lite kuriosa är väl att Andris i den gula -73an är ochså nuvarande ägaren till "Ekbergbilen".
Observera ? vid bilden på den gröna Ekbergbilen.Mycket osäker.
Nästa bild är från Estoril-72.Kremer ligger före Ekberg,för det är väl han..??.
Och sist vill jag tillägga att jag är intresserad av allt i bildväg på dom 914/6 som tävlat i Sverige och Danmark genom åren.

Posted: Wed Apr 15, 2009 11:02 am
by Tomlargo
Härliga gamla race foton som finns kvar, hoppas det kommer flera.
Den första bilden är i från Anderstorp 1971 längst fram står Åke Andersson och i den gröna Porschen bredvid är det Bengt Ekberg. Bakom dom är det i den gröna 911an Björn Waldegård och i oranga Porschen Sten Frodhe, Lotusarna är Ulf Karlsson och Staffan Wahlström. Porscharna längre bak är Rolf Bergström, Nisse Nilsson, Jan Lundegårdh och Håkan Håkansson.

Bild nr 5 är från Anderstorp 1969 och det är Leif Hansen med sin 911L lackad i BP färgerna. Den var röd från början och kördes av Åke Andersson i rally 1968 och hade regnummer BB 4300.







Image

Foto från 1974-75.

Posted: Tue Apr 21, 2009 3:42 pm
by Micke D
Den oranga nr:70 ägdes/tävlades då av Team KUBERO. KUrt Simonsen, BEngt Ekberg och ROland Larsson. Bilen är ursprungligen en 67L med 2 liters Carrera six motor som tävlades med i isracing bla. tror någon av dem blev svensk mästare med den faktiskt, den var grön på den tiden. Den modifierades genom åren till 2,5 ST -72 och tävlades med i europa. Googla gärna TEAM KUBERO Porsche för mer bilder samt lite resultat. Bilen är idag i ny ägo här på västkusten men tillbakabyggd till 2,5ST utförande av bla. Roland Larsson & son samt utrustad för att tävlas med igen OBS samma stripning....som då det begav sig 1972!
MVH Micke D

Posted: Tue Apr 21, 2009 11:00 pm
by Sven
Lastbilen är också fin.
Någon som har fler bilder på den från tiden?

Posted: Fri May 08, 2009 8:39 am
by Tomlargo
Image

Här en bild på Kaj Bornebusch 911 1967 den var trimmad av Mitter i Tyskland och kostade 110.000 kr 1967 och motorn hade 220 hk, han blev trea i SM i Grupp 5. Han vann SM i Grupp 5 1968 före Anders Josephson,
1970 tog Team Kubero över bilen och Kurt Simonsson, Bengt Ekberg och Rolad Larsson tävlade med bilen tre säsonger i GT-EM med stora framgångar 1972 såldes bilen. Den blev lackad vit senare och såg ut som en Carrera RS 73a motorn fanns fortfarande kvar då men rasade senare. Idag är bilen under renovering.

Image

Image
Foto på bilen från 1972 ute i Europa.

Thomas

Posted: Fri May 08, 2009 1:49 pm
by Micke D
Joo, nog var den vit ett tag i slutet på 70 talet samt början 80 dock rullade den aldrig...stod mest i olika garage i Uddevalla En kille i åkeri branschen Kent ..? ägde bilen då var den vit med ST breddning samt har jag för mig 3,3 turbovinge, Därefter köptes den av Molle Robertsson (g:a castrol cup mästare) som byggde tillbaks bilen till orginal smal 67 med grön lack dock fick han aldrig ordning på motorn så den såldes vidare via "Stigs Garage" som jag tror byggde ihop motorn och därefter sållde den till en Norrman som bla vann en Roadsport klass i Norge med den i början 2000 talet minns ej vilket år. Bilen blev i den vevan sc-breddad bak såg i alla fall så ut på de bilder som jag sett på den har för mig då karossen såldes på wwclassics.com 2 liters carrera six motorn lär idag finnas i England. Och bilen är som sagt renoverad till utseende samt med liknande motor som den hadde 72 dvs 2,5 ST och Orange lack med svart stripning. vet att en shakedown är gjordes på Falkenbergs motorbana.
En bil med brokig historia..

Jag undrar om nogon har koll på en Röd grupp B breddad 65:a som fanns i Uddevalla på 80 talet men jag tror hamnade i Skåne till slut. en kamrat ägde bilen då men vi hadde aldrig koll på historien på den bilen den hamnade i en lada i Hedekas norra bohuslän därefter köptes den av en rallyåkare i Skåne "kan ha varit Magnus Wigren" någon som vet mer tyvärr har jag inte koll på reg nummret..

MVH Micke

Posted: Wed Jun 10, 2009 8:57 pm
by Nilsson

Posted: Mon Aug 31, 2009 1:22 pm
by Tomlargo
Image

Image

Posted: Thu Oct 01, 2009 10:39 pm
by Parced911
Dra inte ut en 67S på 3:an om vägen är smal och det finns feta betongfundament längs vägen. Kör inte med torra Kleber. Motorbromsa inte när du börjar bli rädd. Du borde ha gasat, eller i alla fall stått på bromsen. Annars kan det se ut såhär. Detta är det tragiska slut som Pickos gula 67S fick. Ju mer jag tänker på det ju mer ledsen blir jag.....

Pär "Slacktaren" Ceder

Image

Historia

Posted: Fri Oct 02, 2009 1:32 pm
by BG
Hej!

Jag har en 911s 67:a. Fick idag papper ifrån riksarkivet på den. Bilens äldsta regnr som jag har fått fram är OB 33111 och bilen har gått på västkusten med Kent Borgström som registrerad ägare 71.10.03. innan det så vet jag inte var bilen har gått men enligt papperna så skall den vara registrerad första gången 9.2.67. Hoppas att det finns någon som vet mer om den.

Bengt

Posted: Mon Oct 05, 2009 3:31 pm
by Calle
Pär, kanske lite OT men när var det du klotade med 67:an, och hur gick det för dig?

/Calle

Posted: Mon Oct 05, 2009 4:54 pm
by Parced911
Calle, jag snurrade 1980. Jag hade änglavakt, jag klämde vänster långfinger mellan ratten och instrumentbrädan... Hade jag inte haft bälte hade det nog sett annorlunda ut.

Posted: Fri Oct 30, 2009 11:55 pm
by Bernard
Ojoj!

Äntligen fick jag lite tid att leta igenom garderoben från mitt pojkrum i Karlskoga. Jag hittade som jag hoppats massor med racebilder från tidigt 70-tal. De flesta är dock på 35mm dia och jag måste lära mig vår nya scanner.

Här kommer första bilden som jag tycker är värt hela garderobrensningen bara den. Bengt Ekbergs S/T från Mantorps F2 tävling 1971 tror jag, jag kan ha fel. Helt ok eller?
(Antagligen detta som ligger i min bakgrund och gjort mig extra varm för just S/T).


Image

Posted: Sat Oct 31, 2009 12:36 am
by Bernard
Nästa laddning består av min ultimata favorit framför alla: Porsche 917!!!

Någon gång i mitt liv hoppas jag fortfarande att få köra en av dessa bilar. (Man måste ju ändå ha något mål här i livet).

Detta är från (det ödesdigra) Kanonloppet 1970 och den 917 jag förstås tycker bäst om. Bilen kördes av Gijs van Lennep och kallas "The hippie car" vilket passade (och passar) mig perfekt som en koppling mellan bilar och musik.

Kolla in släpkärra, bensindunk och verktygslåda. Vad mer kan man behöva?

Image
Image

Posted: Sat Oct 31, 2009 1:23 pm
by Tomlargo
Härliga bilder du har hittat, men den gröna 911 ST är Björn Waldegård med en bil han lånade från Finland av finska Racing Team AAW 1971, Ekbergs bil var också grön så det är lätt att se fel.

Thomas

Image

Posted: Sat Oct 31, 2009 4:15 pm
by Martin M.
Tack för superfina bilder Bernard :D

Posted: Fri Nov 06, 2009 1:35 pm
by Tomlargo
Lite mer racefoton från 70-talet.

Image
Björn Waldegård bakom honom Bengt Ekberg Mantorp 2 maj 1971.

Image
Bengt Ekberg Anderstorp 9 maj 1971.

Image
Bengt Ekberg och Håkan håkansson Mantorp 4 Juni 1972.

Image
Lars Nyström Rally Cross på Rasbobanan 16 maj 1976.


Image
Sune Jansson VW Turbo i samma tävling.

Image
Sune Janson blir 3a i A-finalen på Rasbobanan på tre hjul 5 maj 1976.

Image
Björn Waldegård kör Leif Hansens 914-6 i Röforsbacken 2 augusti 1970.

Posted: Fri Nov 06, 2009 4:55 pm
by Parced911
Jag pratade med Anders Wickström i veckan. Han ägde ju Hansens 914/6 i 10 år. Han berättade att Scania samt, undrar om det var Salzburg, byggde var sin GT prototyp med ALLA de tillägg som sedan sulle utgöra de GT-kit som fabriken sedan använde på sina fabriksbyggen. Den gula byggdes ca ett år innan fabriken fick sina färdiga! Scania stod hgt i kurs på fabriken.

Pär

Posted: Fri Nov 06, 2009 5:29 pm
by Rickard M
Inget gammalt kort men kanske passar in under titeln racerbil ändå, Designchefen på jobbet, Scania, hade fått en stor fin kalender från kollegorna på Porsche, ska kanske fråga om jag inte kan få den sen :) passade på att fota av den finaste bilden så länge:
Image

Posted: Sat Nov 07, 2009 2:14 am
by Bernard
Här kommer fler roliga S/T bilder, alla är från 1971 tror jag mig veta. Anderstorp alla?

(Klicka på bilderna för förstoring).

1. Spännande, vem har kört/ägt denna fina S/T i metallic lack?
Image
2. Waldegårds gröna bakifrån. Fin tankbil i bakgrunden.
Image
3. Waldegårds gröna framifrån. Riktigt coola killar kollar!
Image
4. Tre S/T på väg in i depån på Anderstorp. Antagligen målgång?

Vem är först? Ekberg tvåa? Waldegård trea?
Image

All info ni kan hitta är ju spännande tycker jag.

Posted: Sat Nov 07, 2009 11:34 am
by Parced911
Ingen som har bilder på Bloot Orange 68S som kan ha härjat inom bl a SSK 1972/1973. Den hade troligen liten "R-breddning" bak. Möjligen med Gino Waldner bakom ratten?

Pär

Posted: Sat Nov 07, 2009 2:23 pm
by Martin M.
1. Spännande, vem har kört/ägt denna fina S/T i metallic lack?
Image

Det ser ut som bilen har sollucka!?

Svårt att tro att den skulle finnas en äkta ST med sollucka. Jag träffade en kille på Techno Classica i Essen 2008 som sa att det visst fanns en ST med sollucka, se http://www.janluehn.com/.

Posted: Sat Nov 07, 2009 3:03 pm
by Parced911
Det var en artickel i Excellence om en S/T som beställts med lucka. Conda var färgen. Urtuff, var visst ute på marknaden för en tid sedan. Dyr.....

Pär

Posted: Sat Nov 07, 2009 5:20 pm
by Martin M.
Parced911 wrote:Det var en artickel i Excellence om en S/T som beställts med lucka. Conda var färgen. Urtuff, var visst ute på marknaden för en tid sedan. Dyr.....

Pär
...och bara för det stod så i en tidning är det inte säkert att det stämmer med verkligheten eller...

Jan Lühn pratade om ett tidningsreportage. Tyvärr så tyckte jag att var lite kaxig så jag lyssnade inte så noga på honom.

Jag mailar en bild til dig på kärran.