RACERBILAR
Håller med Michael angående Anders J. Återkommer senare om hans bilar.
Den här bilen finns kvar idag och står under renovering i Danmark hos en bekant till mig. Det är en 911 65a som Helmur Brunner vann SM i isracing med i Grupp 2 1968 och körde lite bana samma år. 1969 och 1970 tävlade Rolf Bergström Karlskoga MK med bilen på bana och hade en hel del framgång med.
Bilen med nr 3 är H. Brunner
Vägning av bilarna på Karlskoga 1968 nr 3 H.Brunner bil, nr 25 Jan-Erik Lundgren.
Nr 101 är Rolf Bergström.
Bilen som den såg ut när den hittades i Sverige, kanske någon känner igen den, men nu under renovering.
Thomas
Den här bilen finns kvar idag och står under renovering i Danmark hos en bekant till mig. Det är en 911 65a som Helmur Brunner vann SM i isracing med i Grupp 2 1968 och körde lite bana samma år. 1969 och 1970 tävlade Rolf Bergström Karlskoga MK med bilen på bana och hade en hel del framgång med.
Bilen med nr 3 är H. Brunner
Vägning av bilarna på Karlskoga 1968 nr 3 H.Brunner bil, nr 25 Jan-Erik Lundgren.
Nr 101 är Rolf Bergström.
Bilen som den såg ut när den hittades i Sverige, kanske någon känner igen den, men nu under renovering.
Thomas
Tomas, jag kan inte riktigt smälta att jag troligen har haft en bil med viss tävlingshistoria. Har du koll på den gulas gamla regnummer? Har du fler bilder? Jag tror att jag kan ha kvar uppgift om chassinummer.
Pär C
Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Per, har inget regnummer eller chassinumer på den gula 911S som du hade men om du har något nummer så kan jag kolla í mina papper om den finns där kanske. Här är en annan bil som har gått rally och bana, bilen kom till Sverige december 1967 till Scania-Vabis i Södertälje och fick reg numer BB 2277. Det var en 911T med 160 hk motor bilarna har senare börjat kallas TR. Bilen kördes i två rallyn 1968 av Björn Waldegård ihop med Lars Helmer i Monte Carlo 12 plats och i KAK Rally som dom vann. Det var dom enda rallyn som bilen kördes i därför att den gick i grupp 3 och i Sverige körde vi grupp 1 och 2 och den kunde inte få några SM poäng. Bilen såldes redan i juni 1968 till Sten Axelsson som körde den på bana. Sten Frodhe köpte bilen våren 1969 och tävlade framgångsrikt med bilen till 1971. Vann SM på bana par gånger och även framgångsrik i backtävlingar i GT klassen ute i Europa. Senare ägdes bilen av Strandell och Lasse Jönsson såg bilen på auktion i mitten på 90-talet på Oldtimer Festival på Nurburgring då den blev såld, finns idag i USA.
Waldegård/Helmer KAK rally 1968.
Waldegård/Helmer Monte Carlo 1968.
Sten Frodhe med bilen.
Bilen testas på Mantorp 1970 motorn hade cirka 220 hk.
Sten Frodhe.
Bilen i USA med dom gammla skyltarna och KAK skylten fram.
Waldegård/Helmer KAK rally 1968.
Waldegård/Helmer Monte Carlo 1968.
Sten Frodhe med bilen.
Bilen testas på Mantorp 1970 motorn hade cirka 220 hk.
Sten Frodhe.
Bilen i USA med dom gammla skyltarna och KAK skylten fram.
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Per!
Din bil är i dag en Mercedes 500 SL!!! Kul va?
Mao skrotad eller exporterad, Jönssons RSR (GBY) är ju en -73a, om det sen är Ekbergs bil vet jag inte, men den är inte sv-regad från -80, Fanns en kille i Hbg som var vän med Bosse Strandell, han ägde den bilen innan Jönsson, Bengt Segerfalk hette han, har hört att han skulle ha importerat den själv från Tyskland, men som sagt vet ej vad som stämmer??
Martin R
Din bil är i dag en Mercedes 500 SL!!! Kul va?
Mao skrotad eller exporterad, Jönssons RSR (GBY) är ju en -73a, om det sen är Ekbergs bil vet jag inte, men den är inte sv-regad från -80, Fanns en kille i Hbg som var vän med Bosse Strandell, han ägde den bilen innan Jönsson, Bengt Segerfalk hette han, har hört att han skulle ha importerat den själv från Tyskland, men som sagt vet ej vad som stämmer??
Martin R
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
Du har nog rätt, Jönsson ägde även Segerfalks bil, så troligtvis blandar jag i hop dessa, Lut bilen är en -74 RS i reg beviset, och är regad -84, Ekbergs bil kan varit oregad fram till -80.
Martin R
Martin R
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
Per,
här är litr mer historia om din gamla 911S. Picko körde 2 tävlingar på isbana jan-feb 1967. Sen lånade han ut bilen till Boo Brasta som körde dom sista 5 tävlingarna i SM (vann 2 st) och blev 2a i SM isbana Grupp 3 efter A Josephson. Efter det såldes bilen till Kenth Frodhe som körde grupp 3 i SM bana med bilen. Han blev 9a i SM, sen verkade det som bilen inte kördes mer i racing.
Kenth Frodhe på Dalslands Ring.
Kenth Frodhe
här är litr mer historia om din gamla 911S. Picko körde 2 tävlingar på isbana jan-feb 1967. Sen lånade han ut bilen till Boo Brasta som körde dom sista 5 tävlingarna i SM (vann 2 st) och blev 2a i SM isbana Grupp 3 efter A Josephson. Efter det såldes bilen till Kenth Frodhe som körde grupp 3 i SM bana med bilen. Han blev 9a i SM, sen verkade det som bilen inte kördes mer i racing.
Kenth Frodhe på Dalslands Ring.
Kenth Frodhe
Last edited by Tomlargo on Mon Feb 23, 2009 7:26 pm, edited 2 times in total.
Lite mer rally, foto från Jämt rallyt 1968 BW och L Helmer.
Här en länk till gammla rally foton.
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewtopic.php?t=14768
Här är en Porsche 911S 1968 som kördes av Kaj Bornebusch i grupp 5 Specialstandardbilar högst 2000 cc. Han vann alla tävlingar i SM som han körde och blev svensk mästare före Anders Josephson, 6 bilar av 11 som deltog var Porschar.
Här är bilen på första tävlingen på Ring Knutstorp 28 april 1968 antagligen helt ny. En av få bilar som hade störtbåge på den tiden. Var bilen efter 1968 tog vägen vet jag ej, kanske någon annan vet.
Här är bilen på första tävlingen på Ring Knutstorp 28 april 1968 antagligen helt ny. En av få bilar som hade störtbåge på den tiden. Var bilen efter 1968 tog vägen vet jag ej, kanske någon annan vet.
OK-bilen, chassi 1054, bor i USA och ägs av en kille som heter Peter Stoneberg. Jag hade kontakt med honom i förra veckan då jg hjälp honom lite med bilen historia i Sverige. Den är fin i 2.8 RSR form.
http://picasaweb.google.com/pstoneberg/RSR9113601054
Pär
http://picasaweb.google.com/pstoneberg/RSR9113601054
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Nu släpper jag sargen och ger mig ut på hal is Johannes, men jag tycker mig känna igen trökeln från min 67:a. Den stora blanka kom ju först 69, eller är det annat jag missar?
(Man lär sig inget om man inte vågar fråga
Pär
(Man lär sig inget om man inte vågar fråga
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Här är en bil som hittades i en lada långt upp i norra Sverige där den hade stått i 30 år bortglömd och som även hade tävlingshistoria. Köpt ny av B Waldegård 1967 som hade den privat och som träningsbil för rally. Det var en 911 1967 levererad med rallyutrustning från fabrik, kördes även i några rallyn av honom och Helmer. Bilen lånades ut till den kända raceföraren Ulf Norinder till KAK rallyt 1968, Men han försov sig andra dagen så då var det rallyt över för honom. Bilen såldes vidare till rallyförare som Boo Sundberg, Bengt "Svaj" Karlsson, den som tävlade flitigast med bilen var Lars Carlsson från Värmland som körde med den ända till 1970 i olika tävlingar.
Bilen kom på 5 plats i Värmland Runt med "Svaj" 1968 och 7 plats med Lars Carlsson 1969. Bilen blev såld till 1971 och avställd 1975 till den hittades. Bilen blev såld till Tyskland och blev renoverad av K-H Feustel som äger firma Raceland utanför Köln som är kända att bara renovera race Porschar 904 917 mm. Feustel själv äger den 911 ST som B. Waldegård vann Monte Carlo Rallyt 1970 med. Den gamla 67an är idag i nyskick och står brevid den nya ägarens mörkblåa 911 RSR 1973 även den med racehistoria (Sunoco-Porsche-Audi Team USA).
Waldegård med sällskap av Åke "Bryggan" Andersson hämtar ut bilen på Scania-Vabis i Södertälje, 24 år och ny Porsche ser han inte lycklig ut, undrar vad han har i väskan.
Waldegård/Helmer i Norge hösten 1967. Vann tävlingen men blev diskade för dom hade för starka lamper i lyserna.
Bilen med till England.
Lasse Helmer får bilen tankad.
På motorvägen.
Bengt "Svaj" Karlsson Värmland Runt 1968.
Lars Karlsson Värmland Runt 1969, bilen omlackad i familjeföretagets färg.
Bilen 2006.
Recarostolarna fortfarande fint skick.
100 literstanken var även kvar.
Bilen 2009
Porsche 911 ST som Waldegård/Helmer vann Monte Carlo 1970 med.
911 RSR 1973 Sunoco-Porsche-Audi Team.
Bilen kom på 5 plats i Värmland Runt med "Svaj" 1968 och 7 plats med Lars Carlsson 1969. Bilen blev såld till 1971 och avställd 1975 till den hittades. Bilen blev såld till Tyskland och blev renoverad av K-H Feustel som äger firma Raceland utanför Köln som är kända att bara renovera race Porschar 904 917 mm. Feustel själv äger den 911 ST som B. Waldegård vann Monte Carlo Rallyt 1970 med. Den gamla 67an är idag i nyskick och står brevid den nya ägarens mörkblåa 911 RSR 1973 även den med racehistoria (Sunoco-Porsche-Audi Team USA).
Waldegård med sällskap av Åke "Bryggan" Andersson hämtar ut bilen på Scania-Vabis i Södertälje, 24 år och ny Porsche ser han inte lycklig ut, undrar vad han har i väskan.
Waldegård/Helmer i Norge hösten 1967. Vann tävlingen men blev diskade för dom hade för starka lamper i lyserna.
Bilen med till England.
Lasse Helmer får bilen tankad.
På motorvägen.
Bengt "Svaj" Karlsson Värmland Runt 1968.
Lars Karlsson Värmland Runt 1969, bilen omlackad i familjeföretagets färg.
Bilen 2006.
Recarostolarna fortfarande fint skick.
100 literstanken var även kvar.
Bilen 2009
Porsche 911 ST som Waldegård/Helmer vann Monte Carlo 1970 med.
911 RSR 1973 Sunoco-Porsche-Audi Team.
Tomas, du som har en sjukt bra koll, vet du vad som hände med 73 RSR 1054 under det att O´Neil och sedan bröderna Konrad hade den? Jag har kollat med de jag känner och googlat mig blå utan att hitta något. Bilen byggdes tydligen ganska tidigt om till 74 RSR och var vit när Konrad sålde den?
mvh
Pär
mvh
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau