Klä om ratt

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Claes A
Posts: 109
Joined: Sat Jan 28, 2006 5:38 pm
Location: Göteborg

Klä om ratt

Post by Claes A »

Vet någon var man kan klä om sin ratt, gärna extra tjock.
Claes A
User avatar
HenrikL
Posts: 679
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Tror att SYBO klär om rattar:

http://sybo.se/
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Du kanske inte vill göra det själv, annars ett ganska kul "julpyssel".
Image
Image
Image
:lol: /C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

S-klädsel i Stigen, ca 10 mil från Göteborg.

De gjorde inredningar åt Svempas bärgare, Thulingänget, Volvos limousiner, Indigo 3000 för att nämna något. Gör inredningar till P1800 med gamla originalverktyg.

Troligtvis kan de åta sig en ratt.

//Johannes
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Phew...!?!!? Vansinnigt snyggt jobb, Superfly!! Jag är tappa-hakan-imponerad!! Vädret är dåligt och det finns mkt tid för pyssel nu. Du passade förstås på att göra en mall på lädret som vi andra - mot lämplig kompensation förstås! - kan använda oss av...? *skratt*

:-D // C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard »

Jag har precis lämnat min orginal Momo Prototipo-ratt till omklädning i Stockholmstrakten. Återkommer när jag får tillbaks den om resultat och pris.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Mycket intressant vore det att hitta någon som gör bra jobb för hanterliga pengar. Jag har en lite fetare 380 mm ratt i gummi som skulle kunna bli en bra RS-ratt!

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Christoffer E wrote:Phew...!?!!? Vansinnigt snyggt jobb, Superfly!! Jag är tappa-hakan-imponerad!! Vädret är dåligt och det finns mkt tid för pyssel nu. Du passade förstås på att göra en mall på lädret som vi andra - mot lämplig kompensation förstås! - kan använda oss av...? *skratt*

:-D // C
Eftersom jag är bedrövlig på att städa undan efter mig eller göra mig av med saker, finns säkert min mall på något "säkert ställe". Ska kolla i helgen och hittar jag den är det fritt fram att ta över den (till min sambos stora glädje....) :D

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det går att köpa rattskinn med tråd och nålar hos firmor i USA. Inte speciellt dyrt vill jag minnas. Finns tex hos performance products

När man syr en ratt så brukar man sätta upp den på en stång som motsvarar rattaxeln så att den kan rotera för att underlätta arbetet.

//Johannes
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard »

Fick tillbaka min Momo Prototipo idag och har ju lovat att presentera resultatet. Lämnade in ratten till den eminente Audi RS-mekanikern Thomas på TECS i Sundbyberg (han skickar den nånstans utomlands). Jag hade sett arbeten på andra "modernare" rattar som varit superba.

Ni får avgöra själva så gott det går med hjälp av bilderna men jag är jättenöjd själv. Det är kanske inte 100% som orginalet tex sömmens typ. Känslan och materialet är topp.

Priset blev 2500:- vilket man kanske får en ny Prototipo för men den här är från tidigt 70-tal och skall sitta i mitt S/T-projekt så den ska inte vara ny och jag värderar hantverk.

Kan någon hjälpa mig med en closeup på Prototipo-loggan så jag kan bättra på den vita färgen?
Image
Image
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det där blev ju stiligt!


Beträffande sömmar och rattar så är det 5 varianter som är vanligt förekommande.

1. Lädret limmas bara utan någon söm, tävlingsrattar.
2. Lädret förses med en dekorsöm som tex prototipo men limmas enbart
3. lädret förses med en tunn tråd på samma vis som prototipo och sedan snörs rattlädret som en sko. Vanligt på lite äldre och billigare bilar tex Saab.
4 lädret sys med en tråd, stygnen ligger på snedden, tror att Lexus var förs ut med detta - åtminstonde i större skala.
5 ratten sys med dubbla nålar och stygnen ligger i kors (variant 3 är en imitation av detta).

//Johannes
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Johannes
Posts: 2157
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Post Reply