Små besvärliga problem... *skratt*

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Små besvärliga problem... *skratt*

Post by Christoffer E »

Jepp, så var man 912ägare alltså - körde hem bilen i helgen från sydtyskland på tåg och motorväg. Ett vansinnigt roligt äventyr! Spann som en katt hela vägen gjorde den.Yay! Jag närmar mig nu alla småpyssel med lampor, motorumsisolering m.m och har stött på ett märkligt problem. Min vägmätare började ticka halvvägs genom resan och har slutat rotera, trippmätaren står även den stilla - men hastighetsmätaren fungerar som den ska (men "rycker" dock i takt med tickandet) - spontant tänkte jag att kabeln gått av eller nåt kärvat fast så att den "kuggar". Men då borde väl hastighetsmätaren också stanna?

Problemet iaf - är att jag inte kommer åt instrumenten!!?? Inte underifrån och inte från bagageluckan. Bilen är en 69a och enligt utsago så ska intrumenten ha en gummilist som håller dom på plats och man ska kunna dra ur dom framåt? (medan äldre har U-byglar med handåtdragna muttrar) Jag hittar varken det ena eller andra och instrumenten sitter som berg...!? Och hur kommer man in bakom!? Hjälp med detta? (låter det som en ny kabel eller som om mätaren kärvat fast? Vilket är vanligast) Några andra instrument behöver nya lampor också så jag är tacksam för hjälp med hur man monterar ur dom...

Fråga 2: Har en ny mattsats inlagd i bilen - men den är inte limmad än - Det förefaller enkelt att göra själv - men ibland misstar man sig så jag frågar forumet? Vad rekommenderar ni för lim? Vilka är kruxen?

I övrigt har jag svårt att sluta le... :-D Ska presentera oss lite utförligare snart...!

Hejhej // Christoffer
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Grattis till nya bilen. Väntar med spänning på bilder.

Om vägmätaren stannar är det oftast ett litet kugghjul i mätaren som gått sönder eller lossat från sin axel. Nya finns att köpa, men är lite pilliga att byta. Jag var på gång att byta i min bil, men jag insåg att det i nuläget sitter fel mätare i bilen, så jag väntar tills jag har rätt mätare.

Mattor limmar man med vanligt kontaktlim. Det är ett av få lim som klarar "mjukt mot hårt" och dessutom kan man senare demontera mattorna utan att de går sönder. Snåla inte med limmet utan köp något av ett känt märke.
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Hej och grattis till bilen!

Angående hur du får ut mätarna kan jag inte svara på men, har själv reparerat km-mätaren på min bil enligt nedan

Image

Km-mätaren hade slutat fungera, blev till att plocka isär den och limma fast det lilla, metallkugghjulet (längst upp) på axeln så började det fungera, helt gratis var det också. Visade sig att enligt "101 Projects" var ett ganska vanligt fel.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Aha! Finurligt! Då vet jag nog VAD jag ska göra så fort jag listar ut hur jag KOMMER IN!!?? Nån som har en 69'a och gjort detta?

"101 Projects" Är den bra? Finns ju säkert mkt som är lika på bilarna. Själv har jag beställt lite litt. och DVDer från "The Maestro" Harry Pellows (dvs pratat o beställt av hans son Andrew) i San Diego.Tydligen lite biblar för 356 & 912'are :-D - det finns massa kul historier om bilar och porsche-ägare (bla Jerry Seinfeld - hängiven 356-fantast) på hans site:

http://www.hcpresearch.com

Tack! // C
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Grattis till bilen, coolt att du tog den på en jungfrufärd på direkten.
Christoffer E wrote:...hur jag KOMMER IN!!??
Jag har aldrig behövt få ut mätarna så jag vet inte personligen hur det funkar.

Men så här står det (valda delar) i 101 projects:

" ... Replacing the speedometer couldnt be easier. Like the rest of the gauges, the speedometer is held into the dash with a rubber seal. You shold be able to grab onto the speedometer and pull it out from the dash. Gently pry on the rim of the speedometerwith a stiff putty knife if it doesnt want to come out easily. Work carefully so that you dont ding anything. You can also reach around underneath the dashboard and push it out from behinde. Be aware of the wires that are attached to the rear of the unit as you are pulling on it. ... "

" ... On the very early cars, the gauges were held in place using two small clamps behind the gauge. In order to remove the speedometer, you need to remove the two clamps and pull out the gauge. On cars equipped with cable-driven speedometers, you need to unscrew the cable from the back of the unit before you remove it from the dash. ..."


Lycka till!
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

:-D Haha Tackar, tackar - ja... jag funderade på att ta den på lastbil hela vägen hem - men... Det är helt enkelt inte lika mycket äventyr att sätta sig bakom ratten, vrida om nyckeln för första gången och köra över.... ehhh... Tranebergsbron...!? Jag gamblade lite istället och åkte tåg med den upp till Hamburg och sen i lugnt och sakta mak upp genom Danmark och Sverige - 90 mil totalt - Längre än den tidigare ägaren nånsin kört den på en resa - hehe...

Ska se om jag vågar bända på mätaren - det bär emot... Känns verkligen som om jag kommer att "dinga" nåt... :-s

En annan fråga också - Ska ju byta alla vätskor... Finns det nåt magiskt fabrikat som lirar extra väl med Porsche-lådorna. (Kör även landrover där det visat sig att t ex Texaco MTF funkar bättre än ALLA andra fabrikat på de manuelle lådorna...?) Har läst om Swepco? Var hittar man den? Är det nån av er som lägger i torrtillsatser (typ STP Gearbox treatment) för att få lite bättre skydd och minska friktionen?

:-D / C - som körde till jobbet på 50 minuter idag - fast resan bara tar 10 om man åker raka spåret - HAHA
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

En motorolja som jag har provat med gott resultat i 911an är Castrol high mileage. Den ska ha bra egenskaper i en motor som har varit med ett tag och det verkar fungera. Oljeförbrukningen sjönk från 1 liter /100 mil till ett par deciliter för samma sträcka och det lilla oljeläckaget som jag hade från motorn upphörde. Vet i f-n hur det går till... :-)

//Roger
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Christoffer E wrote:Har läst om Swepco? Var hittar man den?
Den här liraren säljer swepco, om det sen är "the shit" verkar det finnas lika många åsikter om som det fins växellådor.

http://www.stighjerppe.com/oljor.htm
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
KW
Posts: 38
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:40 pm

OLJA

Post by KW »

Jonas Y wrote:
Christoffer E wrote:Har läst om Swepco? Var hittar man den?
Den här liraren säljer swepco, om det sen är "the shit" verkar det finnas lika många åsikter om som det fins växellådor.

http://www.stighjerppe.com/oljor.htm
Alla tips är bra utom de dåliga?

Själv tömde jag tanken och provade OK s gräsklippar olja..!!??
Wahnsinn? kanske det?
den kändes tjock , fin ,kladdig.så.jag provade.seriöst?.det har fungerat fullständigt tillförlitligt
i vinterbilen.. en 1971 targa/cab
"I värsta fall rasar det väl tänkte jag,men den tätar kyler och ,har ikke fyllt en droppe på hela sommaren!!
Dessa motorer är ju trots allt gammal skit från trettiotalet innan ...ja ni vet..
I min andra sommarbil,en 78,provade jag biltemas! raka 50 olja(en svensk örlogsbefälhavare rekommenderade den(ODEN)Han hade den i sin båtmotor.
Min motor gick mycket tystare drog mindre än med tex mob 1
Lyftarna slutade genast slamra..
Harleys/nortons/triumphs;konstruktioner från 1910 trivs ju bara bra med dessa mineraloljor så varför inte?

Personligen tror jag detta där med oljor är lite "fröken fin",lite mode skrytbuissiness,som med dam,och numera herr parfymer?


F.Ö kuult att köra hem niotolvan med tåg.
Själv gjorde jag tvärtemot,körde bara småvägar nedkabbat,från södra bayern stannade 4 xtra dagar på småvägar/pensionat,oktober fest ..
GOTTESHIMMEL vad jag ångrar att inte sölade ytterligare ett par dagar där nede ,med de 2-litersbägarna,tyrolerpuppen..

Visst är det kul att ha en gammal 911 ,i garaget.men det är 1000 roligare att låta sig köras i den mellan sydtyska ölstinna "kneipen".. 2 storbystade bayerskor på varsin sida

kjellas /life is short /
Post Reply