Bra lim att ...

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Bra lim att ...

Post by Jonas Y »

... nej, inte boffa. Men att limma en ratt med.

Jag har köpt en gammal ratt som jag vill fixa till (b.la klä med läder). Problemet är att den lite mjuka formade greppytan (som jag tänker ha som grund och sen klä över med läder - även om den inte är tänkt att ha läder) på sina ställen släppt från rattens "kärnan" (som är av metall). Jag har skurit ett snitt i det mjuka materialet och försökt proppa in lim för att få mjukplastdelen att fästa mot metall kärnan. Tyvärr går det åt helvete med dom lim jag testat. (Har bla testat PL400 i tron om att det var ett lim med magiska krafter som klarade allt i hela världen).

Okej, jag behöver alltså hittat ett lim som fäster mot metall, och "skumplast" - och som har egenskapen att det inte blir helt stelt när det torkar (då det bryts sönder när man greppar ratten hårt i vild panik vid slutet av Mantorp rakan). Önskvärt är också att limmet bygger lite volym, då det "glappar" lite mellan kärnan och plasten (gissningsviss pga ålder och ett evigt dragande i ratten).

Någon som har några förslag?

Tack på förhand.

/Jonas Y
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Lasse
Posts: 71
Joined: Thu Sep 28, 2006 8:54 am
Location: Stockholmia

Post by Lasse »

Hej,


Jag brukar använda ett 3M-lim som heter Fastbond 10. Det är vattenfast och sitter fast jättebra.


Lasse
User avatar
Anders HQ
Posts: 50
Joined: Sat May 17, 2008 8:19 am
Location: Sthlm-Värmdö

Post by Anders HQ »

Hej, sikaflex är min favorit om man vill ha lim med tjocklek. Blir som gummi när det härdat. (Hur bra som helst på båten). "Fäster på allt, typ". Finns universal, marin och lite andra varianter. Svart universal, som heter något jag inte kommer ihåg, finns på bl.a. Bygg-Ole eller andra såna bygg-ställen.
Porsche 911E -71, Targa, Signalorange, pågående helrenovering.
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Tack för ledtrådarna!
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Post Reply