Storlek på halsringar till Weber?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Storlek på halsringar till Weber?

Post by Joakim »

Hej!

Som en del säkert redan vet har jag ersatt mina Zenithar med Weber 40ior. Dessa är i dagsläget bestyckade med halsringar i storlek 34 och stora munstycken rakt igenom (enligt PMO's guidelines motsvarar mina halsringar och munstycken vad som ska sitta på en 2.7 eller 3.0 liters motor).

Bilen går som ett as på höga varv (5000+) och bluddrigt på låga varv. Ju högre växel - desto högre varvtal krävs för att motorn ska "svara". När jag ska starta från stillastående måste jag varva upp den rejält för att komma iväg och när jag slökör på låg till mellangas så poffar den lite.

Vad jag förstått beror detta på att jag har för stora halsringar (och allt annat typ) för min motor vilket ger mig för låg hastighet på den insugna luften och därmed dåligt vrid.

Frågan är bara om jag ska byta ner mig till 30ior eller 32or? Perry gav mig rådet att köpa 30ior och testa. Om jag vill ha större kan dessa alltid svarvas upp. Det låter logiskt men jag skulle vilja försöka göra "rätt" direkt och spara lite pengar.

Jag vill framförallt få bättre gasrespons och vrid i mellanregistret men kan leva med att behöva varva upp motorn vid start från stillastående. Kommer jag tappa effekt på toppen om jag kör med 30ior? Har läst någonstans att en bil med E-kammar inte karar av att suga i sig mer luft än det som kan släppas igenom med 30ior men det finns andra som hävdar annorlunda...

För att göra analysen komplett kan jag tillägga att min bil är en 2.2E (otrimmad vad jag vet). Jag kör med K&N filterboxar som säkert flödar lite bättre än originalinsuget och en ANSA två-till-fyra slutdämpare som jag inte vet om den flödar bättre än original (men den är snygg och låter fett). NGK BP7ES stift sitter i nu och jag kommer snart att byta till brytarlös "Ignitor" tändning från Pertronix med deras tändspole "flame trower" (3.0 ohm).

Någon som vill dela med sig av sina kunskaper innan jag beställer?

//Joakim
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Min erfarenhet är att bestycka förgasare i blindo är ett mycket tålamodsprövande arbete som dessutom kan resultera i motorskador om man kör för magert. Skaffar man en bredbandslambda så blir det i alla fall lite mindre att famla i mörker.

Mitt tips är att boka in bilen på en rullande landsväg och se till att få bestyckningen rätt en gång för alla. Bättre att gråta en gång (vid betalningen) än hela sommaren med en bil som går dåligt.
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Håller helt med dig Henrik. Min plan är att ta en tur ner till Tord Gullstrand i Genarp som verkar vara en hejare på att ställa in Webrar i sin rullande landsväg (http://www.tgmotor.com/index.htm).

Om någon vet en rullande landsväg närmare Stockholm där de har erfarenhet av att jobba med Webrar och har alla munstycken hemma så är jag tacksam för tips...

Först måste jag dock fixa fram halsringarna då dessa inte är särskillt lätta att få tag på och ingen verkar ha dem i lager. De jag har på gång nu har jag hittat i USA via ebay och jag måste beställa hem dem innan jag sätter bilen i bromsbänken. Därav mitt inlägg om vilken storlek jag ska ha.
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Rullande landsväg måste gå att hitta närmare än i Skåne. Kolla med AutoKinito i Uppsala ( http://www.autokinito.se/ ). Jag tror de har rullande landsväg och som Alfa Romeo-specialister har de säkert bra koll på Weber.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Youroil verkar jättebra verkligen. Problemet är bara att Sweden inte finns med bland de länder man kan ange som billing adress vilket jag antar måste fyllas i. Har mailat dem om detta två ggr utan att få svar. Hur gjorde du Dutch?
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Köpte därifrån för ca 3 år sedan och fick allt skickat till kompisar i Florida.
Då såg nog betalnings sidan lite annorlunda ut eller om jag bara drog till med ett land.
Vekar överlag som att det blivit lite svårare att köpa saker i USA och få det skickat till annan adress än "billing" faktura adressen. det är väl för mycket stulna kort nr i omlopp.
Kan även vara så att Stigs Garage är general agent.

Lycka till och raportera då jag troligtvis skall beställa Float level gauge samt halsringar inom 1-52 veckor
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Dutch wrote:... inom 1-52 veckor
:lol:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Post Reply