Vevhusventilation?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Vevhusventilation?

Post by Joakim »

Har bytt min luftrenare mot sk öppna luftfilter av K&N modell. Kvar blir en slang som suttit kopplad i luftburkens baksida. Den kommer från där man fyller olja och jag antar att det är vevhusventilationen. Frågan är bara var jag gör av slangen nu? Räcker det med att skruva dit en ventilerad burk av ngt slag och stoppa ner den i så att ev vätska kan samlas där och gaser försvinna ut i motorrummet eller behöver det vara undertryck för att ventilera tillräckligt? Är det farligt att låta gaserna ventilera ut i motorrummet?
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
User avatar
JDamm
Posts: 30
Joined: Sat Aug 25, 2007 8:02 pm
Location: Danmark

Post by JDamm »

Hei Joakim

Den slange som går ind bag i dit filterhus er overløbsslangen til olien / krumtapsudluftning. Du kan vælge at lave en opsamlingstank til den overskyende olie, eller sætte et KN krumtapsudluftningsfilter på enden af slangen. Jeg har gjort det sidste med et filter. Det er ikke farligt at "låta gaserna ventilera ut i motorrummet" med det giver et svineri inde i motorrummet.

Filterflangen er 32mm, du kan købe det her:

http://www.dot-e.dk/auto/kn_crankcase

http://www.dot-e.dk/knfilter.dk/62-1390

Her er et billede af mit:

Image

Mvh
JDamm, early911.dk
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Tack för svar! Ett sånt får det bli. Snyggare än en plastdunk och som du säger bättre så att det inte blir massa kladdiga oljeångor i motorrummet.

/Joakim
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
911-1967
Posts: 19
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:28 pm

Post by 911-1967 »

Hej,

Jag har funderat på att såtta på samma filter på in 67:a. Vad ger det för resultat förutom fetare insugsljud? Finns det en prisvärd leverantör i Sverige eller skall man köpa på pelicanparts?

http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/kse ... L-PP901526

En variant är ju 911R regnskydd för fetast ljud men det är väl risk att man får in mycket "skit" i motorn?

What say you?

//Philip
911-1967
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

S i tvåliters utförande och 160 hk -67/68 med förgasare gick även att få i 175 hk utförande som tillval. Då såg det ut så här.

Image

En superoriginal dunk är förhållandevis dyr, ofta över 2000 sek. men du kan ta den bulligare spolarvätskedunken som satt på de tidiga -70 talarna och användes för tex ST bilarna "ölsammelbehälter" som de säger i tyskland.

Som ett tips ifall du skulle ändra dig avsende filtret.

//Johannes
911-1967
Posts: 19
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:28 pm

Post by 911-1967 »

Hej Johannes,

Vet du var man kan få tag i en uppsamlingstank?

Är det din bil på bilden, vågar man köra utan filter med bara "regnskydd"?

//Philip
911-1967
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Hej Philip,

Blir ju grymt ljud om du kör utan filter men de flesta skull nog säga att det är lite väl elakt mot motorn. Beror väl också på hur mkt du kör och i hur dammig miljö. Att köra med enbart regnskydd skulle i alla fall inte jag göra och riskera att få in småsten eller liknande i motorn. Som andra visat här på forumet går det ju dock att tillverka grovmaskigt nätfilter av ex vis en thésil och sätta över varje tratt...

Sportfilter av K&N typ ger förutom mer ljud ev ngt mer effekt och att motorn upplevs lite piggare då den kan andas lättare. (Vill du ytterligare förbättra andningen byter du även avgaset till ett som flödar bättre. Våra bilar har dock vad jag förstått dämpare som flödar mycket bra redan från original.) Förutom detta blir det naturligtvis mycket snyggt i min mening att byta bort "elefantsnabeln" mot cleana sportfilterburkar.

Jag hade svårt att hitta sprtfilterboxar till min bil i vintras då K&N hade produktionsstopp. De som görs nu är inte heller lika snygga i min mening som de som tillverkats tidigare. Hittade mina boxar på ebay till sist...

//Jocke
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Hej Johannes,


Tack för tipset med spolardunken. Kostar ju bara en knapp tusing hos Ferdinand :?

Antar att de går att hitta beggade för mindre peng iofs. Har hur som helst mailat den danska siten som sålde K&N vevhusfilter utan svar... Hittade ingen i Sverige som säljer dem. Någon som vet?
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det är inte min bil på bilden...fast jag har en likadan som är lite trasig tillsvidare, men den kommer igen.

Plastdunken satt även på 906, 904, 911R och några till skulle jag tro. Det är en helt vanlig spolarvätskedunk från SWF.

Lite senare kom den där runda modellen. Tricket med den första fyrkantiga är att den är tillräckligt tunn för att få plats mellan stötdämparinfästningen och torpedväggen.

Mitt tips, ta en saftdunk från Björnekulla 2,5 liter, köps på ICA. Den har t.o.m bärhandtag! Eller leta upp nåt på skroten. Feustel i tyskland bygger sina historiska bilar med en dunk som sitter under hatthyllan, kanske rent av identisk med den som satt i Volvo 140 på 60 talet. Ser snyggt ut.

Image

911 TR, dvs T kaross med vässad S motor och den stora filterburken av homologerings skäl.

Image

911 ST med den störreburken och annan placering pga utrymmesskäl.

Image


Min egen dunk, här saknas den blåröda pluggen som sitter i mitten på toppen.

//Johannes
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Ser jag fel eller har din dunk två hål förutom det i toppen där slangen pluggas i antar jag? Det verkar väl rimligt att dunken måste ha hål i sig för att det inte ska bli övertryck i den om det kommer gaser från vevhuset? Men om det är hål; läcker inte gaserna ut i motorrummet eller hinner de övergå till flytande form medans de är i dunken? Földfrågan blir ju om det är gaser eller vätska jag ska ta hand om? Det tidigare talar ju för ett filter och det senare för en dunk.
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

På den tiden hade många motorer en oljefälla med filter moterat direkt på motorn. Efter filtret forsatte ett rör som mynnade rätt ut i det fria.

Senare så började man koppla ihop vevhusgaserna med insuget för att återanvända dessa gaser. PCV, positive Crankcase Ventilation kallades detta.

Det blir inte mycket olja i dunken om motorn är riktig. Det ena av de två hålen har en slang som leder ut gaserna ner mot gatan för att slippa eventuell oljedimma i motorrummet. Dunken är en enkel fälla för oljan.

//Johannes
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vevhusventilation?

Post by JMB »

Uppar denna tråden

Jag ser över luftfiltret på min motor och planerar att sätta dit två limpor från ITG. Blir det några problem om jag kopplar vevhusventilationen till ena bottenplattan av filtret? Mao att vevhusventilationen luftar ut inuti i filterhuset
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vevhusventilation?

Post by Johannes »

Det är ingen vits att ta returgaser från motorn via 1 cyl bank. Möjligen någon minimal miljövinst därutöver fast de flesta droppar kanske olja från någon skarv och det torde vara värre…

När man började med PCV så brukade det finnas en T koppling på returslangen. Då kunde vevhusgaserna gå via förgasaren eller förbi och direkt in i insugningsröret. Beroende på varvtal och gaspådrag. Ofta med Stromberg eller SU. Mercedes hade nog den mest tillkrånglade Stromberg 175 dessutom med vattenavskiljare på vevhusgaser.

Stoddard har nya spolarvätskebehållare av den modell som satt på racerbilar på 60 talet. De anger att det är fram till 67. Det är fel. 68 ska det vara. De har även lock. Dock inte det röd blå rosa som användes när det var oljefälla. Nån borde ha R liknande fästen som reporoduktion.

Feustel Raceline monterade en spolarvätskebehållare av den typ som satt i Volvo 140. Den var placerad under hatthyllan.

Det blir inte mycket olja att ta hand om. Tidstypiskt hade nog en vanlig 1 liters oljeflaska och slang varit standardlösningen.

Bränslebesparing är nog försumbar med slutet system.
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Vevhusventilation?

Post by JMB »

Men finns det något negativt med att göra det? Tänker på motorns prestanda etc
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Vevhusventilation?

Post by Johannes »

Varför kladda ner förgasare eller vad man nu har och insug med oljerök även om det är lite? Och på ena sidan? Kammarnas överlapp trycker ju tillbaks en aning i vissa situationer.

Miljöaspekten drev fram recirkulation för 50 år sen. Men det är ju också det där med flamfilter och att det kan tätna.

De där catch tankarna som säljs för nån tusenlapp ser ju inte så där tidsenliga ut om det är viktigt.
Post Reply