Page 1 of 1

Va e det för pinne?

Posted: Wed Mar 26, 2008 2:26 pm
by plåtfälg
Halloj, misstänker krängningshämmare... bilden e från en 912:a som min... skall man ha en sån?
Fördel-nackdel?
nån som vet?

Image

Posted: Wed Mar 26, 2008 2:40 pm
by Bernard
Det är ett förstyvningsstag som sitter mellan övre stötdämparinfästningarna. Chassit flexar mindre vilket är utmärkt om man tex åker bana eller slalom. För söndagsåkning till glasskiosken i solen behövs det inte.

Posted: Wed Mar 26, 2008 2:48 pm
by plåtfälg
Ok, antar att det inte behövs för storhandling i kungenskurva, eller för resa till skåne med familj heller...
Tack för svar...
a,

Posted: Thu Mar 27, 2008 12:12 am
by emul
Vill man lära sig mer så finns det massor av spännande saker skrivna i denna tråd i forumet på rejsa.nu (som man tyvärr måste vara registrerad för att läsa men ändå)..

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... highlight=

Posted: Thu Mar 27, 2008 11:46 am
by Bernard
Rejsa-tråden handlar bland annat om en avancerad version (i alla fall till SAAB) av krängningshämmare.

Nog så intressant men utan att vilja vara "besservissrig", så är
pinnen i Porschen ovan enbart ett förstärkningsstag vars uppgift är att få chassit att flexa mindre och att behålla hjulvinklarna mer intakt vid kraftig kurvtagning.

Posted: Thu Mar 27, 2008 11:50 am
by Jonas Y
Någon som vet om man känner någon skilnad på våra gamla bilar om man instalerar en sån där grunka?

Posted: Thu Mar 27, 2008 4:30 pm
by emul
Ah, my bad! Nästa gång ska jag titta lite mer noga på bilden innan jag trillar iväg.. ;)

Posted: Thu Mar 27, 2008 5:50 pm
by Sven
Jonas Y wrote:Någon som vet om man känner någon skilnad på våra gamla bilar om man instalerar en sån där grunka?
När du ska ut och hoppa i skogen så känner du skillnad, eller om du inte är nöjd med innerhjulslyftet i tvära böjar... :lol:

Posted: Fri Mar 28, 2008 8:48 am
by Dutch
Tror att det hör hemma på en vek modern konstruktion mad äkta Mc Phersson ben, d.v.s. då krafterna från fjädringen går in i stötdämpartornen.
Vi är ju förärade med torsionstavar och belastar därmed stötdämparinfästningen mindre. Samt en klassisk 901/911 är stabil i karossen.
Så ett sådant stag får nog avskrivas som modern bling bling.
Tror att nya bussningar ev hårdare tillför mera.

Ops låter lite väl negativ kan väl kanske ge 1-2 sek på Nordslingan.

Posted: Fri Mar 28, 2008 7:09 pm
by Sven
Modernt bling-bling? Njae, särskild modernt vet jag inte om staget är, redan när min bil hoppade runt i skogen på 70-talet i Svenska rallyt så satt staget där. Jag har även svårt att tänka mig att man ville öka vikten med ett endaste hekto för att uppnå nå'n bling-bling effekt i RAC-rallyt vid samma tid...

Det är nog så när man börjar ta i så behövs nog alla goda krafter att hålla ihop bilen - även om den är aldrig så välbyggd. T ex så ingår det att helsvetsa allla punktsvetsar i en seriös preparering av en rally/racing-porsche.
:D

Posted: Fri Mar 28, 2008 8:21 pm
by Dutch
Med modern bling bling menade jag att det blir ett mer och mer förekommande tillbehör. Mustang hade liknande stag orginal på andra generationen 68- eventuellt tidigare också. dock gick den snett bakåt mot torpeden.
Motiveras säkert på en tävlingsbil.
Är ju också enkel att tillverka själv. smide ihop ett till en kompis som hade en över motoriserad framhjulsdriven bil med R-däck då huven skavde mot skärmarna trots glipa på 3-4mm.

Coolt med en bil med tävlingsanor från 70-talet trodde de flesta preppareda gick rally cross vägen till himlen