Lacknafta till förgasarrenovering..

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Lacknafta till förgasarrenovering..

Post by SuperFly »

Fick tips om att använda lacknafta som rengörings/lösningsmedel när jag ska renovera mina förgasare. Bra, OK eller dåligt?

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
bjornart
Posts: 100
Joined: Wed Sep 19, 2007 9:21 pm

Re: Lacknafta till förgasarrenovering..

Post by bjornart »

Har själv fått/tillämpat tipset att använda diesel.

Björn
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

Finns flera sätt att rengöra förgasare på:

Blanda 1 del ättiksprit och 4 delar vatten och låt förgasana ligga täkta i denna blandning under ett dygn INTE längre, alla gamla avlagringar löses upp. Skölj med varmt vatten och blås rent med tryckluft, ser ut som nya.

Har man tillgång till en ultraljudsugn i den kan man få bort alla avlagringar och kristaller i förgasarna, om det är någon som undrar så används ultraljudsugn används för rengörning av kirurgiska verktyg.
Microvågsugn funkar INTE
User avatar
HenrikL
Posts: 679
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Jag har testat lacknafta, fotogen och diesel. Alla tre fungerar för att mjuka upp skiten, men det är fortfarande ett väldigt gnuggande med tandborste och stålull innan det blir riktigt rent.

En ultraljudstvätt med mild tvättvätska avpassad för aluminium är däremot suveränt för att rengöra förgasare.
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

När ni renoverar förgasare, vilka delar byter ni ? Jag gissar ett det inte är så lätt att avgöra vad som är "slitet"
Finns det någon typ av renoveringssats som inehåller alla packningar mm som man bör byta ?
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Ja till att börja med så finns det sådana här satser på tex Ferdinand:
http://www.ferdinand.se/pop_up.php?id=374
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

När jag gick på en silversmideskurs ifjol var det en tant där som jobbade i tandprotesbranshen. Hon hade med en batteridriven ploj-ultraljudstvätt som var tänkt att rengöra löständer i, var även perfekt att rengöra smycken i också då. Jag tänkte att munstycken borde också funka så jag hittade en sådan på ebay förra veckan, idag kom den, ser ut som en skämtartikel och om den är så där jättebra vet jag inte men lite renare blev de när jag provade nu i några minuter med varmvatten och maskindiskmedel iaf. med tanke på priset, hela 0,99£ (sen tillkom ca 7£ till i frakt från Hong Kong där den skickades ifrån) så var den inte helt värdelös :) Undra vad man ska använda för tvättmedia som är lämpligast?
Image
Image

Hittade även lite större mer seriösa maskiner när jag surfade, i rostfrittstål gjorda just för hela förgasare för omkring 300$ over there. motsvarande den minsta här, 4l: http://www.allkal.com/products/ultrason ... rsonik.asp
eller denna för att rengöra cd-skivor med, hehe http://www.svalander.se/shoppen/ultraljudcdclean.htm
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Ang ultraljudstvätt.

Köpte en 1.1liters ultraljudstvätt på kjell.com

Provade med ett tändstift, en injektor, och en vevstake i vatten som står i bruksanvisningen... tog lite diskmedel och avfettning i men riktigt rent blev det inte.

Sen provade jag med lacknafta i hela behållaren, då blev det riktigt rent. När jag plockade upp delarna och tokade dem med en vit handduk, blev den knappt smutsig.

Tyvärr går bara smågrejer in (vevstaken fick jag dela) så den har sina begränsningar men det var kul och för en motorren med mycket smådelar kan det nog vara bra.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
JRP
Posts: 13
Joined: Mon Mar 16, 2009 9:18 pm

Post by JRP »

när jag renoverade mina weber ida 46 köpte jag en ultraljuds tvätt på kjellocompany använde den till små delar men glasblästrade husen.. köpte mina renoverings satser på misab
Post Reply