"plåtsnabel"

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

"plåtsnabel"

Post by Rickard M »

Hej!
Jag kör med original luftburk med centralfilter och en sådan där "plåt-snabel" ut från den. Har sett på en del bilar att man har kapat av den en bit, typ direkt efter först böjen, senast nu i en av de engelska Porschetidningarna i ett repotage om ett RS-bygge. Vinner man något på det? Är det som en restriktor original och man får in mer luft med kapat eller nått?

Undrar Rickard
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej,

Jag tror att "snabeln" ändrades från och med -72 el -73. Något med förvärmning om jag inte missminner mig.

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Den korta sitter på motorer med mekanisk insprutning. Och det är riktigt att det ser ut så när man tagit bort förvärmningen.

Den långa snabeln sitter på förgasarmotorerna.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

aha, där ser man, tackar. Då ska jag inte ta fram sågen
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Post by Hasse Targa 72 »

Rickard!
Jag har en plåtburk som jag tror passar till en 2,2 T till övers. Så om du vill provsåga så är den din.

//Hasse
Post Reply