Fråga till panelen: MFI vs PMO?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Fråga till panelen: MFI vs PMO?

Post by Joakim »

Hej!

Har köpt en 911E 2.2 som har Zenith 40:or monterade istället för MFI. Min första idé var att byta tillbaka till MFI för att återfå bilens ursprungliga prestanda. Har fått blandade reaktioner från folk jag talat med. Vissa menar att det är bra att byta tillbaka för att höja bilens originalvärde medan andra menar att jag skaffar mig problem då MFI systemen är gamla och osäkra och väldigt få har kompetensen att mecka med dem (kan bli oväntade höga kostnader om något pajar). Tror att det går att komma över ett system för 10 - 15 tkr + några tusenlappar att installera.

Har även läst på nätet att det finns en nyutvecklad förgasare som heter PMO (www.pmocarb.com). Enligt vad jag läst mig till och efter samtal med Stigs Garage som är äterförsäljare skall dessa sopa mattan med både Zenithar och Webers och även leverera prestanda väl i klass med ett MFI på min bil. Kostnad: Ca 25 tkr monterat och klart mendå ingår även ovala sportfilter av K&N typ som sitter direkt på insugen (värde ca 4 tkr).

PMO blir alltså några tusen dyrare. Å andra sidan är de splitternya och kan förväntas fungera utan problem de närmaste åren. Känns kanske även lite rejsigare och de ska visst låta mkt bra också vilket ju alltid är kul.

Vad säger ni som vet? Kommer jag få igen pengarna den dag jag säljer bilen med PMO förgasare? Finns det köpare som värdesätter detta? Vilken väg ska jag gå?

Tar även gärna emot generella synpunkter på PMO vs MFI.

Jag har för övrigt just beställt nya Bilsteindämpare runt om och kommer även troligtvis att investera i krängningshämmare, lite bredare sulor, tidsenlig sportstol, ratt etc så att bilen blir lite sportigare att köra och se på än i dagsläget.

Mvh

Jocke
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

MFI fungerar väldigt bra OCH det finns folk som kan meka med dem, både här på forumet (Roger Berglund) och i PCS (Ulf Tolerus). Sen är min personliga uppfattning att en gammal sportbil ska ha gamla lösningar, även om man vill busa till det lite. Jag skulle lätt välja MFI eller Webrar. Period HotRod 8)

Tommy (som har en 71:a med MFI)

PS Grattis till bilen! Är det Niklas gamla?
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Tack för svar. Jag har faktiskt redan kommit så långt att jag varit hos Roger och vi skulle börja montera ett sprut förra helgen men det visade sig vara fel pump (till 2.0) så vi fick avbryta. Det var då jag började fundera på alternativen... Fick just samtal om att det finns en annan pump att tillgå som har rätt serienummer so its on again om ingen annan här på forumet övertygar mig om PMO:ernas förträfflighet dvs...
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

...och just det. Det är Niklas bil jag köpt.
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Ingent att tveka på, MFI. "Vårda ditt kapital"

Mvh Benny (som har en 71:a med MFI)



PS Grattis till en fin bil.
User avatar
Sven
Posts: 598
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Med MFI så svarar bilen omedlebart & direkt på gasen UTAN den fördröjning som alla förgasare ger.
Man förstår omedelbart det gamla fina engelska uttrycket "ripping canvas", när man kliver på.
För min del är så nära Porsche-nirvana man kommer i en så modern Porsche.
1975 så var det slut med MFI i Porsches gatbilar, som då endast återfanns i Carreran. Det tog nästan 10 år och en ökning från 2,7 till 3,2 liter innan man passerade de 210hk som fanns i 2,7:an.

Sven
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Hmmm... Inga förgasar fans här inte :lol:

Det verkar ju soklar seger för insprut än så länge. Det hela är dock lite mer komplicerat för mig. Av någon anledning är en av topparna (den bakersta på vänstersida sett bakifrån bilen) på motorn bytt till en topp utan pluggat hål för spridare/bränslerör. Såvitt jag förstår lämnar detta två alternativ om man vill montera ett MFI. Antingen ta ur motorn och demontera den så att man kan byta toppen (mycket kostsamt) eller försöka sig på att borra upp ett hål som ska fräsas ur och gängas så att bränsleröret passar (relativt kostsamt och troligtvis svårt). Enligt en känd profil här på forumet som jag talade med i em borde den felaktiga toppen utgöra en showstopper för MFI. Om man tänker på plånboken dvs.

Min plan sedan jag började titta på att köpa bilen har hela tiden varit att återställa insprutet men varken jag själv eller någon annan jag tagit hjälp av kollade tyvärr att alla toppparna hade pluggade hål :cry:

Om det nu är förgasare som gäller pga den felaktiga toppen kanske jag skulle posta en ny tråd som heter "Weber vs PMO?". Eftersom jag inser mina begränsningar i att renovera, bestycka och ställa in gamla förgasare tror jag att de förgasare jag köper bör vara antingen renoverade Webrar eller nya PMOs. Har en känsla av att prisskillnaden mellan dessa två inte är jättestor eller? Weber känns iofs mer rätt då de är gamla men vad jag förstått är PMO en bättre förgasare....? Kommer jag märkanågon skillnad mot de Zenithar jag har idag med Webrar?

Många frågor har jag... får se om någon vill diskutera vidare...?
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

MFI vs Förgasare

Post by Poppe »

Hej Joakim,

BEGAGNAT VS NYTT !

Jag vill inte säga att det ena är bättre än det andra men ska försöka förklara hur jag tänker/ tycker.

MFI är fantastiskt och det skulle lätt vara mitt förstahandsval om man kunde bortse från kostnaden.

Det skulle vara kul att få reda på vad totalkostnaden ink. inköp skulle bli på att få det monterat och injusterat på verkstad ( ink upptagning för spridare i topp ).
Jag tror att priset skulle bli svårt att motivera.

En bra förgasare är inte att förakta, se Micke Svens 3,2l som lämnar 418 hkr http://www.spezialmotorer.com/.

Förgasaren ger ju också luften en rak och fri väg in till förbränningsrummet, det är ju inte bränslet som är nyckeln till mycket effekt utan det är mängden syre som kan komma in till förbränningsrummet, soppa kan man alltid tillsätta. Givetvis krävs det att förgasaren är rätt justerad, gärna på rullande landsväg/ bromsbänk. En ny PMO är ingen mirakellösning utan den behöver också justeras in för bästa resultat.

Största problemet med förgasare är att många har bildat sina uppfattningar på gamla slitna förgasare som är dåligt injusterade.

SLUTSUMERING !

MFI är mest rätt till din bil och det är det du ska ha om du bortser från kostnaden.

Ett par nya PMO 40 kostar $2600:- i USA = ca 25 000:- SEK hemma ink. frakt och tull ( prishöjning kommer ). Om du inte har länkage,filter mm tillkommer $600:-

Jag tycker att 25 000:- för ett par nya PMO monterat och klart hos Stig verkar otroligt prisvärt, dessutom inklusive filter.

Hoppa gärna över gamla slitna förgasare oavsett märke och är dom renoverade kostar dom förmodligen "för mycket" och är ändå sämre än PMO.

Det var mina tankar och funderingar , hoppas att det kan vara till någon hjälp...

Mvh Poppe
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Tack Poppe!

Om allt går på räls tror jag att jag kan få toppen borrad och insprutet köpt, monterat och inkört för ca 17 000 + inbyte av mina Zenithar i gott skick som kanske är värda ca 3 000 dvs ca 20 000 kr. Detta dock utan att vara säker på att borrningen går vägen eller att det insprut jag har på G fungerar som det ska (är i delar idag).

Givet osäkerheten i vad ovanstående landar på kan man nog säga att priset för MFI vs nya PMO är ganska det samma. När man kommer upp i dessa summor kanske inte några tusenlappar hit eller dit är det som avgör utan vad man är ute efter. Det viktigaste för mig är att få så mkt körglädje som möjligt och så lite problem som möjligt medan jag äger bilen och sedan inte göra en dålig affär när jag säljer den. Vad är ett gammalt MFI värt för mig om det strular och jag måste lägga ner en massa tid och pengar på att jaga delar och byta istället för att kunna köra? Naturligtvis inget man vet med gamla grejer förrän man testat tyvärr.

Dock måste jag ju säga att när man närmar sig 30 000 börjar det bli MYCKET pengar att ligga ute med även om man får igen det mesta när det är dags att sälja. Som någon sa går det ju att köpa en begagnad motor med MFI på för samma peng. Känns dock som ett stort projekt för mig...

Kanske ska jag nöja mig med det tredje bästa och köpa ett par Webrar i OK skick och sedan ha lite mer kvar i plånboken om de behöver lagas? Tror det går att komma över ett par under 10 000 (rätta mig om jag har fel) och beggade luftfilter för ca 2 000 (?). Lägg till ett par tusen för att montera och ställa in dem och dra av 3 000 för Zenitharna jag säljer så får jag kanske något som funkar tillräckligt bra för 11-12 000 kr till min motor som i övrigt är bra men inte alls i toppskck på något sätt .... Webrar är ju mer tidsenliga också som någon sa...

Just nu känns det som att jag har argument för alla alternativ tyvärr :?

Kan någon tipsa om någon person som kan hjälpa till med att avgöra om en förgasare är i bra skick eller sopor? Tror jag skulle behöva hjälp med detta om jag köper beggade Webrar.

Undrar dessutom om det är en sanning att rätt inställda Weberförgasare ger mer pulver än rätt inställda Zenithar? Annars känns det ju liksom bortkastat.
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
Poppe
Posts: 342
Joined: Wed Aug 09, 2006 10:15 pm

Post by Poppe »

Gunnar Eriksson på Förgasarteknik i Tåby 0125-44030 (säkrast måndagar 19-22 ) ska vara duktig.

Jag hittade Weber 46:or, jag köpte dem inte då jag tyckte att slutsumman blev för hög.

Förgasarteknik skulle ha 1000:-/st för renoveringssats och 1500:-/st för rengöring och arbete, alltså 5000:- för allt.

Sedan tillkommer ombestyckning och köp av munstycken, halsringar mm. och om spjällaxlarna glappar så tillkommer renovering av det.

Man tröttnar fort :oops: ......

Nytt är nytt och då kan man få förgasarna bestyckade efter din motor-specifikation.

Om du kan köpa ett BRA MFI-sprut för 20 000:- monterat och med garanterad funktion vore det högst rimligt tycker jag, det borde gå att fila upp urtag i toppen för spridare utan att ta bort toppen ( tryck ner en trasa som sluter tätt i insuget, dammsug sedan ) dock måste nog motorn ur bilen...

20 000:- ( tvivlar att den budgeten håller med facit i hand ) låter billigt då det är en hel del jobb samt osäkerhet om man får det att fungera tillfredställande.

Dina gamla Zenith-förgasare kanske inte är så dumma i allafall om du tänker efter :D ...
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Har blivit erbjuden ett par Weber 40 för 5 000. De ska vara i fint skick. Mer vet jag inte ännu. Se bilder nedan. Ska höra mig för hur de är bestyckade.

Vid eventuellt renoveringsbehov är det enklast att vända sig till Förgasarteknik? Motormeister i USA verkar ha ett bra erbjudande för sådant men jag antar att frakt och annat gör dem dyrare.

Finns det någon beskrivning på nätet att tillgå (ska söka själv också) som visar vilken bestyckning det ska vara för en 2.2 E?

Har även hittat ett par gamla K&N filter till salu (se bild längst ner). Tycker de var rätt coola. Måste vara av äldre modell. Vet någon om sådana är eftertraktade eller ej?

Tack för all hjälp!





Image

Image

Image

Image
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Hittade en beskrivning av bestyckningar till olika motorstorlekar på nedanstående adress:

http://www.classiccartools.eu/pages/911 ... ttings.pdf
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Lustigt att det enligt ovanstående beskrivning ska vara samma bestyckning för 2.2 E som T men olika för 2.4 E och T...?
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
Post Reply