En hyfsat ovanlig punka

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

En hyfsat ovanlig punka

Post by Jonas Y »

På väg till PCS banmötet på Gelleråsen märkt jag plötsligt att bilen tappade allt drag när jag gasade. Jag stanna till och kikade lite på motorn, den högra förgasaren toksprutade bensin åt alla håll och kanter, jag tände en cigg och funderade på vad jag skulle göra (nää bara skoja).

Efter några telefon konferenser med en tålmodig Lasse K så hade jag fått bort förgasar locket vilket genast avslöjade problemet; en flottör flöt, den andra ... ja, den flöt absolut inte (vilket alltså orsakat att det ymniga bensinflödet). Efter att ha monterat ut flottören var det uppenbart hur det hela gått till: det hade helt sonika läckt in massa bensin igenom den lödda skarven.

Eftersom det var min tur-dag så råkade jag ha lite plasticpadding som var till för bensintankar liggande i bilen (skön MacGuiver varning!). Så det gick fint att täta flottören, plocka ihop förgasaren och efter en lite seg och rykig start köra vidare (givetviss mycket nöjd, mallig och självgod).

Då jag ju är svårt orutinerad på sånt här va det verkligen ashyggligt av Lasse att agera Jourhavande Distans Mekaniker.

Tack som fan Lasse!

Någon som har tips på var man får tag på ny, tät, flottör? Jag såg att det stod 25,5 stämplat på dom (motorn är en 2,4).


Image
Meckar verkstad med mycket god ventilation.


Image
Punkad flottör borttagen.


Image
Ingen vacker syn, men lagningen verkar funka okej.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Post by Porsche911 »

Det måste finnas någon som kan svetsa ihop delarna.
Kolla med någon smides verkstad.

Niklas
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Post by Fredrik G »

Tufft jobbat i stora verkstaden, Jonas! Bilen verkade ju gå riktigt bra på banmötet
Kolla med Perrys Motor i Kolbäck (bra på förgasare) eller Förgasarteknik i Söderköping. Dom kanske kan ha reservdelar.
Flottören är tillverkad av mässing så någon som är duktig på att löda borde kunna fixa den men först måste all Plastic Padding avlägsnas. Flottörnivån måste justeras efteråt.

/Fredrik G
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Post by Fredrik G »

Adress till Förgasarteknik i Söderköping

http://www.forgasarteknik.se/

/ Fredrik[/i][/u]
User avatar
Lasse
Posts: 71
Joined: Thu Sep 28, 2006 8:54 am
Location: Stockholmia

Post by Lasse »

Jonas,

Fränt att klara skivan själv, eller hur! Kul att kunna hjälpa till.
¨
Lasse
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Vilket brutalt meck! Jag är dödligt imponerad, Jonas :D

En bra plåtslagare borde kunna löda ihop din flottör, men samtidigt så ska ju flottören ställas in igen. Min bil står hos Perry just nu, så om du vill så kan vi göra en switch. Åker dit i din och hämtar min...

Hälsningar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Det där med 25,5 är nog vikten i gram så att man skall kunna väga den och se så att den inte läcker. KG trim, Ronwill eller MISAB kanske kan ha också. På misab´s (de brukar vara dyra tycker jag) hemsida finns bild på flotör till dubbelportaren 48IDA som är släkting till våra trippel Webrar, men den väger 26,7gram står det, 600kr, skumt för sen när man söker på till Porsche får man upp samma artikelnummer och där står det att det är samma som till 48IDA men nu står det helt plötsligt 36,7gram. http://www.misab.se/41015007.htm Och det är ju långt ifrån dessa 25,5 (så står det på flötörena i mina nya Webrar också) Fråga dem vad 17 de menar, så borde de kunna förklara om de ska sälja...
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Tack för alla bra tipsi! Jag känner att det här kommer lösa sig ...
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Rickard M wrote: ... men nu står det helt plötsligt 36,7gram. Och det är ju långt ifrån dessa 25,5 (så står det på flötörena i mina nya Webrar också) Fråga dem vad 17 de menar, så borde de kunna förklara om de ska sälja...
Igen; tack för tipsen.

Ringde och kollade med Misab, han sa att det måste vara fel på infon (dvs dom påstådda 36,7 grammen) på webbsidan, han hade en 41015.007 hemma som han vägde medan vi pratade: den var på 27g

Hur rocket rocket science är det här med flottörer? Att det diffar 1,5 gram är inget man rimligtviss ligger sömnlös för, eller?

Fredrik G: Förgasarteknik gick bet, han tipsade om ett ställe som heter Ronwill - dom gick också bet. Jag jagar fortfarande Perry.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Nu spekulerar jag lite fritt här.., vikten måste väl spela in hur högt den flyter i soppan, är den tyngre borde det gå att böja upp läppen så att den stänger nålventilen i rätt läge ändå, borde inte det stämma?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Post Reply