På väg till PCS banmötet på Gelleråsen märkt jag plötsligt att bilen tappade allt drag när jag gasade. Jag stanna till och kikade lite på motorn, den högra förgasaren toksprutade bensin åt alla håll och kanter, jag tände en cigg och funderade på vad jag skulle göra (nää bara skoja).
Efter några telefon konferenser med en tålmodig Lasse K så hade jag fått bort förgasar locket vilket genast avslöjade problemet; en flottör flöt, den andra ... ja, den flöt absolut inte (vilket alltså orsakat att det ymniga bensinflödet). Efter att ha monterat ut flottören var det uppenbart hur det hela gått till: det hade helt sonika läckt in massa bensin igenom den lödda skarven.
Eftersom det var min tur-dag så råkade jag ha lite plasticpadding som var till för bensintankar liggande i bilen (skön MacGuiver varning!). Så det gick fint att täta flottören, plocka ihop förgasaren och efter en lite seg och rykig start köra vidare (givetviss mycket nöjd, mallig och självgod).
Då jag ju är svårt orutinerad på sånt här va det verkligen ashyggligt av Lasse att agera Jourhavande Distans Mekaniker.
Tack som fan Lasse!
Någon som har tips på var man får tag på ny, tät, flottör? Jag såg att det stod 25,5 stämplat på dom (motorn är en 2,4).
Meckar verkstad med mycket god ventilation.
Punkad flottör borttagen.
Ingen vacker syn, men lagningen verkar funka okej.
En hyfsat ovanlig punka
En hyfsat ovanlig punka
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Tufft jobbat i stora verkstaden, Jonas! Bilen verkade ju gå riktigt bra på banmötet
Kolla med Perrys Motor i Kolbäck (bra på förgasare) eller Förgasarteknik i Söderköping. Dom kanske kan ha reservdelar.
Flottören är tillverkad av mässing så någon som är duktig på att löda borde kunna fixa den men först måste all Plastic Padding avlägsnas. Flottörnivån måste justeras efteråt.
/Fredrik G
Kolla med Perrys Motor i Kolbäck (bra på förgasare) eller Förgasarteknik i Söderköping. Dom kanske kan ha reservdelar.
Flottören är tillverkad av mässing så någon som är duktig på att löda borde kunna fixa den men först måste all Plastic Padding avlägsnas. Flottörnivån måste justeras efteråt.
/Fredrik G
Vilket brutalt meck! Jag är dödligt imponerad, Jonas
En bra plåtslagare borde kunna löda ihop din flottör, men samtidigt så ska ju flottören ställas in igen. Min bil står hos Perry just nu, så om du vill så kan vi göra en switch. Åker dit i din och hämtar min...
Hälsningar
-ALF
En bra plåtslagare borde kunna löda ihop din flottör, men samtidigt så ska ju flottören ställas in igen. Min bil står hos Perry just nu, så om du vill så kan vi göra en switch. Åker dit i din och hämtar min...
Hälsningar
-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Signalgelb 114
Det där med 25,5 är nog vikten i gram så att man skall kunna väga den och se så att den inte läcker. KG trim, Ronwill eller MISAB kanske kan ha också. På misab´s (de brukar vara dyra tycker jag) hemsida finns bild på flotör till dubbelportaren 48IDA som är släkting till våra trippel Webrar, men den väger 26,7gram står det, 600kr, skumt för sen när man söker på till Porsche får man upp samma artikelnummer och där står det att det är samma som till 48IDA men nu står det helt plötsligt 36,7gram. http://www.misab.se/41015007.htm Och det är ju långt ifrån dessa 25,5 (så står det på flötörena i mina nya Webrar också) Fråga dem vad 17 de menar, så borde de kunna förklara om de ska sälja...
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Igen; tack för tipsen.Rickard M wrote: ... men nu står det helt plötsligt 36,7gram. Och det är ju långt ifrån dessa 25,5 (så står det på flötörena i mina nya Webrar också) Fråga dem vad 17 de menar, så borde de kunna förklara om de ska sälja...
Ringde och kollade med Misab, han sa att det måste vara fel på infon (dvs dom påstådda 36,7 grammen) på webbsidan, han hade en 41015.007 hemma som han vägde medan vi pratade: den var på 27g
Hur rocket rocket science är det här med flottörer? Att det diffar 1,5 gram är inget man rimligtviss ligger sömnlös för, eller?
Fredrik G: Förgasarteknik gick bet, han tipsade om ett ställe som heter Ronwill - dom gick också bet. Jag jagar fortfarande Perry.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Nu spekulerar jag lite fritt här.., vikten måste väl spela in hur högt den flyter i soppan, är den tyngre borde det gå att böja upp läppen så att den stänger nålventilen i rätt läge ändå, borde inte det stämma?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0