Fungerar MSD bra?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse Targa 72
Posts: 261
Joined: Wed Aug 24, 2005 8:23 pm
Location: Upplands Väsby

Fungerar MSD bra?

Post by Hasse Targa 72 »

Min T-motor går rätt bra men skulle kanske kunna gå ännu bättre om den hade en tändbox. Den monterades troligtvis bort för drygt 15 år sedan. :(

Image Tomt där CDn satt.

Nu har jag en tändspole med någon sorts motstånd tillkopplat. Jag har de ursprungliga brytarspetsarna.

Image Jag vet att kåpan bör vara svart men förre ägaren lät måla den röd (kallas färgtrimning).

Image

I 101 Projects for your Porsche 911(project 24) står: If you need to replace the CD box, I recommend that you replace it with one of the better and cheaper MSD units.

Har någon av er erfarenhet av att byta till MSD? Behöver man skaffa en varvräknaradapter för att varvräknaren ska fungera?
Bör jag samtidigt byta till brytarlöst system? Och om jag gör det, påverkar det valet av adapter?

Slutligen, är det svårt att koppla in MSD? :oops: Behöver man ha gått på KTH eller Chalmers eller …?

Hasse
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Hej!
Vet inget mer än det som står i boken du nämner angånde monterat i en Porsche, men jag kör med MSD på min trimmade bubbla och där fungerar det superbra. Jag har då en MSD 6AL box (den har så att man kan sätta i olika varvtalsstopp-chip, finns en lite billigare utan den funktionen också) samt en MSD Blaster2 spole, (skulle fungera fint ihop) Var inte så svår att koppla in, varvräknaren i bubblan har jag kopplat från urtaget som finns i boxen. Boxen köpte jag billigt på en resa i USA och spolen hos Persåkers SpeedShop i Åkersstyckebruk. Kör med Pertronix Ignitor brytarlöst i både Bubblan och Porschen
Last edited by Rickard M on Wed Sep 05, 2007 5:40 pm, edited 1 time in total.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Crane Cams

Post by Dutch »

Kör själv med Crane Cams XR700-0231Brytarlöst
Lite trixigt att montera shutter och givare i fördelaren och få det i fas med rotorn. offrade ett gammat fördelar lock ( borrade hål)
Kan nu ha gnist gap på 0,8 istället för 0,4
Skulle nog med facit på hand satsat på modellen större XR3000 tror att det är ett multi spark system.
Raggarna på jobbet älskar MSD men erkänner att Crane Cams är ett modernare och bättre. ( MSD analogt vs Crane digitalt )
Jag hade inga problem med varvräknaren på min -66:a
Skall köpa multi spark box som triggas av nuvarande box, vid nästa USA besök troligtvis Summit racing egna p.g.a. priset.
OBS köp passande spole när du byter.

Denna modifiering är ett måste på tidiga pre CD box bilar.
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Post Reply