Utskifting av sylindere - øking av volum

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Hasse
Posts: 52
Joined: Fri May 04, 2007 11:05 am
Location: Oslo

Utskifting av sylindere - øking av volum

Post by Hasse »

Jeg har en 68 modell 911T med 2L motor (org. 80mm borring) som fra tidligere er borret opp til ca 83.5mm. Vil det være mulig å skifte ut sylindere med 84mm eller 90mm sylindersats fra Mahle eller LN? Jeg regner med at toppene må maskineres og at forgasserne må modifiseres for økt sprut - om ikke byttes? Motoren er ellers nyoverhalt og balansert (nye lagre/pakninger/sylinderbolter m.m) og den har S-kamakslinger.
Hans Fredheim
1968 911T
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag skulle vara lite försiktig och gå mot någon org. konfiguration, 2 liters S eller 2.2 S. Blocket du har är mjukt och din vev tror jag är av en enklare sort som "ringlar" mer än vad den en tidig 2 liters eller en S-vev gör. Att peta i motorn, om man inte gör det själv, kostar larvigt med penngar. Leta en annan maskin som bättre motsvarar dina krav och ställ undan din nuvarande.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Hasse
Posts: 52
Joined: Fri May 04, 2007 11:05 am
Location: Oslo

Kolla "trimming på norska"

Post by Hasse »

Enligt sidene fra "Trimming på Norska" ovenfor, höres det ut som at sylindre og stempler kan byttes til S-spec... De påstår at 68-modellen hadde stort sett samme motor, uansett T, L eller S. Kun sylindre, stempler kan byttes for oppgradering til S-spec - eller har jeg misforstått noe? PS: Jeg vet ikke om jeg skal kaste meg ut i dette, men hvis jeg kommer over et sylindersett for 2.2S til et bra pris høres det ut som et spennende og gjennomförbart prosjekt. Jeg vil tro at 2.2S er mest fornuftig, siden mine sylindre og topper idag er borret opp/slipt til ca 2.17l.
Hans Fredheim
1968 911T
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det går att montera 90 mm cylindrar från RS 2,7. det ger 2,5 liter slagvolym.

Om du väljer 2,2 liters cylindrar kan du svarva om topparna från 2,0 så att de passar. Ändrad diameter och samtidigt lite på höjden så kjedjehusen behöver kollas/bearbetas.

Det är väldigt mycket som skiljer 2.0 motorerna åt om man kollar noga.
Vevaxeln i T motorn är gjuten och saknar motvikter. S är smidd och har motvikter. Topparna är ganska lika, samma ventiltallrikar 42/38 men kanalerna är mindre, fast de är enkla att porta. Fördelaren har annnan förställningskurva. Oljepumpen är kraftigare på S, framförallt returdelen. (Här petas det in pump från 3.0 vid trimmning). vevstakarna är betydligt starkare i en S. Likaså kopplingen, men det är en bagatell. Vill minnas att det är andra ventilfjädrar. Förgasarna skiljer. Dessutom finns det efter ett visst motornummer en extra anrikningsanordning på "IDS" varianten. Det går att byta munstycken så de blir lika det första utförandet. I dagsläget är det inte så billigt. Kamaxlar skiljer, men det har du ju.


Om du byter cyl diameter så måste nog din motor balanseras om.


Ett tag så byggdes rallymotorerna med standard toppar (L 130 hk) och S kammar och 46 mm förgasare det gav 150 hk.

Några år senare så byggdes S-motorer med T-toppar. dvs strypning i kanalerna från 36/35 till 32/32. Lite ökad kompression. Dessa gav 180 hk


Om du idag har 2,17 är det ju inte så stort steg upp till 2,2, eller börjar det bli slitet?

Vet Du vilken vevaxel som sitter i?

/Johannes
User avatar
Hasse
Posts: 52
Joined: Fri May 04, 2007 11:05 am
Location: Oslo

Matching numbers?

Post by Hasse »

Hei - og takk for svar :D
Jeg vet ikke hvilken vevaksel som sitter i min motor. Her er motornummer:
3280692
Og chassisnummer:
11835104
I utgangspunktet mener jeg at min bil er en US 911T, men utfra denne listen, ser det ut som om jeg har en US 911S....
http://www.adelgigs.com/911vin%20numbers.shtml

Men bilen var ikke utstyrt med SWB eller annet "S" utstyr, bortsett fra 5-trinns gear (kan være byttet/opsjon). Sier motornummeret deg noe?
I noen gamle forsiskringspapirer skrev forrige eier at det er en "911 S66".
Jeg vet ikke hva han mener med det. Motoren er som nevnt borret opp, og stemplene er av type "ARIAS 318 SS" (83,45mm). Har funnet ut at Arias er en USA-basert produsent av stempler som ikke driver med Porsche idag.
Det ryker litt av motoren, tross at den nylig er renovert. Men kanskje ikke mer enn normalt - men nok til at den virker litt slitt, tross alt arbeid som er gjort.
Hans Fredheim
1968 911T
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

...beträffande veven, tänkte bara att du kanske visste eftersom motorn var delvis åtgärdad.

/Johannes
User avatar
Hasse
Posts: 52
Joined: Fri May 04, 2007 11:05 am
Location: Oslo

Post by Hasse »

Nei, forrige eier fikk et motorverksted til å overhale motoren.
Jeg har studert kvitteringer og papirer, men det eneste jeg kan se er at det er store ventiler på denne, og at veivlageret er type "57 std" (hva betyr det?).
Hans Fredheim
1968 911T
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Jag tolkar det som att de har bytt lager. Lagren är i standarddimension och vevaxeln är ej omslipad. Då använder man lager i underdimension, dvs diametern är lite mindre.

/Johannes
User avatar
Hasse
Posts: 52
Joined: Fri May 04, 2007 11:05 am
Location: Oslo

Post by Hasse »

Jeg fikk en analyse av motornummer fra Renntech, men vet fremdeles ikke hva slags veiv:

Your engine number indicates that it was a 130 HP (911 as opposes to a 911S) which is also known as a Normal engine that became the 911E with the addition of Bosch mechanical fuel injection the following year. The 911T engines, for which I do not have engine numbers in 1968, used cast aluminum pistons and cast iron cylinders as opposed to forged aluminum pistons and biral cylinders in the 130 HP engine, a milder cam profile and smaller venturies with different jetting in their Weber carburetors. The only 2 liter 911T engines that I am familiar with have engine numbers starting with 619 but i believe that the second digit indicates 911T=1, 911=2 and 911S+3. The third digit indicated the model year so if your engine number started with 618 that would denote a 1968 911T. This is only an educated guess backed by many years of experience with 356, 912 and early 911s. I hope this helps.

Some trivia that you might be interested in indicates that the original 901 (911 and 911S and 911T) engine crank cases were made of aluminum. Starting near the end of the 1968 production year they switched to cases made of magnesium because the magnesium was easier to machine and cast although not as strong as the aluminum. In 1978 they went back to aluminum cases because by that time the displacement had increased from 2 liters to 3 liters and the magnesium was not strong enough the handle the increase in torque and horsepower. You can tell the material from which your case is cast by counting the exhaust valve cover studs and nuts. 6 indicates aluminum and 11 were used on the magnesium engines.
Hans Fredheim
1968 911T
User avatar
Hasse
Posts: 52
Joined: Fri May 04, 2007 11:05 am
Location: Oslo

Nå vet jeg hva slags vev:

Post by Hasse »

Siden motoren har "biral sylindere", er det sannsynligvis en "US 911 normal" (ikke 911T). Fra Pelican-sidene:

The “normal” has full counterbalanced crankshaft, forged rods, cast pistons with all three rings at the top, 9,0:1 CR, Biral alu/iron cylinders, cast bushed rockers, double valve springs and more.

Dette betyr at jeg har en "S light", og mulighet for S-sylindre. Si gjerne ifra hvis jeg tar feil! Takk for alle svar.
Hans Fredheim
1968 911T
Post Reply