Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
saxat lite mer
- Attachments
-
- IMG_0644.jpeg (1.27 MiB) Viewed 3622 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
en till
- Attachments
-
- IMG_0646.jpeg (1.5 MiB) Viewed 3622 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
.
- Attachments
-
- IMG_0647.jpeg (1.58 MiB) Viewed 3622 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
.
- Attachments
-
- IMG_0649.jpeg (1.43 MiB) Viewed 3622 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Senare bytte Jerry märke
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
.
- Attachments
-
- IMG_0648.jpeg (1.42 MiB) Viewed 3622 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Om inte annat ett fint sätt att slippa vaxa skärmarna med gammaldags hårdvax, typ Simonize.
- Attachments
-
- IMG_0749.jpeg (1.35 MiB) Viewed 3525 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
En notis från förr, det blev ofta lite av klubbtidningskaraktär i pressen
- Attachments
-
- IMG_0753.jpeg (942.07 KiB) Viewed 3481 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Kanske inte så högintressant men Porscharna var i stort sett omnända i stort som smått.
- Attachments
-
- IMG_0750.jpeg (1.49 MiB) Viewed 3479 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Den här är ju lite mer av allmänt intresse och det kan ju vara fräsigt att ha koll på bokstaven. Vi har ju haft det uppe tidigare i ett flertal trådar. T,L,S. Benämningen TR är ju en efterkonstruktion som kom till långt efter och det verkar inte vara riktigt stringent det heller utan mer en lätt kaross med skarpare grejor.
Ofta när det står T så är det en lättvikts S med trimmad motor om man ska uttrycka det tämligen lättvindigt. På samma sätt lika förvillande som när reg handlingar på en S beskrivs som T som då betyder täckt vagn. Targa står det heller inte för. Senare skulle ju nån kunna förledas att tro Turbo - givetvis ingen här.
Ofta när det står T så är det en lättvikts S med trimmad motor om man ska uttrycka det tämligen lättvindigt. På samma sätt lika förvillande som när reg handlingar på en S beskrivs som T som då betyder täckt vagn. Targa står det heller inte för. Senare skulle ju nån kunna förledas att tro Turbo - givetvis ingen här.
- Attachments
-
- IMG_0755.jpeg (1.49 MiB) Viewed 3478 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Vi tar väl en till då när vi ändå är igång!
Min spekulation:
Motoreffekten sägs vara 185 hk. Gissningsvis en enkeltändningsmotor, med borttaget övervarvningsskydd och maxtrimmad i övrigt med det som fabriken kallade ''motor frisiert'' nog var det friserat alltid.
Bedömd toppfart 160. Nerdrevad så det förslog. Gissningsvis 6:32 i bakaxeln och kanske bergrennen utväxling eller nån helt annan. Standardlådorna hade ju fast drev på 2:an men det fanns ju möjlighet att byta till annan axel med utbytbart drev och 7 olika utväxlingar för 2:an.
Min spekulation:
Motoreffekten sägs vara 185 hk. Gissningsvis en enkeltändningsmotor, med borttaget övervarvningsskydd och maxtrimmad i övrigt med det som fabriken kallade ''motor frisiert'' nog var det friserat alltid.
Bedömd toppfart 160. Nerdrevad så det förslog. Gissningsvis 6:32 i bakaxeln och kanske bergrennen utväxling eller nån helt annan. Standardlådorna hade ju fast drev på 2:an men det fanns ju möjlighet att byta till annan axel med utbytbart drev och 7 olika utväxlingar för 2:an.
- Attachments
-
- IMG_0754.jpeg (1.59 MiB) Viewed 3476 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Lite off topic kanske men denna efterkonstruktion har ju kommit att bli allrådande, där benämningen TR har blivit extremt viktig. Man kunde ju göra i stort sett detsamma med en S (förutom titanstakar och något lägre tillåten vikt) men det finns inget som kallas SR…Johannes wrote: ↑Wed Dec 25, 2024 8:47 pm Den här är ju lite mer av allmänt intresse och det kan ju vara fräsigt att ha koll på bokstaven. Vi har ju haft det uppe tidigare i ett flertal trådar. T,L,S. Benämningen TR är ju en efterkonstruktion som kom till långt efter och det verkar inte vara riktigt stringent det heller utan mer en lätt kaross med skarpare grejor
Porsches 1968 sportinstruktion och FIA homologeringspapper från tiden ger rätt klara besked om vilka möjligheter som fanns.
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Själv har jag aldrig sett att Porsche har använt benämningen 911T/R i de gamla dokumenten. Tror snarare att det är ett missförstånd av något auktionshus eller någon allround journalist. Nåväl en typ 901/02 med mer eller mindre trimmningsgrad. Eller så kan man ju vitsa till det och invänta 911LR - för det var ju där som de äkta 2000R motorerna byggdes in. 901/30 som de har som typnummer. En standardmotor med lite S grejor på men något lägre effekt an en 2.0S typ 02 eller från 68/08 beroende på vilken låda som användes.
De använde ju själva 911 Monte och 1967 byggdes ju några enstaka 911S 2.0 Rallye, samma grejor i stort kunde ju en amatör beställa och montera själv.
911R med en motor som i stort sett motsvarade en Carrera 6 maskin var ju i stort sett bortglömd av nästa alla under lång tid. Premiär 1967 med 68 års ch nr serie och släpptes till kunder 1 dec 1967. De där hade ju även mindre fläkt och motorkåpor av tunn plast i stället för stålplåt.
Att inte vehuset var homologiserat 1968 i magnesium tror jag beror på att de var försenade med seriebilar till alla kunder och hade räknat med att få vehus i magnesium på köpet. Det kom ju under modellår 1968.
Fabriken byggde 4 st 911S Rally med lättare karosser 1970 plan med hjälp av tunnare plåt.
Den gamla skriften från 1968 har jag lagt i i stort sett komplett i tidigare trådar med tysk text och i vissa fall med engelsk. Själv läser jag oftast hellre tyska.
I något läge gick Waldegård ut i en intervju och nämnde(kanske beklagade...) att de inte hade lika snabba bilar som fabriksförarna. Skulle inte förvåna mig om de använde karosser tillverkade av någon annan för tävlingsbruk. Karmann och Porsche var ju inte ensamma om att ha byggt karosser till 911:an
1967 fanns det 2 olika rally Kit för 911 respektive 911S. Därutöver 2 sport kit för motorn som ej var monterat utan bipackat för montage i egen regi. Plus då hasplåtar, fotstöd, kartläsarlampor, stor tank etc
I leveranssedeln i rutan för Sonderausstattung/sonderausführung skrevs det in diffbroms, med eller utan bensinvärmare etc. S hade det som standard. Vinterrally utan bensinvärmare var nog tråkigt med ett tävlingssystem utan värmekammrar...
De använde ju själva 911 Monte och 1967 byggdes ju några enstaka 911S 2.0 Rallye, samma grejor i stort kunde ju en amatör beställa och montera själv.
911R med en motor som i stort sett motsvarade en Carrera 6 maskin var ju i stort sett bortglömd av nästa alla under lång tid. Premiär 1967 med 68 års ch nr serie och släpptes till kunder 1 dec 1967. De där hade ju även mindre fläkt och motorkåpor av tunn plast i stället för stålplåt.
Att inte vehuset var homologiserat 1968 i magnesium tror jag beror på att de var försenade med seriebilar till alla kunder och hade räknat med att få vehus i magnesium på köpet. Det kom ju under modellår 1968.
Fabriken byggde 4 st 911S Rally med lättare karosser 1970 plan med hjälp av tunnare plåt.
Den gamla skriften från 1968 har jag lagt i i stort sett komplett i tidigare trådar med tysk text och i vissa fall med engelsk. Själv läser jag oftast hellre tyska.
I något läge gick Waldegård ut i en intervju och nämnde(kanske beklagade...) att de inte hade lika snabba bilar som fabriksförarna. Skulle inte förvåna mig om de använde karosser tillverkade av någon annan för tävlingsbruk. Karmann och Porsche var ju inte ensamma om att ha byggt karosser till 911:an
1967 fanns det 2 olika rally Kit för 911 respektive 911S. Därutöver 2 sport kit för motorn som ej var monterat utan bipackat för montage i egen regi. Plus då hasplåtar, fotstöd, kartläsarlampor, stor tank etc
I leveranssedeln i rutan för Sonderausstattung/sonderausführung skrevs det in diffbroms, med eller utan bensinvärmare etc. S hade det som standard. Vinterrally utan bensinvärmare var nog tråkigt med ett tävlingssystem utan värmekammrar...
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Fabriksvagnarna var snabbare. Givet vis hade de valt ut de bästa av de bästa bitarna när det byggdes motorer och säkerligen bättre inställningsmöjligheter. En spekulation men kanske rent av var karosserna mer noggrant byggda, kan de ha byggts av Bauer? De
byggde ju redan tidigare vissa 911Karosser. En del förstärkningar borde de rimligen ha haft lättare att få in. Det är ju inte tillåtet hur som helst i dagens historiska karosser.
byggde ju redan tidigare vissa 911Karosser. En del förstärkningar borde de rimligen ha haft lättare att få in. Det är ju inte tillåtet hur som helst i dagens historiska karosser.
- Attachments
-
- IMG_0779.jpeg (1.43 MiB) Viewed 3333 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Saxar vidare
- Attachments
-
- IMG_0756.jpeg (1.55 MiB) Viewed 3239 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Dubbat för grabbar, regelverket sa 5 mm men med tolerans blev det 6,5. Fast gummit slits och det blir inte godkänt efter tävling. Kromfälgar; fint ska det vara!
- Attachments
-
- IMG_0760.jpeg (1.4 MiB) Viewed 3186 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Ekberg i en 65:a med träratt. Nummerskylt givetvis.
- Attachments
-
- IMG_0759.jpeg (1.5 MiB) Viewed 3131 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Toivonen
- Attachments
-
- IMG_0761.jpeg (1.28 MiB) Viewed 3131 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
och bildtexten
- Attachments
-
- IMG_0762.jpeg (1.31 MiB) Viewed 3131 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Inför 1968
- Attachments
-
- IMG_0763.jpeg (1.3 MiB) Viewed 3088 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Varvar vagnar med stelbakaxel
- Attachments
-
- IMG_0764.jpeg (1.42 MiB) Viewed 3088 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
inte tidningsklipp men det får duga!
- Attachments
-
- IMG_0788.jpeg (1.5 MiB) Viewed 2994 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Inför säsongen -68
- Attachments
-
- IMG_0855.jpeg (1.52 MiB) Viewed 2825 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Det är nog ganska lätt att glömma bort att det inte fanns många porschar i landet på den tiden. Såldes inte många per år
- Attachments
-
- IMG_0856.jpeg (693.06 KiB) Viewed 2825 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
text från 68 och en bild från året innan
- Attachments
-
- IMG_0855.jpeg (1.52 MiB) Viewed 2686 times