Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Adekvat rubrik? Kanske skulle det vara saxat ur arkivet...
Gräver lite i arkivet. Och börjat med en riktigt test, helst annat än dagens syn på hur en bil testas.
Helt plötsligt var de i stort sett borta ur pressen i stort sett vid 70 talets början och sen brakade det läs igen med det mer moderna utseendet och Turbon som måttstock.
Sen silhouette racingen i Tyskland
Klippet är på tyska, ett i det närmaste bortglömt språk om jag ska tro en bekant som är lärare. Enstaka läser det i skolan sägs det.
https://youtu.be/bVi9qgYg5ZU?si=lSD0Ew7J-rEGHQ0t
Gräver lite i arkivet. Och börjat med en riktigt test, helst annat än dagens syn på hur en bil testas.
Helt plötsligt var de i stort sett borta ur pressen i stort sett vid 70 talets början och sen brakade det läs igen med det mer moderna utseendet och Turbon som måttstock.
Sen silhouette racingen i Tyskland
Klippet är på tyska, ett i det närmaste bortglömt språk om jag ska tro en bekant som är lärare. Enstaka läser det i skolan sägs det.
https://youtu.be/bVi9qgYg5ZU?si=lSD0Ew7J-rEGHQ0t
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Ett klipp från 1967.
- Attachments
-
- IMG_0552.jpeg (1.52 MiB) Viewed 12373 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
reklamen var inte så häftig alla gånger, i nån veva drog sig Shell ur...
- Attachments
-
- IMG_0558.jpeg (1.48 MiB) Viewed 12335 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Som jag ser det var 60-talet årtiondet då flygindustrin stod på sin topp. Då konstruerades passagerarflygplanet Concorde med överljuds-prestanda och det militära planet SR-71 som kunde flyga 3 gånger ljudhastigheten.
Om 60-talet hör till flygindustrin tycker jag att 70-talet var det årtionde då bilindustrin stod på sin topp.
Precis som du skriver kom Porsche med 930 1975 och två år senare kom Saab 99 Turbo som blev lite av den första turbo-matade standard-bilen. Redan på 60-talet fanns det dock några enstaka turbomatade prestandabilar.
Det var också på 70-talet som Porsche kom med sin 928-modell som blev lite av en förebild för hur nästan alla bilar ser ut idag med kofångare som integrerats i karossen.
Från 80-talet och framåt känns det mer som att bilindustrin ägnat sig åt inveckling än utveckling med elektriska parkeringsbromsar, partikelfilter och akustiska fart-varningar.
Därmed inte sagt att all utveckling har avstannat och stagnerat helt för vare sig flygindustri eller bilindustri. Men 80-talet blev lite av en dator-ålder och 90-talet blev lite av en internet-ålder och 00-talet blev en smartphone-ålder.
Kanske förenklar jag lite då allt detta naturligtvis hänger ihop, idag finns både datorer och internet i våra bilar och flygplan, men som jag ser det stod den rena bil-tekniken på sin topp på 70-talet.
m v h Henrik
Om 60-talet hör till flygindustrin tycker jag att 70-talet var det årtionde då bilindustrin stod på sin topp.
Precis som du skriver kom Porsche med 930 1975 och två år senare kom Saab 99 Turbo som blev lite av den första turbo-matade standard-bilen. Redan på 60-talet fanns det dock några enstaka turbomatade prestandabilar.
Det var också på 70-talet som Porsche kom med sin 928-modell som blev lite av en förebild för hur nästan alla bilar ser ut idag med kofångare som integrerats i karossen.
Från 80-talet och framåt känns det mer som att bilindustrin ägnat sig åt inveckling än utveckling med elektriska parkeringsbromsar, partikelfilter och akustiska fart-varningar.
Därmed inte sagt att all utveckling har avstannat och stagnerat helt för vare sig flygindustri eller bilindustri. Men 80-talet blev lite av en dator-ålder och 90-talet blev lite av en internet-ålder och 00-talet blev en smartphone-ålder.
Kanske förenklar jag lite då allt detta naturligtvis hänger ihop, idag finns både datorer och internet i våra bilar och flygplan, men som jag ser det stod den rena bil-tekniken på sin topp på 70-talet.
m v h Henrik
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Ett tag var det 911 som regerade inte minst i rally, sen var det Escort. Opel gick framåt och rattades av nån tidigare porschepilot.
Klasser för racing ändrades, det kom in andra biltyper i startlistorna. Camaro och liknande. Formel bilar. Formel vee. Rallycross. Helt plötsligt var det inte mycket 911 i pressen.
Steinmetz i Rüsselsheim turbomatade Opel GT tidigt 70 tal.
På svenskan var det Lasse Jönsson och Österrikaren Jäger som startade med Porsche i skarven 70/80 tal.
Kastade program för ett tag sedan från svenska rallyt sparade under nästan 50 år.
Sen blev det hysteriskt i pressen under yuppietiden. Åkte själv 911S på kundbesök, VD var inte helt förtjust som hade 760. I varje biltidning oavsett inriktning fanns det reportage om. Nya bilar. Importvrak. Ombyggda till så kallade 935. Testarossa liknande skapelser.
Saxar vidare ur arkivet
Klasser för racing ändrades, det kom in andra biltyper i startlistorna. Camaro och liknande. Formel bilar. Formel vee. Rallycross. Helt plötsligt var det inte mycket 911 i pressen.
Steinmetz i Rüsselsheim turbomatade Opel GT tidigt 70 tal.
På svenskan var det Lasse Jönsson och Österrikaren Jäger som startade med Porsche i skarven 70/80 tal.
Kastade program för ett tag sedan från svenska rallyt sparade under nästan 50 år.
Sen blev det hysteriskt i pressen under yuppietiden. Åkte själv 911S på kundbesök, VD var inte helt förtjust som hade 760. I varje biltidning oavsett inriktning fanns det reportage om. Nya bilar. Importvrak. Ombyggda till så kallade 935. Testarossa liknande skapelser.
Saxar vidare ur arkivet
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Även utländska förare fick på den tiden svensk press.
- Attachments
-
- IMG_0559.jpeg (1.53 MiB) Viewed 12296 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Stundtals bevakades även banorna i Danmark. Här togs det i så framhjulet hänger i luften. Styv kaross och kort fjädringsväg får man förmoda
- Attachments
-
- IMG_0577.jpeg (1.54 MiB) Viewed 12241 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Hårdkörningen var ett faktum...
- Attachments
-
- IMG_0560.jpeg (1.57 MiB) Viewed 12191 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
En gammal 911 med sin mjuka fjädring lyfter alltid innerhjulet om man tar i. I alla fall en coupe, en Targa är oftast lite för mjuk.
Duttar man till lite på bromsen så kan man stanna hjulet i luften också!

Låg och jagade en kompis, Fredde, på Knutstorp. Han lyfte innerhjulet säkert 5 cm en ganska lång sträcka i idioten. Så jag sa till honom att prova bromsa till i kurvan och stanna hjulet, funkade! Såg rätt fränt ut!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
På de med kort hjulbas så så rekommenderar fabriken att mjuka upp framvagnen med klenare krängare fram för backtävling och vinterrally, för bana att gå upp en steg från standard.
Men en gammal S på kort hjulbas är betydligt stötigare än det mesta. Min fick lätt namnet maschokistbilen, hemoröjdkrossaren! En Coupe med en tvåliters webermaskin på ca 190hk som gick finfint på grusvägar, Smala däck. Det är som att stiga in i en annan värld där tävlingsvagnensbullrighet gör sig påmind på ett helt annat sätt än med den längre hjulbasen.
Men en gammal S på kort hjulbas är betydligt stötigare än det mesta. Min fick lätt namnet maschokistbilen, hemoröjdkrossaren! En Coupe med en tvåliters webermaskin på ca 190hk som gick finfint på grusvägar, Smala däck. Det är som att stiga in i en annan värld där tävlingsvagnensbullrighet gör sig påmind på ett helt annat sätt än med den längre hjulbasen.
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
En rasad motor...
- Attachments
-
- IMG_0565.jpeg (1.38 MiB) Viewed 12057 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
så några rader med fortsättningen.
- Attachments
-
- IMG_0566.jpeg (1.32 MiB) Viewed 12057 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Orkar Ni en till?
- Attachments
-
- IMG_0564.jpeg (1.43 MiB) Viewed 11981 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Kul att du publicerar det här 
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Närmare presentation behövs ej 1967
- Attachments
-
- IMG_0623.jpeg (1.5 MiB) Viewed 11870 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Snart vinter på riktigt...
- Attachments
-
- IMG_0624.jpeg (1.39 MiB) Viewed 11784 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
däcken ja...
- Attachments
-
- IMG_0625.jpeg (1.21 MiB) Viewed 11757 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Man kan ju roa sig med att datera årsmodell med att studera torkararmarnas placering och färg på såväl armarna som innerbackspegeln i en sån här vy.
- Attachments
-
- IMG_0637.jpeg (1.46 MiB) Viewed 11658 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Kent frodhe i en annan äldre årsmodell...
- Attachments
-
- IMG_0638.jpeg (1.51 MiB) Viewed 11472 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
så här spekulerades det inför säsongen 68...
- Attachments
-
- IMG_0639.jpeg (943.72 KiB) Viewed 11412 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Vinter OS i Lake Placid 1932, Squaw Valley (innan det bytte namn av kränkande skäl...)1960, Innsbruck 1976 har det gemensamt med isracingen på 60 talet i Sverige. Brist på snö och is!
Idag är det nog svårt att tänka att ideella krafter i en motorklubb plogar upp en åker för parkering, plogar en bana med nån medlems traktor, depå i nåt hörn, inga gridgirls eller catering tält. Sen Svenska mästerskap. Bättre förr innan allt blev så överarbetat.
Saxat från vintern 1968.
Idag är det nog svårt att tänka att ideella krafter i en motorklubb plogar upp en åker för parkering, plogar en bana med nån medlems traktor, depå i nåt hörn, inga gridgirls eller catering tält. Sen Svenska mästerskap. Bättre förr innan allt blev så överarbetat.
Saxat från vintern 1968.
- Attachments
-
- IMG_0640 2.jpeg (714.38 KiB) Viewed 11259 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Reklamen har ju inte alltid varit fri.
- Attachments
-
- IMG_0640.jpeg (1.08 MiB) Viewed 11157 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Inte så ofta som 912 syntes i text. Ibland så
- Attachments
-
- IMG_0641.jpeg (1.42 MiB) Viewed 11020 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Ekberg med 65:an. Visst ser bakdäcken stora ut!
- Attachments
-
- IMG_0642.jpeg (1.49 MiB) Viewed 10897 times
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Svenskan 1968. Reklamen är släppt
- Attachments
-
- IMG_0643.jpeg (1.44 MiB) Viewed 10631 times