- IMG_4424.jpeg (544.58 KiB) Viewed 2213 times
Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
Re: Var 60 talet guldåldern för 911 -åtminstonde i Svensk press
.
- Attachments
-
- IMG_2649.jpeg (1.55 MiB) Viewed 2203 times
.
- Attachments
-
- IMG_2652.jpeg (1.3 MiB) Viewed 2171 times
Bildtexten till en av de tidigare bilderna där bilen skjuts av publiken
- Attachments
-
- IMG_2647 2.jpeg (1.92 MiB) Viewed 2110 times
Lars Carlsson med sin 911 1967, första ägare var Björn Waldegård, bilen hittade jag i Lycksele 2007 i dåligt skick men dom flesta delarna fanns kvar utom motorn.
- Attachments
-
- IMG_3931.jpeg (550.7 KiB) Viewed 2069 times
-
- IMG_8612.jpeg (1022.23 KiB) Viewed 2069 times
.
- Attachments
-
- IMG_2650.jpeg (1.34 MiB) Viewed 2062 times
.
- Attachments
-
- IMG_2767.jpeg (992.95 KiB) Viewed 1982 times
.
- Attachments
-
- IMG_2768.jpeg (1.57 MiB) Viewed 1925 times
.
- Attachments
-
- IMG_2769.jpeg (1.6 MiB) Viewed 1868 times
.
- Attachments
-
- IMG_2770.jpeg (1.35 MiB) Viewed 1798 times
En bil...
- Attachments
-
- IMG_2771.jpeg (1.06 MiB) Viewed 1754 times
.
- Attachments
-
- IMG_2773.jpeg (1.27 MiB) Viewed 1714 times
Åke ”Bryggarn” Andersson med sin 911S på Anderstorp 1971
:
- Attachments
-
- IMG_2775.jpeg (975.89 KiB) Viewed 1579 times
Hej Anders,
Det är kul du lägger upp allt detta, tack för det. Har du möjlighet att skriva en rad vilket år och kanske vilken tävling det gäller? Jag har lite svårt att hänga med ibland.
Det är kul du lägger upp allt detta, tack för det. Har du möjlighet att skriva en rad vilket år och kanske vilken tävling det gäller? Jag har lite svårt att hänga med ibland.
Du anar inte hur svårt jag har att själv hålla reda på det. I runda slängar är det i tråden från 1967 och framåt.
Det här är mitt i sommaren år 1967.
Det här är mitt i sommaren år 1967.
Vi smäller väl till med fortsättningen på tabellen.
- Attachments
-
- IMG_2970.jpeg (820.17 KiB) Viewed 1518 times
Kompletterar med Klass 6. Klass 7 är i sammanhanget ointressant.
Med datorn kan jag komprimera lätt. Med luren har jag sämre kunskap och delade upp det. Möjligen nån app…som saknas
I klass 5 finns en Volvo med två namn. Har nåt i gömmorna som kanske kan passa in här eller i annan tråd - vi behöver inte vara purister tjugofyrasju och bara tänka hjulbas 2211…
Men inte för ögonblicket.
Med datorn kan jag komprimera lätt. Med luren har jag sämre kunskap och delade upp det. Möjligen nån app…som saknas
I klass 5 finns en Volvo med två namn. Har nåt i gömmorna som kanske kan passa in här eller i annan tråd - vi behöver inte vara purister tjugofyrasju och bara tänka hjulbas 2211…
Men inte för ögonblicket.
- Attachments
-
- IMG_2972.jpeg (508.08 KiB) Viewed 1515 times
En artikel publicerad 1969. Nån - vet ej vem, har strukit under en del före märkpennornas tid!
- Attachments
-
- IMG_2982.jpeg (1.17 MiB) Viewed 1402 times
-
- IMG_2983.jpeg (1.21 MiB) Viewed 1402 times
Här är Volvo PV bland Porscharna.
[i
[i
Snabbare än Porschen. Nåväl, det är ju bara 3 krafter till hjulupphängningen. Tyngden, sidkraften och drivkraften(pådrag/motorbroms) som ger fästet. Bakhjulstyrningen med den stela axeln och panhardstag blir ju aningen begränsad även om det ger olika egenskaper i höger resp vänstersvängar.
Strunt samma - men bildtexten till diffen är nog inte helt korrekt eller så skulle bilden varit annorlunda. Det är väl ingen som missat att den sitter i en lös delningsapparat som normalt sett sitter på ett arbetsbord på en fräsmaskin.
Nånstans har jag även texten om hur de preparerade resten av Volvon. Men det är väl att ta i låt oss nöja oss med att det blev lite Porsche på slutet av texten.
Strunt samma - men bildtexten till diffen är nog inte helt korrekt eller så skulle bilden varit annorlunda. Det är väl ingen som missat att den sitter i en lös delningsapparat som normalt sett sitter på ett arbetsbord på en fräsmaskin.
Nånstans har jag även texten om hur de preparerade resten av Volvon. Men det är väl att ta i låt oss nöja oss med att det blev lite Porsche på slutet av texten.
Ganska fräsigt med det där om kapade fjädrar - det är ju gott om bilar med det och även stutsiga sportchassi oavsett märke. Lite hårdare kanske men inte mycket mer.
I den här perioden så blev ju elvorna lättare bak. Block, kåpor i magnesium, olika stavar, med eller utan krängare sportomatic väger ju mer bak tack vare nån liter mer olja, vacumtank och något fäste i karossen etc. Oavsett vilken kombination man tänker på så talas det ju oftast om viktfördelning fram och bak. Dvs tyngdpunkten i bilens längdsled alltså. Men det finns ju tyngdpunkt i höjdled också. Olika över fram resp bakvagn, självklart.
Sen det där magiska rollcentrat. Olika fram och bak också. Lägst på drivande axel. Lite beroende på typ av hjulupphängning så kan det beskrivas på olika sätt. Enklast kanske fram på en 911. Där utgår man från insidan på fjädertornet och länkarmens lutning, får en skärningslinje. Från den skärningen till centrum av fälgen. I bilens centrumlinje har man då en skillnad mellan tyngdpunkt och rollcenter. Det avgör hur mycket bilen påverkas för krängning.
Med andra ord så kan spacer/ändrat ET förändra bilens krängning. Kontentan blir i enkla ordalag att en sänkning kan bli kontraproduktiv. Länkarmarna pekar i andra vinklar, då reser rollcentrat iväg och nån kanske rent av blir snopen.
Sen finns ju squat och dive, eller snarare anti dive och anti squat.
Bilen rör sig ju i tre riktningar. Roll/ krängning. Yaw hur den roterar runt sin egen axel. Pitch hur den nickar i längsled.
Oftast är det 3 discipliner. Åkkomfort - personlig preferens. Väghållning kan mätas upp. Sen det där som ger magin med bilar. Fordonsdynamik med alla sina små microrörelser. Roll styrning när bilen börjar krypa iväg och annat som på minner om ett sjätte sinne...
På moderna bilar kan man kanske lägga till framkomlighet med alla de där fyrhjulsdrivna som bara ska tugga sig igenom plogvallen när röjningen har sovmorgon och det är något helt annat.
I den här perioden så blev ju elvorna lättare bak. Block, kåpor i magnesium, olika stavar, med eller utan krängare sportomatic väger ju mer bak tack vare nån liter mer olja, vacumtank och något fäste i karossen etc. Oavsett vilken kombination man tänker på så talas det ju oftast om viktfördelning fram och bak. Dvs tyngdpunkten i bilens längdsled alltså. Men det finns ju tyngdpunkt i höjdled också. Olika över fram resp bakvagn, självklart.
Sen det där magiska rollcentrat. Olika fram och bak också. Lägst på drivande axel. Lite beroende på typ av hjulupphängning så kan det beskrivas på olika sätt. Enklast kanske fram på en 911. Där utgår man från insidan på fjädertornet och länkarmens lutning, får en skärningslinje. Från den skärningen till centrum av fälgen. I bilens centrumlinje har man då en skillnad mellan tyngdpunkt och rollcenter. Det avgör hur mycket bilen påverkas för krängning.
Med andra ord så kan spacer/ändrat ET förändra bilens krängning. Kontentan blir i enkla ordalag att en sänkning kan bli kontraproduktiv. Länkarmarna pekar i andra vinklar, då reser rollcentrat iväg och nån kanske rent av blir snopen.
Sen finns ju squat och dive, eller snarare anti dive och anti squat.
Bilen rör sig ju i tre riktningar. Roll/ krängning. Yaw hur den roterar runt sin egen axel. Pitch hur den nickar i längsled.
Oftast är det 3 discipliner. Åkkomfort - personlig preferens. Väghållning kan mätas upp. Sen det där som ger magin med bilar. Fordonsdynamik med alla sina små microrörelser. Roll styrning när bilen börjar krypa iväg och annat som på minner om ett sjätte sinne...
På moderna bilar kan man kanske lägga till framkomlighet med alla de där fyrhjulsdrivna som bara ska tugga sig igenom plogvallen när röjningen har sovmorgon och det är något helt annat.
[
- Attachments
-
- IMG_5623.jpeg (701.25 KiB) Viewed 904 times
Referatet
- Attachments
-
- IMG_3074.jpeg (1.45 MiB) Viewed 897 times
-
- IMG_3073.jpeg (1.24 MiB) Viewed 897 times