Inkoppling bränslepump
Inkoppling bränslepump
Ska koppla in min original bränslepump. Enligt schemat så kommer matningen från en koppling med resistor (nummer8). Nån som vet var den kopplingsplinten sitter på en 68a?
- Attachments
-
- IMG_1878.jpeg (1.89 MiB) Viewed 1147 times
Porsche 911 2.7 targa -75 - såld
Porsche 911 3.0 SC coupe -79 - såld
Porsche 911 2.0 coupe -68
Porsche 914 1,7 -71
Porsche 911 3.0 SC coupe -79 - såld
Porsche 911 2.0 coupe -68
Porsche 914 1,7 -71
Re: Inkoppling bränslepump
Borde sitta på elpanelen till vänster i motorrummet, stort keramiskt motstånd.
- Attachments
-
- left.jpg (164.28 KiB) Viewed 1006 times
Re: Inkoppling bränslepump
Är det där verkligen en bränslepump som motståndet är kopplat till eller är det en tändspole? En del tändspolar har den typen av motstånd.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: Inkoppling bränslepump
Det är ett förkopplingsmotstånd till spolen
Burken med tape är väl laddrelä.
Framför tändspolen sitter en liten svart burk…är inte det relät?
Har inte fingrat på de där grejorna på snart 40 år. Finns ju bara 11 st 911 Super i landet från 1968.
Men det ser väl likadant ut på T och standard.
Det borde stå i verkstadshandboken men den har jag på annan plats
Burken med tape är väl laddrelä.
Framför tändspolen sitter en liten svart burk…är inte det relät?
Har inte fingrat på de där grejorna på snart 40 år. Finns ju bara 11 st 911 Super i landet från 1968.
Men det ser väl likadant ut på T och standard.
Det borde stå i verkstadshandboken men den har jag på annan plats
Re: Inkoppling bränslepump
Hmm, men gör resistorn ens nån skillnad. Ska man tyda elschemat så delar de väl bara plint? Vilket borde innebära att om jag inte har för avsikt att orginalrenovera bilen i beståndsdelar lika gärna borde kunna ta 12 volt från en plint i fram närmare pumpen? För visst ska pumpen gå konstant när du vrider nyckeln till tändningsläget?
Porsche 911 2.7 targa -75 - såld
Porsche 911 3.0 SC coupe -79 - såld
Porsche 911 2.0 coupe -68
Porsche 914 1,7 -71
Porsche 911 3.0 SC coupe -79 - såld
Porsche 911 2.0 coupe -68
Porsche 914 1,7 -71
Re: Inkoppling bränslepump
Bränslepumpen delar matningen med resistorn från säkring 1.
Resistorns andra ände går till tändspolen vars funktion förbikopplas när startmotorn kör.
Resistorns andra ände går till tändspolen vars funktion förbikopplas när startmotorn kör.
Re: Inkoppling bränslepump
Förkopplingsmotståndet är bra - även kallat ballastresistor. De där motorerna var ju riktiga racermaskiner. Hög litereffekt med andra ord. 160, 168, 175 och tom 190 med ''motor frisiert'' som det hette från Werk.
Det kom ju CDS tändning till dem som tillval. Stiften är knallhårda så de slaggar lätt. 265P21 och det är närmast löjligt hårt.
Har nån gammal tidning liggande med en kommentar om att ska man köra i stan så köp en VW!
Det kom ju CDS tändning till dem som tillval. Stiften är knallhårda så de slaggar lätt. 265P21 och det är närmast löjligt hårt.
Har nån gammal tidning liggande med en kommentar om att ska man köra i stan så köp en VW!
Re: Inkoppling bränslepump
265P21 från Bosch var dessutom löjligt dyra. Vi körde med MC-stift till nån Yamaha. Kostade en spottstyver och funkade jättebra.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Inkoppling bränslepump
Det var NGK-stift kommer jag ihåg nu.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Inkoppling bränslepump
Tog en sväng till garaget. Tittade i Reparturanleitung. Hittar inget vettigt. Den tar upp de första mekaniska pumparna. Den tar upp tillägg för Kugelfishertypen - senare ofta benämnt MFI. (mekanisk insprutning var den vanliga benämningen för K - jet när det var i ropet...).
Sen finns det om pumpen i sig självt. Om jag har förivrat mig eller inte har ordning i boken vet jag inte.
Vi kom ju in på stift och förkopplingsmotståndet. Passade på att titta på en hylla och det var tveklöst P21:or. 265 men även mjukare 215 och 235. Hårt även det.
En S motor kunde behöva särskilda startstift för tävlingsmotorer.
Sköt av en bild.
Sen finns det om pumpen i sig självt. Om jag har förivrat mig eller inte har ordning i boken vet jag inte.
Vi kom ju in på stift och förkopplingsmotståndet. Passade på att titta på en hylla och det var tveklöst P21:or. 265 men även mjukare 215 och 235. Hårt även det.
En S motor kunde behöva särskilda startstift för tävlingsmotorer.
Sköt av en bild.
- Attachments
-
- IMG_0142.jpeg (1.05 MiB) Viewed 774 times