Jag har nyligen fått hem min 911 nylackad i bahama yellow. Billackeraren ville inte hjälpa mig med nån färgkod för raal eller ncs och därför undrar jag om nån här inne sitter på rätt kod så man kan klicka hem likande sprayfärg?
Allt gott till er!
Bahama yellow raal/ncs?
Re: Bahama yellow raal/ncs?
Inte svar på din fråga men ...jag köpte sprayburk från Mekonomen i Linköping där de blandade färg direkt efter Porsche's färgkod, några år sedan men värt ett försök
@lagteknik
Tack för svar, ska kolla med de lokala butikerna. Men en vanlig färgkod hade underlättat. 
Jag har receptet till nån av årsmodellerna.
Det är angivet i vikt av de kulörer som ingår
Är i verkstan…Lägger ut om nån timme när jag har datorn framför mig.
Men åtminstone på de senare av de med stavar så finns det en färgkod och sen nåt mer som beskriver skillnaden mellan batchetna.
Det är angivet i vikt av de kulörer som ingår
Är i verkstan…Lägger ut om nån timme när jag har datorn framför mig.
Men åtminstone på de senare av de med stavar så finns det en färgkod och sen nåt mer som beskriver skillnaden mellan batchetna.
Min erfarenhet av billackerare är att de ofta har utrustning för att mäta upp färgnyansen på en befintlig bil och sedan kan de blanda till bättringsfärg för såväl pensling som sprayburk. Då borde de även kunna ange någon form av recept och översätta till standard-färgkoder. Om lackeraren som gjorde jobbet inte är så service-inriktad borde det finnas någon annan som kan hjälpa dig.
När jag köpte min 928 som var omlackad tittade jag i pärmen med kvitton som följde med bilen. Jag kontaktade lackeraren som gjort jobbet för några år sedan och frågade om han minns bilen. Jodå, han kommer ihåg den bilen, men det var ett lågbudgetjobb som lackades med ihopblandade färgrester. En lack-firma på närmare håll mätte upp nyansen, närmaste standard-nyans var någon Lada-grön. De skickade ett recept till en annan lack-firma som kunde blanda till både spray-burk och pensel-färg.
m v h Henrik
När jag köpte min 928 som var omlackad tittade jag i pärmen med kvitton som följde med bilen. Jag kontaktade lackeraren som gjort jobbet för några år sedan och frågade om han minns bilen. Jodå, han kommer ihåg den bilen, men det var ett lågbudgetjobb som lackades med ihopblandade färgrester. En lack-firma på närmare håll mätte upp nyansen, närmaste standard-nyans var någon Lada-grön. De skickade ett recept till en annan lack-firma som kunde blanda till både spray-burk och pensel-färg.
m v h Henrik
I dagsläget är nog BASF och Dupont de stora tillverkarna i europa för fabrikslackering. Hemmelrath som primer i vissa fall för de tillverkare som anser sig ha råd och för vissa speciella kulörer.
Bifogar recept från Glasurit till vänster som Porsche hade
Bifogar recept från Glasurit till vänster som Porsche hade
- Attachments
-
- IMG_9874.jpeg (107.32 KiB) Viewed 8671 times