Bahama yellow raal/ncs?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Jonka

Bahama yellow raal/ncs?

Post by Jonka »

Jag har nyligen fått hem min 911 nylackad i bahama yellow. Billackeraren ville inte hjälpa mig med nån färgkod för raal eller ncs och därför undrar jag om nån här inne sitter på rätt kod så man kan klicka hem likande sprayfärg?

Allt gott till er!
gtBen

Re: Bahama yellow raal/ncs?

Post by gtBen »

Inte svar på din fråga men ...jag köpte sprayburk från Mekonomen i Linköping där de blandade färg direkt efter Porsche's färgkod, några år sedan men värt ett försök
@lagteknik
Jonka

Post by Jonka »

Tack för svar, ska kolla med de lokala butikerna. Men en vanlig färgkod hade underlättat. 🤔
Johannes

Post by Johannes »

Jag har receptet till nån av årsmodellerna.
Det är angivet i vikt av de kulörer som ingår

Är i verkstan…Lägger ut om nån timme när jag har datorn framför mig.

Men åtminstone på de senare av de med stavar så finns det en färgkod och sen nåt mer som beskriver skillnaden mellan batchetna.
henca

Post by henca »

Min erfarenhet av billackerare är att de ofta har utrustning för att mäta upp färgnyansen på en befintlig bil och sedan kan de blanda till bättringsfärg för såväl pensling som sprayburk. Då borde de även kunna ange någon form av recept och översätta till standard-färgkoder. Om lackeraren som gjorde jobbet inte är så service-inriktad borde det finnas någon annan som kan hjälpa dig.

När jag köpte min 928 som var omlackad tittade jag i pärmen med kvitton som följde med bilen. Jag kontaktade lackeraren som gjort jobbet för några år sedan och frågade om han minns bilen. Jodå, han kommer ihåg den bilen, men det var ett lågbudgetjobb som lackades med ihopblandade färgrester. En lack-firma på närmare håll mätte upp nyansen, närmaste standard-nyans var någon Lada-grön. De skickade ett recept till en annan lack-firma som kunde blanda till både spray-burk och pensel-färg.

m v h Henrik
Johannes

Post by Johannes »

I dagsläget är nog BASF och Dupont de stora tillverkarna i europa för fabrikslackering. Hemmelrath som primer i vissa fall för de tillverkare som anser sig ha råd och för vissa speciella kulörer.

Bifogar recept från Glasurit till vänster som Porsche hade
Attachments
IMG_9874.jpeg
IMG_9874.jpeg (107.32 KiB) Viewed 8671 times
Post Reply