912:ans dammsugarslang
912:ans dammsugarslang
nån som vet vad röret, som ser ut som en dammsugarslang är till för? min bil saknar denna, misstänker att det har med värmen att göra, men är det nån 912 ägare som har en sådan där bak? och isåfall exakt hur och var sitter den?
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Tack för svar, tror att det det är samma som på vw... Skulle vilja se exakt vart de sitter, innan jag provar på min bil, men det kanske går ändå...jb wrote:Ser ut som att på höger sida sitter den på en anslutning på fläktkåpen, sen kanske den går till värmekammaren?
Svårt att se på den där bilden, kan bara referera till hur den är på en VW.
a.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Så här ser det ut på wen VW motor, http://www.geocities.com/MotorCity/9088/vw-motor.gif
Anslutningarna på fläktkåpan, dom 2 runda, sätter man slanmgarna som sedan går ner till värmekammrarna. Sen från värmekammrarna så sitter det en slang in i cupén.
På din 912 verkar det som att det bara är 1 slang?!
Så här ungefär är det på VW-motorer...
Anslutningarna på fläktkåpan, dom 2 runda, sätter man slanmgarna som sedan går ner till värmekammrarna. Sen från värmekammrarna så sitter det en slang in i cupén.
På din 912 verkar det som att det bara är 1 slang?!
Så här ungefär är det på VW-motorer...
Otroligt snällt, tack för tips... nu ser jag tydligare... Få se om jag lyckas...jb wrote:Så här ser det ut på wen VW motor, http://www.geocities.com/MotorCity/9088/vw-motor.gif
Anslutningarna på fläktkåpan, dom 2 runda, sätter man slanmgarna som sedan går ner till värmekammrarna. Sen från värmekammrarna så sitter det en slang in i cupén.
På din 912 verkar det som att det bara är 1 slang?!
Så här ungefär är det på VW-motorer...
/alex.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Åh fan, men det lär man nog märka... om inte annat så på körningen...jb wrote:Hehe ja då borde slangen vara boven i dramat.
I en VW, med friska värmekammare och trösklar, så svettas du på vintern om vi säger så.
Men i ditt fall kan det ju vara så att värmekammaran rostat sönder och när du kopplar in slangen så får du in avgaserna i cupén... mindre skoj.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Nej, det är sant, min ser ut som 66:an Min ÄR en 66:a.jb wrote:Lite olika alternativ jag hitta på...
66a
Ingen som har den sortens rör som sista bilden du länka till har slang där...
Tror du inte att det suttit en slang där, som förenar de 2 rören , men att nån tagit bort den??, vet inte vart dom leder...ser ut som såna som sitter på båtar...
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Finns tydligen 2 olika utseenden...
Men jadu, enklast tror jag är om du kollar vart dom där rören leder.
Tycker det verkar konstigt att man ska koppla ihop dom men man kanske får ett svar på det när man ser vart dom går.
Har inte sett på nån bild att nån har rör där, det är ju lite knepigt.
Men kolla efter vart rören går så ska det nog bli lite klarhet i frågan.
Men jadu, enklast tror jag är om du kollar vart dom där rören leder.
Tycker det verkar konstigt att man ska koppla ihop dom men man kanske får ett svar på det när man ser vart dom går.
Har inte sett på nån bild att nån har rör där, det är ju lite knepigt.
Men kolla efter vart rören går så ska det nog bli lite klarhet i frågan.
Ser att det finns samma likheter som på Porsche 356 och på 356 modellen är det så att:
- om du har rören som stickeupp på sidorna så har US värmekammare och varmluften tar sig ut i bakant på värmekammaren.
- om du har damsugarslangen som kommer från fläktkåpan så har du europeiska värmekammare (dyra)
- om du har rören som stickeupp på sidorna så har US värmekammare och varmluften tar sig ut i bakant på värmekammaren.
- om du har damsugarslangen som kommer från fläktkåpan så har du europeiska värmekammare (dyra)
ok, jag har nog us modellen, den importerades därifrån... men finns det nåt knep för att få lite drag i värmen?insw wrote:Ser att det finns samma likheter som på Porsche 356 och på 356 modellen är det så att:
- om du har rören som stickeupp på sidorna så har US värmekammare och varmluften tar sig ut i bakant på värmekammaren.
- om du har damsugarslangen som kommer från fläktkåpan så har du europeiska värmekammare (dyra)
Tack husromhelst.
a.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Hej på Er,
Den modell som har två horn på bakre horisontella motorplåten är US-modell. Hornen leder förvärmningsluft till förgasarna, styrt av en termostat framför fläktkåpan. Samma lösning som många 356:or.
Den modell som har slangen tvärs saknar förvärmningen (hornen) och har en annan typ av värmekammare. Fläktkåpan är också annorlunda genom att den längst till höger, vänt bakåt, har ett ovalt hål. Här skruvas med två M6-bultar ett "grenrör" som ansluts med TVÅ slangar till värmekammarna som sticker upp till hål i bakre horisontella motorplåten på höger och vänster sida. En kort slangbit rakt ned på höger sida samt en längre slang till vänster sida. Nu får värmsystemet luft direkt från fläkten genom slangarna och värmekammrarna rakt in i bilen. Supervärme! Om Du saknar "grenröret" kan jag ha ett sådant.
Hoppas jag inte rört till det!
Lasse
Den modell som har två horn på bakre horisontella motorplåten är US-modell. Hornen leder förvärmningsluft till förgasarna, styrt av en termostat framför fläktkåpan. Samma lösning som många 356:or.
Den modell som har slangen tvärs saknar förvärmningen (hornen) och har en annan typ av värmekammare. Fläktkåpan är också annorlunda genom att den längst till höger, vänt bakåt, har ett ovalt hål. Här skruvas med två M6-bultar ett "grenrör" som ansluts med TVÅ slangar till värmekammarna som sticker upp till hål i bakre horisontella motorplåten på höger och vänster sida. En kort slangbit rakt ned på höger sida samt en längre slang till vänster sida. Nu får värmsystemet luft direkt från fläkten genom slangarna och värmekammrarna rakt in i bilen. Supervärme! Om Du saknar "grenröret" kan jag ha ett sådant.
Hoppas jag inte rört till det!
Lasse
Lasse wrote:Hej på Er,
Den modell som har två horn på bakre horisontella motorplåten är US-modell. Hornen leder förvärmningsluft till förgasarna, styrt av en termostat framför fläktkåpan. Samma lösning som många 356:or.
Den modell som har slangen tvärs saknar förvärmningen (hornen) och har en annan typ av värmekammare. Fläktkåpan är också annorlunda genom att den längst till höger, vänt bakåt, har ett ovalt hål. Här skruvas med två M6-bultar ett "grenrör" som ansluts med TVÅ slangar till värmekammarna som sticker upp till hål i bakre horisontella motorplåten på höger och vänster sida. En kort slangbit rakt ned på höger sida samt en längre slang till vänster sida. Nu får värmsystemet luft direkt från fläkten genom slangarna och värmekammrarna rakt in i bilen. Supervärme! Om Du saknar "grenröret" kan jag ha ett sådant.
Hoppas jag inte rört till det!
Lasse
tack för utförligt svar, ja min är us modellen, (hornen), är det den modellen som man kan göra så med, eller den andra?
alex.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Om Du har den modell med två horn och en axel som kommer ut på höger sida som manövrerar spjäll i hornen så är det en förvärmningsmekanism avsedd till förgasarna. Detta arrangemang har inte med värmen i kupen att göra.
Om Du har ett ovalt hål på höger sida av fläktkåpan så har Du sk Europavärme. Den tar luft direkt från fläkten genom hålet via slangarna in i värmekamrarna vidare in i kupen.
Om Du har sk US-värme så går luften från fläkten via cylindrarna ner i värme-boxarna vidare genom slangar under bilen in i kupen. Rätt justerat ger det bra värma. Fel justerat ger det usel värme.
Lasse
Om Du har ett ovalt hål på höger sida av fläktkåpan så har Du sk Europavärme. Den tar luft direkt från fläkten genom hålet via slangarna in i värmekamrarna vidare in i kupen.
Om Du har sk US-värme så går luften från fläkten via cylindrarna ner i värme-boxarna vidare genom slangar under bilen in i kupen. Rätt justerat ger det bra värma. Fel justerat ger det usel värme.
Lasse
Hinner inte tyvärr....
Så här går det till lite kortfattat:
- Sätt på värmen fullt med reglaget inne i bilen.
- Hissa upp bak.
- Kolla att värmetrådarna stänger luckorna på värmekamrarna. Justera vid behov.
- Kolla att styva trådarna som går fram till spjällhusen på varsin sida om växellådsnosen öppnar spjällen fullt. Justera vid behov.
- Stäng av värmen med reglaget i bilen. Kolla att allt hänger med där bak. Justera vid behov.
Lätt som en plätt!
Lasse
Så här går det till lite kortfattat:
- Sätt på värmen fullt med reglaget inne i bilen.
- Hissa upp bak.
- Kolla att värmetrådarna stänger luckorna på värmekamrarna. Justera vid behov.
- Kolla att styva trådarna som går fram till spjällhusen på varsin sida om växellådsnosen öppnar spjällen fullt. Justera vid behov.
- Stäng av värmen med reglaget i bilen. Kolla att allt hänger med där bak. Justera vid behov.
Lätt som en plätt!
Lasse
TACK TACK TACK så jätte mycket. skall kolla. Såna här tips gillar jag!Lasse wrote:Hinner inte tyvärr....
Så här går det till lite kortfattat:
- Sätt på värmen fullt med reglaget inne i bilen.
- Hissa upp bak.
- Kolla att värmetrådarna stänger luckorna på värmekamrarna. Justera vid behov.
- Kolla att styva trådarna som går fram till spjällhusen på varsin sida om växellådsnosen öppnar spjällen fullt. Justera vid behov.
- Stäng av värmen med reglaget i bilen. Kolla att allt hänger med där bak. Justera vid behov.
Lätt som en plätt!
Lasse
alex.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue