1967 2.0S med Carrera 6 motor

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
Einar Irgens
Posts: 210
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Einar Irgens »

Automobil 8/1988.

Finns denne kvar i Sverige? Var C6 motoren i optionlistan till 911? Eller kun tilgjängligt for racingteams?
Attachments
Automobil 8 88.jpg
Automobil 8 88.jpg (217.86 KiB) Viewed 818 times
Einar Irgens

1973 911E targa
User avatar
peterc
Posts: 1196
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by peterc »

Jag tror bilen är i USA nu. Den byggdes upp av ett svenskt stall för att köras i SM. Någon här vet säkert vem som körde. Yngve Johansson köpte bilen något år senare och körde även han SM. Jag fick provköra någon gång på 90-talet när Strandell hade bilen 😀
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1196
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by peterc »

Du kunde från fabrik beställa olika trimningsgrad, det finns några trådar om det här på forumet har jag för mig. Dock tror jag inte att man kunde beställa med Carrera 6 motor. Har också för mig att grupp 4 och 5 i Sverige inte överensstämde riktigt med indelningen nere i Europa.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

Dert rock nog inte att beställa med Carrera 6 motor. Frågan är om de med dubbeltändning hade Carrera 6 motorer på den tiden.

Om vi går ett år framåt så såg det ut så här:

911T - med S motor preparerad med de två stegen till ca 180 hk. En S lättviktare om man så vill men T av homologering. ca 100 kg tyngre än 911R

911 Med R motor (Typ 901/30) för Rallye som de stavade på den tiden 150 hk 28 st byggda av fabrik och sannolikt många ombyggda med samma delar av återförsäljare och privatister.

911R med motor från Carrera 6 (nån bagatellartad skillnad nåt fästöra på vevhuset
) 210hk. Porsche benämner nästan allt som Carrera 6 i sin handbok/katalog.


De bilar som tävlade i grupp 5 kunde förses med nästan (?) allt som kom från Carrera 6 för den som hade budget och förmodligen rätt kontakter på werk. Det innebar säkerligen att de flesta såg aningen olika ut i motorn.

Det är inte alltid man ser gamla bilder med de ljusa kåpan och den lilla fläkten på motorn utan de vanliga med stor fläkt och då är det inte en komplett Carrera motor om man nu vill betrakta det på det viset.


Ska se om jag kan hitta någon lämplig info i övrigt som kan passa.
Last edited by Johannes on Sat May 04, 2024 6:23 pm, edited 2 times in total.
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

Dezember 1967 för pressen:
Attachments
IMG_8175.jpeg
IMG_8175.jpeg (1.27 MiB) Viewed 767 times
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

En översikt av resultaten från 1967
Attachments
IMG_8174.jpeg
IMG_8174.jpeg (1.43 MiB) Viewed 767 times
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

Och något mer detaljerat
Attachments
IMG_8168.jpeg
IMG_8168.jpeg (1.55 MiB) Viewed 767 times
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

och en till
Attachments
IMG_8171.jpeg
IMG_8171.jpeg (1.58 MiB) Viewed 767 times
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

För att det ska bli vettigt behöver man se vad som gått i grupp 5.
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

En hel del grejor från Carrera 6 var tillåtna i grupp 2.
User avatar
Martin M.
Posts: 393
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Martin M. »

Hej,

Bilen finns i USA och jag har sett den de senaste Rennsport Reunion på Laguna Seca. Jag har lärt känna ägaren som skriver en bok om bilen och jag förser honom med material från den svenska historien.

Ägarlängden som jag känner till den:

1. Sten Axelsson, born 1942-, Strängnäs Sweden. First owner.
2. Lars Elgén, born 1944 - , Strängnäs Sweden
3. Yngve Johansson, born 1935-2023, Älmhult Sweden
4. Valdemar Hultberg, born 1943 –, Anderstorp Sweden
5. NN (Flat-6). Sold it September 1986 for SEK 60 000
6. Bo Strandell, born 1945 - , Halmstad Sweden. Bo Strandell restored the car back to its S configuration, as it is today.
7. Christer Sveder, born 1946-2023, Karlstad Sweden.
8. Anders Hammer, born 1965 - , Köpingebro Sweden
9. Mats Lindén, Autoretro AB, car dealer in Stockholm Sweden
10. Gregor Fisken, Car dealer in England
11. Martin Kieckebush, Germany
12. Edmund Harris, England
13. David Mohlman, USA
14. Blackhawk Collection, Las Vegas Nevada, USA. For sale at $160 000
15. Juan Hinestrosa, Miami Florida, USA
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
User avatar
Martin M.
Posts: 393
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Martin M. »

Johannes wrote: Sun Apr 28, 2024 5:47 pm Dert rock nog inte att beställa med Carrera 6 motor. Frågan är om de med dubbeltändning hade Carrera 6 motorer på den tiden.

Om vi går ett år framåt så såg det ut så här:

911T - med S motor preparerad med de två stegen till ca 180 hk. En S lättviktare om man så vill men T av homologering. ca 100 kg tyngre än 911R

911 Med R motor (Typ 901/30) för Rallye som de stavade på den tiden 150 hk 28 st byggda av fabrik och sannolikt många ombyggda med samma delar av återförsäljare och privatister.

911R med motor från Carrera 6 (nån bagatellartad skillnad nåt fästöra på vevhuset
) 210hk. Porsche benämner allt som Carrera 6 i sin handbok/katalog.


De bilar som tävlade i grupp 5 kunde förses med allt som kom från Carrera 6 för den som hade budget och förmodligen rätt kontakter på werk. Det innebar säkerligen att de flesta såg aningen olika ut i motorn.

Det är inte alltid man ser gamla bilder med de ljusa kåpan och den lilla fläkten på motorn utan de vanliga med stor fläkt och då är det inte en komplett Carrera motor om man nu vill betrakta det på det viset.


Ska se om jag kan hitta någon lämplig info i övrigt som kan passa.

Hejsan Johannes,

Tacksam om du kan maila pressmeddelandet till mig på martin.merell@gmail.com

Tack!

Martin
Hälsningar,
Martin M.
1960 Junior V
1964 356 C
1976 Carrera 3,0
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

Det går nog att maila över: Syfte/upplösning scannern kass. En snabb smäll med luren? Vet att det i nåt läge inte blev bra med inställning på kameran och PC/mac eller om det var med RAW format...Datorer är inte min grej. Gränsar till reservoarpenna.

Vet att det finns nån här på forumet som har meckat en del med bilen.

Per Cederholm berättade att han via nån på Lindhagensplan fått veta att hjulhusen rullades ut med ett vedträ. Porsches manual anger också att 6/7 tummare ihop inte fick användas på gata för att nämna något.

Artikeln som helhet finns nånstans på forumet - för det som letar. Minns väl när tidningen kom. Stog ute och svetsade på en elva och brände upp mig i solen och fastnade i huvlåset så de fick klippa loss mig från håret - länge sen alltså!

Läste igenom artikeln och det framgår att denna grupp % skapelse var byggd i 50 ex från fabrik. Intressant:

Eftersom det är en 67:a så kan man beakta att det ändrades i homologeringar och reglementen 1968. De äldre bakhomologerades så det passade in. Kanske tänker jag fel på nåt vis eller saknar underlag, men

TYP 911 Tourenwagen Gruppe 2 eller Spezialtourenwagen Gruppe 5
TYP 911L Tourenwagen Gruppe 2 och eller Specialtourenwagen Gruppe 5
TYP 911T GT Gruppe 3
TYP 911S GT Gruppe 3
1968 Tourenwagen -Europapokal grupp 5 där kunde man praktiskt taget åka med Carrera 6 motor eller en Motor från 911R (ej att förväxla med Porsches benämning 2000R för motorn)

För de där olika sport kit som fanns för olika tävlingsändamål så levererades själva trimdelarna till motorn ''lose beigelegt'' dvs i en låda bredvid för eget montage utfiaff det ej var lagligt på gatan för rally

Porsche använder bokstaven R för 2 olika ändamål ena kapitlet för Rallye och i kapitlet bredvid för Rennen, det innebär då racing möjligen backtävling.

För en Rennmotor som skulle användas i 911S eller 911T gick det att använda trimgrejor till motorn från Carrera 6.

Förgasare
Insugsrör
Kammar
Kolvar
Tändstift
Oljefälla
Koppling(men inte i vilka kombinationer med hjul hur som helst)
Ljuddämpare från 911R!

Topplock, fick från basmotorn modifieras med lägre satta ventiler och portade samt polerade kanaler. Likaså var en avstavning av topplock eller cylinder möjlig 0,8 mm för komp 10,4:1

Detta tolkar jag som att det inte var aktuellt med lock som hade dubbla tändstift! Således standard fördelare.

Vevstakar i titan från Carrera 6 och 911R var ej tillåtet i 911S men tillåtet i 911T.

911R med dubbeltändnings motorn på 210 hk debuterade på tävling 1967. Men de har ch nummer för modellår 1968 när de kommer till försäljning. De presenterades i november 1967 på Hockenheim för pressen och 1 Dezember 1967 kommer pressmeddelandet med spec och pris. Har det i arkivet.


Det kan man ha i bakhuvudet när man även läser om ljuddämparen.


Med andra ord skulle man åka grupp 5 så skulle man inte ha en 911S - åtminstone inte i Tysk nomenklatur. Den gick inte där. Sen har vi ju det där med gamla och nya grupper när nu det var. Dessutom var ju en 911T lättare i grunden tex ingen bensinvärmare ej heller krängare för att nämna något.


911R var ju en typisk grupp 5 som inte platsade nån annanstans.

1968 omnämner Porsche enbart grupp 2,3 och 5. Men åtminstone 1970 var de med i grupp 4. Hur det var 1969 vet jag inte.


Det kan ju även ha varit så att de 911T/R som de allt oftare benämns hade S motorn preparerad och dubbeltändningsmotorerna kom in senare - det var ju bara toppar, fördelare och kablar som saknades. Men jag är som vanligt inte tvärsäker.


Det övriga läser jag innantill i orignallitteratur från Porsche utgivet 1968
Last edited by Johannes on Sun May 05, 2024 9:26 am, edited 1 time in total.
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

Men Dalsland ring 1968. Grupp 3 och 5.
Attachments
IMG_8215.jpeg
IMG_8215.jpeg (1.29 MiB) Viewed 543 times
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

och så här skrev Boo Brastad när det var aktuellt, det harmonierar inte med Porsches egen beskrivning av hur bilarna kunde byggas. Eller så är det nationell skillnad.
Attachments
IMG_8218.jpeg
IMG_8218.jpeg (1.2 MiB) Viewed 516 times
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

Samtidigt så är ju de bilar 2.0 liter, förgasare och kort hjulbas man ser med dubbeltändning försedda med röd kåpa och stor fläkt.

Då kan man ju undra om varför de inte syns i dokumentationen över hur Porsches tävlingsbilar byggdes. Ej heller i års översikten utgiven sent 1967 för vad som fanns att tillgå.
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

Kåpan till 911R har ju egen färg som påminner om genomskinlig gasbinda och är lättare samt avsedd då för fläkt med mindre diameter.


Eller höll de tyst så det bara var till betrodda proffsteam som de modifierade Carrera 6 motorerna såldes? Så som frågan ställdes i inledningen. Eller är det mer relevant att betrakta det som motorn från 911R i så fall med tanke på avgassystemet.
User avatar
peterc
Posts: 1196
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by peterc »

När Roland Larsson byggde ihop motorn till min 914/6 så hade vi hittat en komplett motor i halvdant skick som vi gjorde iordning. Den hade liten fläkt, genomskinlig kåpa och oljefilter där normalt oljekylaren sitter. Det var ingen Carrera 6 motor för den hade 911 vevhus. Motornumret 906163 satt dock uppåt så den måste ha varit avsedd för mittmotormontage från början. När RHKs besiktningsman tittade på den sades inget om fläkt och kåpa mm, men det berodde nog på okunskap. Det borde inte varit godkänt i grupp 4. Invändigt hade den alla Carrera 6 prylar utom titanvevstakar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

Det kanske skiljer mellan 1967 och 1968. Porsche anger att det att det i stort sett är en Carrera motor eller en från 911R.
Attachments
IMG_8224.jpeg
IMG_8224.jpeg (1.34 MiB) Viewed 428 times
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

Om det praktiskt taget är en Carrera 6 eller 911R motor så skriver de så här om topparna.

Bearbetning tillåten och flytt av ventilsätets position, dvs man fräser så den allra största diametern används. Varmare i kanten, lägre komp. Tiefer gesetzt. Dvs djupare när det ligger på bänken i fräs position.
Attachments
IMG_8226.jpeg
IMG_8226.jpeg (1.38 MiB) Viewed 427 times
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

Topparna förefaller utgå från toppar med ett stift, det står inget om att de kommer från Carrera 6 eller 911R. Det kanske är en lapsus.

Stakar av titan ej i 911S.
Attachments
IMG_8227.jpeg
IMG_8227.jpeg (1.61 MiB) Viewed 425 times
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

Hur som så blir det ju en del som skiljer från Carrera 6 motorn. I första hand tänker man nog på

Vevhus, framför allt material, vikt
Växellåda material
Lite kåpor
Smörjning av Kammar och det som hör till
Vevhusventilation
Vevaxel/lager
hur blev det med drivning av varvräknare etc
Stakar
Lyftkåpan för kylning
Fläkt skiljer på diametern och även på remmen men det är väl 11 vingar på båda?
Generator
Svänghjul skulle jag tro var samma, men inte lamellen eftersom det var tyngre bilar.


Just svänghjulet är intressant i sig. Av egen erfarenhet vet jag mycket väl att det också är olika startmotorer. Olika antal tänder på hjulen. Carrera 6 hjulen är dessutom sönderborrade som en ost från alpland.

Sen för tävling vintertid på rallybilar så syns det på äldre foton att de hade luftburken kvar. Det innebär att förvärmningen finns till förgasarna.


Här har vi nog egentligen det vi söker
https://www.google.se/url?sa=t&source=w ... -7ZtNmBlTV
User avatar
peterc
Posts: 1196
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by peterc »

Min motor hade centralsmörjning på kammarna. Mekanisk drivning för varvräknare fanns till motorn men det använde vi inte. 911S 2,2 stakar. ”Genomskinlig” fläktkåpa av glasfiber. Svänghjul typ schweizerost.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1196
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by peterc »

Har för mig att båda tändstiftshålen var små. Dvs inget som borrats upp i efterhand.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2139
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Post by Johannes »

Ja det är små så modifiering är liksom inte aktuellt
Post Reply