Fördelare

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
freddegabbe
Posts: 224
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Fördelare

Post by freddegabbe »

Jag har en fördelare till min 911 S -69 där nockarna har slitits ned. Min fråga är om nockarna på flera olika fördelare är lika och att jag då kan använda reservdelar från någon annan fördelare? Vad jag fått fram hittills så verkar i alla fall 69-71 vara samma fördelare för S, eller? Finns det någonstans där jag kan köpa nya nockar?
Fredrik
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Re: Fördelare

Post by Rickard M »

Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
freddegabbe
Posts: 224
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: Fördelare

Post by freddegabbe »

Ja, det är en väg att gå kanske. Men jag skulle gärna vilja använda original teknik på bilen, den är ju ändå från den tiden när man lyckades att landsätta folk på månen. :)
Fredrik
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fördelare

Post by Johannes »

Skulle inte förvåna mig om axeln med nockarna kan vara samma till olika bilfabrikat med sexor.

Varför inte kolla med partsklassik.com eller hur de nu stavar

Eller rent av någon bosch service verkstad som kanske har nån som är garvad i gemet och var med innan det blev appar till det mesta…

Det har ju kommit på modet med exteriör renovering av fördelare så det kanske finns vesäntligheter också.
User avatar
freddegabbe
Posts: 224
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: Fördelare

Post by freddegabbe »

Bra idé, det är absolut värt ett försök. I mitt letande dök det upp en Opel fördelare som stämde in och såg väldigt likt ut. Problemet i dag är ju att många av de som kunde något om dessa saker har lagt av.
Fredrik
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fördelare

Post by Johannes »

Det är ju enbart övre delen av axeln du behöver. Brytaravståndet är nog detsamma så det blir samma kamvinkel.

Så är det också en fråga om fäste för rotorn.

Men jag minns inte i detalj om axeln är hel eller av delad typ- men det finns säkert nån bild eller klipp nånstans
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Re: Fördelare

Post by Calle »

Jag har sparat denna på 71:ans fördelare, kanske kan komma till nytta.

Fördelare 71 sprängskiss.jpg
Fördelare 71 sprängskiss.jpg (45.45 KiB) Viewed 1829 times
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fördelare

Post by Johannes »

Det måste vara en prestation att lyckas slita ner nockarna...

Men så här kan det se ut!
https://www.youtube.com/watch?v=mrO1UoTtdHA


8:30 in ungefär så ser du hur den övre rörliga delen ser ut.

Men det var nog en välsignelse när de brytarlösa systemen dök upp som eftermarknadsgrejor till motorerna. Det är en skiva med spår i som bryter en stråle (som i en elektrisk skrivmaskin)eller så är det magnetiskt med Hallgivare. Skivorna fanns med olika förskjutning av spåret relativt axeln för injustering.

Minns att nån garagefirma i Vargön sålde beiga boxar som läckte och krånglade mer än lovligt. Men den typen av system är inte påverkade av glapp i axeln och det finns givetvis inga brytare som bränner. Då kunde man se på brytarspetsen om kondensatorn hade för stor eller för stor kapacitans. Det beror på vilken sida av brytaren som det bränner på först.

Bättre brytare var de som hade den fasta delen utformad som en ring.

Perfektionisten hade ett speciellt verktyg för att rikta in brytarna när de var nya. Det gjordes nog i allmänhet inte.

Särskilda filar användes så kallade magnetfilar. När man väl filat så gick man igenom ytbeläggningen på kontaktytan och det filades ofta och när plastklacken slets ner så minskade brytaravståndet och det påverkar tändläget en aning.

Om du får en gul gnista så har tex kondensatorn havererat. Tex om man blandar ihop det i hastigheten och sätter dit en avstörningskondensator, de ser likadana ut och när de blir varma stor man still - vet av egen erfarenhet!
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fördelare

Post by peterc »

Det ska vara en liten klick speciellt brytarfett på släpskon, annars slits denna ner fort.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fördelare

Post by Johannes »

Det funkar med i stort sett vilket fett som helst. Det är nog bara för mycket fett som kan gå fel och plasten på den rörliga delen på brytaren behöver väl egentligen inte speciellt mycket för att stå pall.

På mopeder satt det ibland en filt som dränktes med olja och smörjde, då var plasten regelrätt bakelit.

En vanlig vedbodmetod var att slipa ner u profilen ytterst på rörliga delen för att få ner vikten. Samtidigt som rotorn byttes mitten utan övervarvningsskydd försatt kunna dra lite till - hur lämpligt får var och en bedöma
User avatar
freddegabbe
Posts: 224
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: Fördelare

Post by freddegabbe »

Mycket bra information här. I videon ovan och sprängskissen är det tydligt att nockarna är en separat del. Att de har slitits ut på min är konstigt och jag har ingen aning om hur det gått till, det är också endast två stycken som är nedslitna. Jag har aldrig haft igång den här motorn utan den byggs just nu av Dick. Jag letar nu efter reservdelsnumret på delen som innehåller nockarna.
Fredrik
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fördelare

Post by Johannes »

Axeln är delad av en anledning - det möjliggör ändring av tändläget under gång och beror på varvtal där vikterna slungas ut av den kraft som inte finns: centrifugalkraften. Alternativt så är en fördelare försedd med vacuumdosa. Den är förbunden med tändplattan via en hävarm och vrider om tändningen beroende på tex belastning, motorslitage, förgasarinställning, barometerstånd.

I nåt läge har jag haft fördelare där axeln inte har varit tänkt att ta isär men fortfarande givetvis med samma funktion. Kan ha varit nåt italienskt. Minns bara att det var eländigt.

Hur som så jobbade jag på 70 talet på ett företag som tillverkade just tändsystem och annat. Verktygsavdelningen. Oerhört lärorikt inte minst för att man var omgiven av verkligt kunnigt folk som såg en ära i att lära ut precis allt de kunde. Men de busade med mig också. Vid tillfälle kom det hem en postpåse i lådan med spektakulär avsändare. De hade skickat en mängd kontakter till brytarspetsar som hade blivit inkuranta. Borde ha fyllt en halvkilos kaffeburk. Brevet påstods komma från nån höjdare att jag kunde jobba över hemma på helgen och putsa dessa. Givetvis en omöjlighet. En av grabbarna hade en Camaro där det var hål i fördelaren så man kunde justera brytaravståndet utan att ta av locket och då under gång för att mäta kamvinkel. Smart.

Kontakterna hade en kärna av koppar och var belagda med volfram om jag minns rätt!


Om du har lyckats slita nockarna på nån sida av axeln skulle jag kunna tänka mig att det glappat i lagren.

Förr såldes brytare ibland med en liten folie som innehöll fett, påminnde om en medicinkarta där man trycker ut nåt piller. Idag givetvis en liten dyr tub som ingen har koll på från gång till gång...
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: Fördelare

Post by gtBen »

Så här skrev jag i min biltråd om fördelaren;
"Jag fick hjälp av gurun att gå igenom allt mekaniskt också, det är härligt med en go gubbe som har alla de 3 olika Bosch-fetterna som är föreskrivna (rött + blått + gult) och samtidigt ger en lektion/föreläsning om …hur allt fungerar :-) "
@lagteknik
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fördelare

Post by peterc »

Gult är väl det långtrådiga som ska vara på klacken?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fördelare

Post by peterc »

På fördelaren till 914/6 GT som var av fabrikat Marelli ofta kallad ”spagettifördelaren” var det två brytare men många fjädrar i varje som ofta gick av. (Var för övrigt i stort sett det enda som krånglade på bilen).
Har i garaget kvar en sådan pjäs på utställningsplats. Snygg att se på som mycket annat Italienskt.
Bosch fick vi inte använda på grund av historicreglementet. Nu tror jag Marellireplikor med hallgivare är klassat.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fördelare

Post by Johannes »

Fettet behöver klara hög temperatur på nocken så det inte kletar runt det är nåt litiumbaserat.
sdenzel
Posts: 65
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Re: Fördelare

Post by sdenzel »

Fettet heter Bosch FT1V4, finns fortfarande att köpa.
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fördelare

Post by Johannes »

De har väl tänkt sig riktig vargavinter till ökenkörning som temp intervall.

Kilo / literpriset blir formidabelt. Bosch gör ju inget sånt själv.

Lite hjulagerfett motsvarande ett halvt huvud på en kartnål räcker gott och väl.

Plasten i sig är väl närmast att betrakta som självsmörjande.
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Fördelare

Post by henca »

freddegabbe wrote: Thu Feb 15, 2024 7:57 amJag letar nu efter reservdelsnumret på delen som innehåller nockarna.
Det är lite illavarslande när delar från en sprängskiss saknar nummer. Ofta kommer denna typ av sprängskiss från PET och dessa nummer visar var i en tabell man kan hitta artikelnr. En gång tillverkades antagligen dessa delar i en mängd som sedan räckte ett antal år på en lagerhylla. När lagret tog slut ströks antagligen artikelnumret ur PET.

I senaste PET från 2017 finns ingen så detaljerad bild av fördelaren. Den fördelare som avbildas är Marelli och inom parantes för samma nummer ser man att en komplett fördelare Bosh för 911S till och med årsmodell 1971 har artikelnr 901 602 031 00. I samma PET, kapitel 901-25 ser man sprängskissen från denna tråd, mycket riktigt finns det i tabellen under enbart reservdelsnummer för de 4 numrerade delarna.

Kanske kan man hitta dessa reservdelsnummer om man hittar en äldre PET, men sannolikt går de inte längre köpa nya.

m v h Henrik
User avatar
freddegabbe
Posts: 224
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: Fördelare

Post by freddegabbe »

Det är lite av ett detektivarbete att hitta de delar som jag behöver till renoveringen men skam den som ger sig. Själva fördelaren heter Bosch 0231159007 och jag har hittat sprängskisser med delen som jag letar efter nummermärkt men har inte kommit vidare till ett reservdelsnummer. Jag har lite krokar ute och några ledtrådar, jag hoppas fortfarande på att det går att få tag på en. Om inte annat så lär i alla fall jag mig på att det finns trevligt folk som skriver i tråden och delar med sig av sitt kunnande, det uppskattas.
Fredrik
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Fördelare

Post by peterc »

Hos Freisinger i Karlsruhe finns det säkert. Du kommer dock att få ha med dig stora plånboken.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
freddegabbe
Posts: 224
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: Fördelare

Post by freddegabbe »

Jo, jag har kollat på några andra saker med dem och då höll jag på att ramla av stolen. :-)
Fredrik
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fördelare

Post by Johannes »

Den aktuella delen finns inte med som reservdel i de gamla pappersutgåvorna av reservdelskatalogen.

Antagligen är brytarlöst billigaste reparationen och med bäst slutresultat.

Redan på korta hjulbasens tid lanserade Porsche kapacitivt system för att reducera risken för att stiften slaggade. Eftermarknads grejor.

S motorerna hade löjligt hårda stift som helt plötsligt kunde döda motorn vid fullt pådrag. Bosch 265 P21. Dyra dessutom. Vid något tillfälle köpte jag 11 set på en marknad i Örebro - säljaren ville ha 4 kr stycket.

Än viktigare såklart om nån gått på 175 hästars specen. 15 extra med bla större munstycken.

Då blästrades stiften på verkstad vid behov. Nötskal. Andra tider.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Fördelare

Post by Johannes »

Surfade runt lite och ser att de optiska systemen har blivit väldigt sällsynta men det finns gott om induktiva och det är såklart bättre.

Programmerbara med 13 kurvor på förställning som sägs passa gamla bilar för under fyra tusen det är sannolikt billigare än en begagnad från skrot i Tyskland
User avatar
freddegabbe
Posts: 224
Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm

Re: Fördelare

Post by freddegabbe »

Ja, 123 fördelaren finns ju där i tre olika utföranden. En med 13 st förprogrammerade tändkurvor, en med USB anslutning och möjlighet att göra egna inställningar och en variant med blåtand och app där du också kan göra egna inställningar. Kan mycket väl bli så att jag har en sådan också men jag vill gärna testa med att köra som bilen var byggd från början.
Fredrik
Post Reply