Återställa targa från cab

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
911s_frankenstein
Posts: 13
Joined: Wed Aug 23, 2023 9:37 pm
Location: Stockholm

Återställa targa från cab

Post by 911s_frankenstein »

Hej,

Jag är i färd med att återställa min 911 S Targa från 1971 som gjordes om till cab nån gång på 90-talet.

Tänkte kolla om någon mer här på forumet har gjort den resan och kan tänka sig att dela med sig av sina erfarenheter och eventuella råd samt fallgropar att undvika.

Är även intresserad av videos och forumtrådar som behandlar ämnet.

Jag har i dagsläget fått tag på inre bågstrukturen som behöver passas in och svetsas, yttre höljet, bakrutan och de flesta listerna.

Mvh,
Olov
911s_frankenstein
Posts: 13
Joined: Wed Aug 23, 2023 9:37 pm
Location: Stockholm

Re: Återställa targa från cab

Post by 911s_frankenstein »

Nu har jag äntligen fått tag på samtliga delar (förrutom taket) som jag tror jag behöver för att komma vidare. Finns det nån här på forumet som gjort samma resa och kan tipsa om i vilken ände man bör börja för att få allt på plats?

Kanske ni rent av känner till någon som kan ta sig an arbetet mot ersättning?

Delar jag hittat:
- Targabåge (innerstruktur)
- Targabåge (ytterskal)
- Targabåge (inredning)
- Bakruta
- Gummilist bakruta
- Nedre metall-list bakruta
Attachments
PXL_20240218_190511073_copy_1516x853.jpg
PXL_20240218_190511073_copy_1516x853.jpg (975.92 KiB) Viewed 653 times
PXL_20240218_190242588_copy_1490x838.jpg
PXL_20240218_190242588_copy_1490x838.jpg (975.77 KiB) Viewed 653 times
PXL_20240218_185848146_copy_1453x817.jpg
PXL_20240218_185848146_copy_1453x817.jpg (973.25 KiB) Viewed 653 times
PXL_20240218_185706830_copy_1535x864.jpg
PXL_20240218_185706830_copy_1535x864.jpg (975.86 KiB) Viewed 653 times
PXL_20240218_185639105_copy_1437x808.jpg
PXL_20240218_185639105_copy_1437x808.jpg (972.14 KiB) Viewed 653 times
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Återställa targa från cab

Post by MagnusW »

Jag kan tycka att man ibland återställer för mycket. Detta var en tidstypisk konvertering, tycker den är rätt okey att bevara av ett par orsaker.
Targan var en nödlösning för man trodde cabbar skulle förbjudas, annars hade de aldrig gjort en targa.
Konverteringarna är oftast inget hemmsnickrat bonnmeck, Porsche hade kit från fabrik med instruktioner hur man skulle göra.
Lite synd att de inte värderas högre.

Men jag tycker man får göra som man vill :)

Targatak brukar vara rätt dyra och man hittar dom inte så ofta. De fanns att köpa nya för 20 år sedan, men de kostade ~50.000 typ. Är lite osäker men jag tror det finns olika versioner också, infästningen mot vindruteramen ändrades har jag för mig. Är man petig så är det olika struktur på yttervinylen av taket också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply