Bromsoks nippel / bromsrör gänga?
Bromsoks nippel / bromsrör gänga?
Vad är det för gänga på nipplarna eller rören på bromsoken?
Johan
Johan
Last edited by JMB on Thu Dec 28, 2023 9:23 pm, edited 1 time in total.
Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?
M10*1 är det på bromsrörsnipplarna.
Stephan Denzel
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?
Tack Stephan!
Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?
Det gäller att se upp med nipplar. Gängan självklart. Men det finns olika utförande.
Asiatiska.
Girling
ISO/DIN
Bubbel flare etc
Har en fusklapp i nån låda. Frågan är om jag är tillräckligt teknisk för att få in en bild via mobilen!
Asiatiska.
Girling
ISO/DIN
Bubbel flare etc
Har en fusklapp i nån låda. Frågan är om jag är tillräckligt teknisk för att få in en bild via mobilen!
Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?
Bilden tagen men stor…undrar hur man krymper i luren
- Attachments
-
- IMG_7083.jpeg (1.22 MiB) Viewed 2528 times
Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?
Har ganska länge gjort egna koppar bromsrör med Biltemas billiga (299kr) dubbelkoningsverktyg, https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000046554
Det fungerar helt OK när man förbereder röret och efterbehandlar det med en fil.... Koppar är ganska förlåtande, det anpassar sig och tätar.
Men jag köpte i helgen deras dyra variant (1499kr). Blev riktigt nöjd, superfina symetriska konor, ingen efterbearbetning nödvändig.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000020712
Rekomenderas.
Det dyra måste användas i ett skruvstäd, det billiga kan man använda på plats under/vid bilen, vilket kan vara en fördel ibland.
Det fungerar helt OK när man förbereder röret och efterbehandlar det med en fil.... Koppar är ganska förlåtande, det anpassar sig och tätar.
Men jag köpte i helgen deras dyra variant (1499kr). Blev riktigt nöjd, superfina symetriska konor, ingen efterbearbetning nödvändig.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000020712
Rekomenderas.
Det dyra måste användas i ett skruvstäd, det billiga kan man använda på plats under/vid bilen, vilket kan vara en fördel ibland.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?
Härliga minnen av hopplösa arbetsställningar, obefintlig sikt, glömd nippel och dåliga konor när man ligger under bilen och använder det billiga verktyget.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?
Det är litet kluvet med att fixa dem hemmavid. Biltema hade dessutom en äldre version av dyrare modell som nu är ersatt av det som säljs idag. Har ett själv som bekantskapskretsen använder mest...
Hur som så är det bra att ha liggande grejor hemma för det går ju alltid sönder vid fel tillfälle.
Men är man negativ/erfaren (bara att välja) så vet man att det där med kopparrör har sina begränsningar. Det hjälper i sig inte alltid att det är koppar för nippeln brukar rosta på röret så det går av ändå vid demontage. Dessutom så har ju nipplar gått upp i pris så man kan köpa gott om färdiga rör innan det så att säga går runt. Då får man dessutom raka rör från början. Kommer de från spole så är det tråkigare. Det går att beställa pipor som man får transportera på en planka för att de inte skall krokna.
Säg 40 kr metern för rör och 60 -80 kr för 2 nipplar. Köpte ett 43 cm rör till en Opel för strax över 80 kr häromveckan.
Med en liten snitsig rörbock så kan man ju göra snygga rör.
Ett annat alternativ är att köpa hem raka färdiga rör i olika längder och kapa till rätt längd och kona själv så slipper man spolen.
Dert var väl Citroen som sålde bilar och annonserade att det var kopparrör. I övrigt så har nog produktionsteknikerna hos biltillverkarna sagt blankt nej av lätt insedda skäl.
Hur som så är det bra att ha liggande grejor hemma för det går ju alltid sönder vid fel tillfälle.
Men är man negativ/erfaren (bara att välja) så vet man att det där med kopparrör har sina begränsningar. Det hjälper i sig inte alltid att det är koppar för nippeln brukar rosta på röret så det går av ändå vid demontage. Dessutom så har ju nipplar gått upp i pris så man kan köpa gott om färdiga rör innan det så att säga går runt. Då får man dessutom raka rör från början. Kommer de från spole så är det tråkigare. Det går att beställa pipor som man får transportera på en planka för att de inte skall krokna.
Säg 40 kr metern för rör och 60 -80 kr för 2 nipplar. Köpte ett 43 cm rör till en Opel för strax över 80 kr häromveckan.
Med en liten snitsig rörbock så kan man ju göra snygga rör.
Ett annat alternativ är att köpa hem raka färdiga rör i olika längder och kapa till rätt längd och kona själv så slipper man spolen.
Dert var väl Citroen som sålde bilar och annonserade att det var kopparrör. I övrigt så har nog produktionsteknikerna hos biltillverkarna sagt blankt nej av lätt insedda skäl.
Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?
För mig är det att jag har det hemma och kan fixa ett bromsrör när som helst. Det är ju surt att behöva köpa det där bromsröret till Opeln en söndag när bilen står där utan bromsar...
Nipplarna kostar 25 spänn styck, går säkert att hitta billigare på nätet, men oftast så kan man återanvända de gamla. Koppar rör, finns koppar nickelrör också som är lite styvare. Raka kan man få rören om man är lite fåfäng, finns verktyg för det, eller så borrar man ett hål i en träregel och drar röret igenom.
Man kan också kona stålrör om man vill.
Nipplarna kostar 25 spänn styck, går säkert att hitta billigare på nätet, men oftast så kan man återanvända de gamla. Koppar rör, finns koppar nickelrör också som är lite styvare. Raka kan man få rören om man är lite fåfäng, finns verktyg för det, eller så borrar man ett hål i en träregel och drar röret igenom.
Man kan också kona stålrör om man vill.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Bromsoks nippel / bromsrör gänga?
Det vanliga är såklart koppar nickel och man kan pressa mellan nån planka som med kulokabel.
Och visst är det bra en stängd dag med eget. Men det blir onekligen folkrace över det hela.
En stark anledning till att koppar inte används för fabrilsmontage är att de är så mjuka att de inte håller formen.
Stålrören är ju så kallade Bundyrör som är rullade så de blir dubbelväggiga.
Samtidigt är det intressant att jämföra nån luftnippel från Biltema eller liknande med nån tysk nippel som är orginalmonterad. Grövre på rätt ställe, skarpare kanter på nyckelvidden bättre stål. Man får vad man betalar för.
Är man noga med ventilhattar till de gamla så får man gå till Volvo. De har med rätt stuk till Porsche…Ate på toppen går att läsa! Men ingen märker väl det
Och visst är det bra en stängd dag med eget. Men det blir onekligen folkrace över det hela.
En stark anledning till att koppar inte används för fabrilsmontage är att de är så mjuka att de inte håller formen.
Stålrören är ju så kallade Bundyrör som är rullade så de blir dubbelväggiga.
Samtidigt är det intressant att jämföra nån luftnippel från Biltema eller liknande med nån tysk nippel som är orginalmonterad. Grövre på rätt ställe, skarpare kanter på nyckelvidden bättre stål. Man får vad man betalar för.
Är man noga med ventilhattar till de gamla så får man gå till Volvo. De har med rätt stuk till Porsche…Ate på toppen går att läsa! Men ingen märker väl det