Page 1 of 1

Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Mon Nov 13, 2023 4:43 am
by Peter Thelin
Hej
Vad krävs för att bygga om en 2,2 E motor 1971 till en 2,2 S motor? Alla tips mottages tacksamt.
MVH
Peter

Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Mon Nov 13, 2023 4:29 pm
by Johannes
Det blir ganska dyrt...

Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Mon Nov 13, 2023 4:39 pm
by Johannes
I huvudsak

Kam
Portning av toppar ventiler samma
Högre komp och det sitter väl i kolvarna och kanske rentav cylindrar
Fördelare tror jag

Hur blir det med pumpen?
Ska man sedan byta kåpa till röd eller ta en sprayburk?

Hur det är med stakar kanske nån vet

Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Mon Nov 13, 2023 7:33 pm
by Einar Irgens
Fördelaren ska vara den samma oavsätt bokstav. Skillnaden är varvbegränsaren.

Pumpen har annan space cam, men den kann bytes (dyrt).

Stakarna ock biral cylindrarna er dom samma.

Om motoren är sliten och oavsätt skall pluckas isär, behöver inte priset bli så hemskt mycket dyrare änn om den lämnas original.

Jag tycker det är bäst att lämna fläktkåpan vackert grön :-)

Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Mon Nov 13, 2023 8:54 pm
by MattiasB
Om det skall vara exakt är det väl:
Kanalerna i topparna måste tas upp, insug från 34mm till 36mm (ur minnet) Samma ventilstorlek dock.
Borde vara större gasspjäll i S, plastinsugen skiljer så åt så de måste bytas också.
Andra kolvar med högre komp
Andra kamaxlar
Annan kam i insprutningspumpen.
Stakarna kan man nog behålla men riktiga S-stakar är väl nitrided behandlade?

Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Mon Nov 13, 2023 9:35 pm
by peterc
Hade 2,2 insugningstrattar i plast? Kom väl på 2,4?

Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Mon Nov 13, 2023 11:27 pm
by MattiasB
peterc wrote: Mon Nov 13, 2023 9:35 pm Hade 2,2 insugningstrattar i plast? Kom väl på 2,4?
Du har nog helt rätt!

Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Tue Nov 14, 2023 4:08 pm
by Johannes
Det förefaller skilja på fördelarens kurvor.

Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Fri Nov 17, 2023 9:44 am
by Einar Irgens
Plast-/magnesiumsinnsugen får användas, men måste borras ut till större diameter. Inte helt basic operation, då diametern varierar lineärt från topp till botten. Måste matchas med spjällhusen.

Enligt uppgift på et US porscheforum skiljer kun rotoren på T, E og S fördelare, men det behöver inte vara korrekt.

Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Tue Nov 28, 2023 12:17 pm
by Gunnar B
Hej Peter,
du kommer ihåg min S-69:a. Min första Porsche, som jag köpte i delar och utan någon kunskap om Porsche. I paketet ingick en 2,2 E-motor. Jag tänkte renovera motorn och uppgradera den till S, beställde en kolvsats och lämnade kammarna till ENEM i Orminge för omslipning till S-profil. Efter inslipning av ventiler och lagerbyten, lämnade jag grejerna till Perrys för slutmontering. Inget gjordes åt sprutet. Motorn gick bra, men med lite avgassmällar och svartrök, men det led de andra med liknande motorer också av.

Efter en tid hamnade en -73.a RS i garaget, och när jag körde dem mot varandra, visade det sig att de gick jämt, åtminstone 3:an ut i S:en. Det visade sig att motorn hade extremt vrid och var djuriskt varvvillig. När jag nu efter 35 år har kört de flesta gamla Porschemotorer, 2,0-3,6, kan jag intyga att den ombyggda 2,2 är den roligaste.

Varför blev den så bra?
ENEM tillverkade kammarna till Opel och Mazdas framgångsrika rallybilar. Kanske viftade de med sitt trollspö över mina kammar också.
När jag diskuterade med Perry menade han att hemligheten var de höga gashastigheterna i de smalare e-insugen, som gjorde skillnad. Han tillade, du anar inte hur många toppar jag förstört med portning.
Och vad skulle hänt om jag lackat kåpan röd?

Så Peter, du sitter på en guldklimp. Beställ delarna, lämna kammarna ill ENEM, lämna pumpen för inställning, Roger Berglund?, låt någon som vet, Perrys?, montera och justera in det hela.
Sen har du ditt livs roligaste motor, utan astronomiska kostnader. Lycka till,

PS. För några år sedan försökte jag köpa tillbaka min motor, men ägaren var helt ointresserad.

Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Tue Nov 28, 2023 6:13 pm
by Johannes
Utan att vara partykiller - finns det farhågor för CO hos bilprovningen?

Det där med trängre portar har ju Porsche använt sig av förr. 1970 hade de en 180 hk tvåliters med 40 mm förgasare, S kammar, låg kompression, topplock från 911T som hade haft 110 hk - S ventiler och 32 mm portar. S hade ju som bekant större portar. Det brukar ju vara grundrecept för bättre bottendrag generellt sett.

Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Wed Dec 06, 2023 8:46 pm
by Johannes
Möjligen borde jag ha lagt till att tvålitrare med 180 hk inte satt i 911 utan 914 för rallybruk

Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??

Posted: Thu Dec 07, 2023 12:36 pm
by Gunnar B
Som jag kommer ihåg gick min 2,2:a igenom besiktningen i många år, trots att den inte var optimalt inställd. Kanske hade jag bara tur,