Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
-
- Posts: 3
- Joined: Sun Aug 15, 2021 2:26 pm
Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
Hej
Vad krävs för att bygga om en 2,2 E motor 1971 till en 2,2 S motor? Alla tips mottages tacksamt.
MVH
Peter
Vad krävs för att bygga om en 2,2 E motor 1971 till en 2,2 S motor? Alla tips mottages tacksamt.
MVH
Peter
Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
Det blir ganska dyrt...
Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
I huvudsak
Kam
Portning av toppar ventiler samma
Högre komp och det sitter väl i kolvarna och kanske rentav cylindrar
Fördelare tror jag
Hur blir det med pumpen?
Ska man sedan byta kåpa till röd eller ta en sprayburk?
Hur det är med stakar kanske nån vet
Kam
Portning av toppar ventiler samma
Högre komp och det sitter väl i kolvarna och kanske rentav cylindrar
Fördelare tror jag
Hur blir det med pumpen?
Ska man sedan byta kåpa till röd eller ta en sprayburk?
Hur det är med stakar kanske nån vet
- Einar Irgens
- Posts: 210
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
Fördelaren ska vara den samma oavsätt bokstav. Skillnaden är varvbegränsaren.
Pumpen har annan space cam, men den kann bytes (dyrt).
Stakarna ock biral cylindrarna er dom samma.
Om motoren är sliten och oavsätt skall pluckas isär, behöver inte priset bli så hemskt mycket dyrare änn om den lämnas original.
Jag tycker det är bäst att lämna fläktkåpan vackert grön
Pumpen har annan space cam, men den kann bytes (dyrt).
Stakarna ock biral cylindrarna er dom samma.
Om motoren är sliten och oavsätt skall pluckas isär, behöver inte priset bli så hemskt mycket dyrare änn om den lämnas original.
Jag tycker det är bäst att lämna fläktkåpan vackert grön
Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
Om det skall vara exakt är det väl:
Kanalerna i topparna måste tas upp, insug från 34mm till 36mm (ur minnet) Samma ventilstorlek dock.
Borde vara större gasspjäll i S, plastinsugen skiljer så åt så de måste bytas också.
Andra kolvar med högre komp
Andra kamaxlar
Annan kam i insprutningspumpen.
Stakarna kan man nog behålla men riktiga S-stakar är väl nitrided behandlade?
Kanalerna i topparna måste tas upp, insug från 34mm till 36mm (ur minnet) Samma ventilstorlek dock.
Borde vara större gasspjäll i S, plastinsugen skiljer så åt så de måste bytas också.
Andra kolvar med högre komp
Andra kamaxlar
Annan kam i insprutningspumpen.
Stakarna kan man nog behålla men riktiga S-stakar är väl nitrided behandlade?
-72 ex racer
Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
Hade 2,2 insugningstrattar i plast? Kom väl på 2,4?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
Det förefaller skilja på fördelarens kurvor.
- Attachments
-
- IMG_6551.jpeg (260.32 KiB) Viewed 3935 times
- Einar Irgens
- Posts: 210
- Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
- Location: Tromsø, Norge
Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
Plast-/magnesiumsinnsugen får användas, men måste borras ut till större diameter. Inte helt basic operation, då diametern varierar lineärt från topp till botten. Måste matchas med spjällhusen.
Enligt uppgift på et US porscheforum skiljer kun rotoren på T, E og S fördelare, men det behöver inte vara korrekt.
Enligt uppgift på et US porscheforum skiljer kun rotoren på T, E og S fördelare, men det behöver inte vara korrekt.
Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
Hej Peter,
du kommer ihåg min S-69:a. Min första Porsche, som jag köpte i delar och utan någon kunskap om Porsche. I paketet ingick en 2,2 E-motor. Jag tänkte renovera motorn och uppgradera den till S, beställde en kolvsats och lämnade kammarna till ENEM i Orminge för omslipning till S-profil. Efter inslipning av ventiler och lagerbyten, lämnade jag grejerna till Perrys för slutmontering. Inget gjordes åt sprutet. Motorn gick bra, men med lite avgassmällar och svartrök, men det led de andra med liknande motorer också av.
Efter en tid hamnade en -73.a RS i garaget, och när jag körde dem mot varandra, visade det sig att de gick jämt, åtminstone 3:an ut i S:en. Det visade sig att motorn hade extremt vrid och var djuriskt varvvillig. När jag nu efter 35 år har kört de flesta gamla Porschemotorer, 2,0-3,6, kan jag intyga att den ombyggda 2,2 är den roligaste.
Varför blev den så bra?
ENEM tillverkade kammarna till Opel och Mazdas framgångsrika rallybilar. Kanske viftade de med sitt trollspö över mina kammar också.
När jag diskuterade med Perry menade han att hemligheten var de höga gashastigheterna i de smalare e-insugen, som gjorde skillnad. Han tillade, du anar inte hur många toppar jag förstört med portning.
Och vad skulle hänt om jag lackat kåpan röd?
Så Peter, du sitter på en guldklimp. Beställ delarna, lämna kammarna ill ENEM, lämna pumpen för inställning, Roger Berglund?, låt någon som vet, Perrys?, montera och justera in det hela.
Sen har du ditt livs roligaste motor, utan astronomiska kostnader. Lycka till,
PS. För några år sedan försökte jag köpa tillbaka min motor, men ägaren var helt ointresserad.
du kommer ihåg min S-69:a. Min första Porsche, som jag köpte i delar och utan någon kunskap om Porsche. I paketet ingick en 2,2 E-motor. Jag tänkte renovera motorn och uppgradera den till S, beställde en kolvsats och lämnade kammarna till ENEM i Orminge för omslipning till S-profil. Efter inslipning av ventiler och lagerbyten, lämnade jag grejerna till Perrys för slutmontering. Inget gjordes åt sprutet. Motorn gick bra, men med lite avgassmällar och svartrök, men det led de andra med liknande motorer också av.
Efter en tid hamnade en -73.a RS i garaget, och när jag körde dem mot varandra, visade det sig att de gick jämt, åtminstone 3:an ut i S:en. Det visade sig att motorn hade extremt vrid och var djuriskt varvvillig. När jag nu efter 35 år har kört de flesta gamla Porschemotorer, 2,0-3,6, kan jag intyga att den ombyggda 2,2 är den roligaste.
Varför blev den så bra?
ENEM tillverkade kammarna till Opel och Mazdas framgångsrika rallybilar. Kanske viftade de med sitt trollspö över mina kammar också.
När jag diskuterade med Perry menade han att hemligheten var de höga gashastigheterna i de smalare e-insugen, som gjorde skillnad. Han tillade, du anar inte hur många toppar jag förstört med portning.
Och vad skulle hänt om jag lackat kåpan röd?
Så Peter, du sitter på en guldklimp. Beställ delarna, lämna kammarna ill ENEM, lämna pumpen för inställning, Roger Berglund?, låt någon som vet, Perrys?, montera och justera in det hela.
Sen har du ditt livs roligaste motor, utan astronomiska kostnader. Lycka till,
PS. För några år sedan försökte jag köpa tillbaka min motor, men ägaren var helt ointresserad.
Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
Utan att vara partykiller - finns det farhågor för CO hos bilprovningen?
Det där med trängre portar har ju Porsche använt sig av förr. 1970 hade de en 180 hk tvåliters med 40 mm förgasare, S kammar, låg kompression, topplock från 911T som hade haft 110 hk - S ventiler och 32 mm portar. S hade ju som bekant större portar. Det brukar ju vara grundrecept för bättre bottendrag generellt sett.
Det där med trängre portar har ju Porsche använt sig av förr. 1970 hade de en 180 hk tvåliters med 40 mm förgasare, S kammar, låg kompression, topplock från 911T som hade haft 110 hk - S ventiler och 32 mm portar. S hade ju som bekant större portar. Det brukar ju vara grundrecept för bättre bottendrag generellt sett.
Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
Möjligen borde jag ha lagt till att tvålitrare med 180 hk inte satt i 911 utan 914 för rallybruk
Re: Bygga om 2,2 E till 2,2 S??
Som jag kommer ihåg gick min 2,2:a igenom besiktningen i många år, trots att den inte var optimalt inställd. Kanske hade jag bara tur,