Hjälp!

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Hjälp!

Post by Jonas Y »

Min bil startar inte. :cry:

Nu.
När jag försöker starta händer det inte ett skvatt. Med nyladdade batterier är det enda livs tecken att ett ljud uppstår under bilen som låter "dack, dack, dack, dack" (minst fyra dack per sekund). Efter några ytterligare startförsök försvinner även detta ljus spårlöst. En teori som framförts är att ljudet kommer ifrån solenoiden. Lampor och övrig el i bilen verkar fungera bra. Har provat att kabla igån, men det är dött.

Bakgrund.
Bilen funkade för en månad sedan, (men då var jag dock tvungen att kabla igång då batterierna var slut). Efter en stunds körning gick det dock att starta på egna batterier, även om det gick lite segt.

En grej som hände när jag nu kopplade i batteriet, (efter att jag haft det på laddning), var att någon av batteri kablarna kom emot någonting vilket gjorde att det sa "klack" i bilens kaross (som jag uppfattade det).

Är det någon som har några tips på vad man tar sig till? Jag är extremt okuning på bilar så även dom enklaste tänkbara tipsen emotages tacksamt (jag har dock redan kollat att det fins bensin i tanken och att jag faktiskt har en motor under luckan :lol: )

Mvh

/jonas
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Ett tips från en annan amatör: Kan vara nån säkring som gått, kolla över dom
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej Jonas,

Trist problem det där, men det låter som om det är knas med startmotorn och då är nog solenoiden boven.

Kolla denna länk från Pelican http://forums.pelicanparts.com/showthre ... +wont+turn

Eller denna:

http://www.aa1car.com/library/2002/cm10220.htm

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

:( :shock: :) :o :D :lol:

Jippi, köpte ett nytt batteri på OK/Q8 och så var saken klar!

Bevisligen måste mitt ursprungliga batteri pajat, att laddaren indikerade att batteriet var fullladdat var bara en luring, eller; det kanske var laddat - men utan att funka.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Nice!

Kul att det ver en enkel grej.

Är det något i vagnen som tar tjuvström eftersom att du har haft problem med urladdning? Eller har det bara varit ett risigt batteri?

Hälsningar

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

alf3001 wrote:Är det något i vagnen som tar tjuvström eftersom att du har haft problem med urladdning? Eller har det bara varit ett risigt batteri?
En kombination av båda grejerna tror jag. Det skumma med urladdningen är att något verkar tjuvdraström, men bara IBLAND. Klart irriterande - måste undersöka saken vi tillfälle.

Har läst att man kan se med en mätare att något belastar batteriet - och sen är det bara att dra ur säkringarna, en efter en; och när belastningen försvinner kan man lista ut vad som orsakar problemet utifrån villken säkring det var man tog ut sist.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Tycker det låter som om en av batteriets celler pajade.

Det är nog inte så mycket som tjuvdrar i de äldre bilarna, värre med senare som har larm, centrallås ocn annat krafs...kolla bagagerumsbelysning...ev lampa i motorrum i första hand.


Snabbast och billigast är nog att köpa en huvudströmbrytare hos biltema.
Post Reply