El-utmaningar
Re: El-utmaningar
Hittade glapp i lampfästena i baklamporna. När jag fixat det så löste det sig med baklysen, bromsljus och backljus. Dock så funkar bara bromslyset på ena sidan vilket är lite märkligt.
Om jag bara får till blinkers med nya reläet så blir det att gå vidare med att kolla varför startmotorn inte rör sig (vilken är ny)
Tack igen för all hjälp!
Om jag bara får till blinkers med nya reläet så blir det att gå vidare med att kolla varför startmotorn inte rör sig (vilken är ny)
Tack igen för all hjälp!
Re: El-utmaningar
Det tar sig ändå
hör du ens något klick från solenoiden på startmotorn, om det blir något tillslag?
@lagteknik
Re: El-utmaningar
Nix, nada. Tändlåset fungerade när jag plockade isär allt. Det enda som händer är att lamporna i instrumenten "fade:ar" något när jag försöker dra igång startmotorn.
Slipade plåtren mellan fläta och chassi och växellådan är helt ren och fräsch så det ska vara bra jord.
Re: El-utmaningar
Är startbatteriet ok och laddat?
Mvh Thord
Mvh Thord
Re: El-utmaningar
Bombar på med frågor. Det är bara på ena sidan bromsljuset fungerar. Glödlampsfästena är nya, lamporna likaså, har även testat att byta. Testade att skifta kontakterna på bromcylindern men med samma resultat. Någon som har någon ide vad det kan vara?
Re: El-utmaningar
Antingen får du inte 12 V fram till lampan när du bromsar eller så saknas det jord i sockeln. Huruvida du har jord är enklast att mäta. För att mäta om det kommer 12 V måste du på något vis se till att bromspedalen trycks ned, kanske av någon medhjälpare.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: El-utmaningar
Men borde inte jorden vara bekräftad om backljus och baklampa fungerar? Det är bara bromsljuset som inte fungerar.
Re: El-utmaningar
Baklyse och bromsljus delar ju sockel så det är konfunderande att bara bakluset fungerar.
Re: El-utmaningar
Ett väldigt enkelt verktyg är en testmejsel. Skruvmejsel men inbyggd lampa och en sladd med krokodilklämma. Då kan du snabbt se om det är ström i kabeln till förbrukaren
Re: El-utmaningar
Har nu mätt och får lite drygt 10v till lampan när jag bromsar. Visserligen lite mindre än 12v men borde väl lysa lite ändå?
Re: El-utmaningar
Är du säker på att lampan är hel?
Re: El-utmaningar
Nya lampor brukar kuna lösa en del, fast de gamla är hela.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: El-utmaningar
Lampan är ny men bytte till en annan ny för att dubbelkolla, samma problem
Re: El-utmaningar
Pröva att dra en "fuljord" (kabel) från ordinarie jordpunkt i lamphuset direkt till minuspol på batteriet. Om det funkar då så vet du att du behöver se över jordpunkterna. Jag hade liknande problem med en blinkers på min gamla 924, löste det genom att dra en extra jordkabel till ordinarie jordpunkt i chassit.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: El-utmaningar
10 V låter lite lågt, är det lika låg spänning i bromsljuset som funkar?
Det skulle kunna vara så att du har ett spänningsfall någonstans på 12V eller jord till bromsljuset som tar större delen av effekten när lampan skulle lysa. Det spänningsfallet ser du inte så mycket av när du mäter Volt eftersom den interna resistansen i voltmetern sannolikt är mångfalt större.
m v h Henrik
Det skulle kunna vara så att du har ett spänningsfall någonstans på 12V eller jord till bromsljuset som tar större delen av effekten när lampan skulle lysa. Det spänningsfallet ser du inte så mycket av när du mäter Volt eftersom den interna resistansen i voltmetern sannolikt är mångfalt större.
m v h Henrik
Re: El-utmaningar
Vad visar det över batteripolerna när du har 10 volt vid förbrukare?
Det är ju ett alternativ att mäta med motorn igång i annat fall.
Eller montera in ett spänningsaggregatet och möta förlusten.
Det är ju ett alternativ att mäta med motorn igång i annat fall.
Eller montera in ett spänningsaggregatet och möta förlusten.
Re: El-utmaningar
Själv använder jag stundtals en sån här för H4. Liknande för andra. Det är givetvis så att när en lampa på nåt vis krånglar så står man i snålblåst och duggregn och vet inte riktigt vad som är jord, hel eller halvljustråd. Gärna i mörker.
En omkastare och en H4 kontakt för 25 kr bara att plugga in så ser man omedelbart om lampan lyser när det hela matas från batteriet via klämmorna
En omkastare och en H4 kontakt för 25 kr bara att plugga in så ser man omedelbart om lampan lyser när det hela matas från batteriet via klämmorna
- Attachments
-
- IMG_6642.jpeg (1.4 MiB) Viewed 6966 times
Re: El-utmaningar
Hallå!
Det visade sig att problemet var extremt enkelt avhjälpt, det var bara att byta sida på kontakterna på lampsockeln. Litade blint på en instruktion men nu är det iaf löst.
Sorry för att jag ödslat er tid men tack för att alla råd och tips
Det visade sig att problemet var extremt enkelt avhjälpt, det var bara att byta sida på kontakterna på lampsockeln. Litade blint på en instruktion men nu är det iaf löst.
Sorry för att jag ödslat er tid men tack för att alla råd och tips
Re: El-utmaningar
Det enda som är kvar nu elmässigt är:
Blinkers vänster fram: Den vita lampan blinkar istället för den gula. Gissar på jordknas
Startmotor vill inte dra runt: Ska testa koppla om och ladda batteriet fullt.
Blinkers vänster fram: Den vita lampan blinkar istället för den gula. Gissar på jordknas
Startmotor vill inte dra runt: Ska testa koppla om och ladda batteriet fullt.
Re: El-utmaningar
Sådär!
Ett nytt relä och vips fungerade blinkers. Well, initialt blinkade parkeringslampan vänster fram istället för blinkers men efter lite fix löste sig det med. Så nu funkar allt lampmässigt vilket är oerhört motiverande.
Går fortfarande bet med startmotorn och undrar därför om det finns någon med elskills i Stockholm som kan ge en hjälpande hand mot ersättning?
Ett nytt relä och vips fungerade blinkers. Well, initialt blinkade parkeringslampan vänster fram istället för blinkers men efter lite fix löste sig det med. Så nu funkar allt lampmässigt vilket är oerhört motiverande.
Går fortfarande bet med startmotorn och undrar därför om det finns någon med elskills i Stockholm som kan ge en hjälpande hand mot ersättning?
Re: El-utmaningar
Då är kanske nästa steg att kolla så det är ström till startmotorn innan man går vidare
Re: El-utmaningar
Sitter jordfätan som den ska mellan växellådan och kaross?
Sitter pluskabeln den grova med M8 mutter och bricka monterad på startmotorn?
Om ovan nämnda sitter där som skall så behövs det även plus till flatstiftet (drar solenoiden) för att startmotorn ska gå in/starta.
Man kan bygla med en eller två skruvmejslar alternativt göra en kabel som passar på flatstiftet och sedan trycka den mot grova pluskabeln.
Om det fortfarande är dött så ligger felet i startmotorn.
Sitter pluskabeln den grova med M8 mutter och bricka monterad på startmotorn?
Om ovan nämnda sitter där som skall så behövs det även plus till flatstiftet (drar solenoiden) för att startmotorn ska gå in/starta.
Man kan bygla med en eller två skruvmejslar alternativt göra en kabel som passar på flatstiftet och sedan trycka den mot grova pluskabeln.
Om det fortfarande är dött så ligger felet i startmotorn.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor