El-utmaningar

Forumet för de tekniska frågorna.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Tack för tips!

Startmotorn är helt ny men det är ju möjligt att den är trasig ändå...

Sitter jordfätan som den ska mellan växellådan och kaross? - Japp, slippat plåtrent mot karossen. Ny fläta.
Sitter pluskabeln den grova med M8 mutter och bricka monterad på startmotorn? - Japp!
Om ovan nämnda sitter där som skall så behövs det även plus till flatstiftet (drar solenoiden) för att startmotorn ska gå in/starta - Finns två stift (osäker varför) men testat båda.

Man kan bygla med en eller två skruvmejslar alternativt göra en kabel som passar på flatstiftet och sedan trycka den mot grova pluskabeln.Om det fortfarande är dött så ligger felet i startmotorn. - Verkar lite läskigt men får göra ett försök :-)
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: El-utmaningar

Post by Homegrown »

whenk wrote: Sun Dec 10, 2023 9:07 pm Tack för tips!

Startmotorn är helt ny men det är ju möjligt att den är trasig ändå...

Sitter jordfätan som den ska mellan växellådan och kaross? - Japp, slippat plåtrent mot karossen. Ny fläta.
Sitter pluskabeln den grova med M8 mutter och bricka monterad på startmotorn? - Japp!
Om ovan nämnda sitter där som skall så behövs det även plus till flatstiftet (drar solenoiden) för att startmotorn ska gå in/starta - Finns två stift (osäker varför) men testat båda.

Man kan bygla med en eller två skruvmejslar alternativt göra en kabel som passar på flatstiftet och sedan trycka den mot grova pluskabeln.Om det fortfarande är dött så ligger felet i startmotorn. - Verkar lite läskigt men får göra ett försök :-)
Om du vill prova utan att det är läskigt så kan du ta kabel från flatstiftet på startmotorn direkt till batteriplus via säkring och extern startknapp.
Alternativt kan du mäta upp att du får 12V ut till flatstiftet, eller sätta testlampa i matningen till flatstiftet. Stor chans att det inte kommer någon ström till flatstiftet.
Vill inte uppmana till att göra saker som du är obekväm med 8)
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Tack! Glömde säga att jag använder ett Odyssey PC680 batteri. Men det har jag förstått ska funka?
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Kanske också bra att ta en till kontrollvända på nr 50 på tändningslåset…
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

”sätta testlampa i matningen till flatstiftet”

Skulle det funka att ta en sådant fäste och lampa jag har i instrumenten och fästa i matningen till flatstiftet?
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Det går framåt! Gjorde enligt ovan och fick ljus när jag drog om nyckeln. Skönt att veta att ström går till startmotorn.

Har svårt att acceptera att startmotorn är trasig men så kanske det är. Bifogar en bild på startmotorn och inkoppling. Någon som kan bekräfta att det ser rätt ut? (stiftkopplingen är urkopplad efter lamptestet)
starter.jpg
starter.jpg (287.63 KiB) Viewed 2460 times
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: El-utmaningar

Post by MagnusW »

lägg skruvmejsel mellan polerna, går den inte då så är den trasig!
Men jag tippar på för klent med ström, dålig kontakt nånstans.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: El-utmaningar

Post by Johannes »

Men är det inte läge att verkligen kontrollmäta spänningen en gång till nere vid startmotorn? Låt en medhjälpare vrida på nyckeln och se vilken spänning som finns.

Är det rätt nivå så ska solenoiden (ett relä inbyggt i starten)slå till.

Slår den inte till så är det solenoiden om ström med korrekt spänning finns - men de brukar höras även med klent batteri.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: El-utmaningar

Post by Johannes »

Eller om man är sugen på att skruva. Demontera starten och lägg den på bänken. Då behöver du inte kalla in en hantlangare att vrida på startnyckeln.

Koppla in ström med startkablar från ett korrekt laddad batteri och se om den går. Det går att koppla förbi solenoiden också. Men solenoiden är steg ett. Det är bara att ha en kabel lös och hålla mot kontakten.

Men en ny eller utbytes bör ju rimligtvis vara testad före utleverans. Men man vet ju aldrig.
En annan grej med utbytesstart som inte är applicerar här men bra att ha i huvudet, det händer att de skriker så att man skulle kunna tro att de inte träffar i kugghjulet, men det behöver inte vara det som orsakar ljudet. Den slirkoppling som sitter på drevet byts såvitt jag vet aldrig på en utbytes start och kostar mer än starten...överkurs men bra att ha i bakhuvudet.

När sedan starten går så har du vad som enkelt kallas för Bendix. Det är en funktion som drar tillbaks drevet när bilmotorn går för egen maskin. Den absoluta överkursen - det finns många olika varianter på mekaniken bakom det och Bendix är nog passa hos alla men det kvittar för det blir samma resultat.

Själv har jag ofta haft en egen variant på det hela i nåt gammalt vrak. Två sladdar med ström till starten och en helt vanlig tryckströmbrytare i en gammaldags filmburk som hängt i motorrummet. Finfint om det havererar eller vid någon service.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Johannes wrote: Tue Dec 12, 2023 8:35 pm Men är det inte läge att verkligen kontrollmäta spänningen en gång till nere vid startmotorn? Låt en medhjälpare vrida på nyckeln och se vilken spänning som finns.

Är det rätt nivå så ska solenoiden (ett relä inbyggt i starten)slå till.

Slår den inte till så är det solenoiden om ström med korrekt spänning finns - men de brukar höras även med klent batteri.
Tack! ska jag mäta på stiftkabeln eller "matarkabeln" som går från batteriet till startmotorn?
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: El-utmaningar

Post by henca »

Börja med att mäta på stiftkabeln. Om du när du vrider på startnyckeln har 12V där när stiftkabeln sitter på startmotorn utan att solenoiden klickar är det nog fel på solenoiden.

Om solenoiden klickat men startmotorn ändå inte går runt kan man misstänka spänningsfall fram till "matarkabeln" eller dålig jord.

m v h Henrik
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

henca wrote: Wed Dec 13, 2023 7:53 am Börja med att mäta på stiftkabeln. Om du när du vrider på startnyckeln har 12V där när stiftkabeln sitter på startmotorn utan att solenoiden klickar är det nog fel på solenoiden.

Om solenoiden klickat men startmotorn ändå inte går runt kan man misstänka spänningsfall fram till "matarkabeln" eller dålig jord.

m v h Henrik
Mätte nu på stiftkabeln och fick det bara till 4v så där ligger nog problemet, iaf det första jag behöver lösa. Mätte upp batteriet som hade 12v så där är det grönt. Är den mest sannolika grundorsaken jordproblem?
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: El-utmaningar

Post by Thord »

Ett ordentligt spänningsfall, kabelbrott eller kontaktproblem skulle kunna vara orsaken.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Thord wrote: Wed Dec 13, 2023 3:50 pm Ett ordentligt spänningsfall, kabelbrott eller kontaktproblem skulle kunna vara orsaken.
Mm, kabelstammen är helt ny så mycket skumt.
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: El-utmaningar

Post by Thord »

Prova att följa kabeln bakåt och se om du har 4 volt i andra änden, och eventuellt fortsätta bakåt.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Matarkabeln ger 12v så den är fine. Men den gula som kopplas mot stiftet, den förstår jag bara går till tändingslåset?
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: El-utmaningar

Post by Thord »

Vad har du för spänning till tändningslåset? Om du har 12 volt in men bara 4 volt ut mot den gula kabeln, så kanske tändningslåset är dåligt.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Thord wrote: Thu Dec 14, 2023 7:31 am Vad har du för spänning till tändningslåset? Om du har 12 volt in men bara 4 volt ut mot den gula kabeln, så kanske tändningslåset är dåligt.
Så kan det ju vara! Bara mäta på stift märkt 50 antar jag?
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: El-utmaningar

Post by Thord »

50 kan nog stämma, mäta med gula kabeln ansluten.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Har köpt ett Bosch tändingslås som ska lira för min bil. Vet någon om det är möjligt att bara koppla in den gula (50) till nr 50 på låset för att testa? eller måsta allt kopplas in?
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: El-utmaningar

Post by henca »

Om allt måste kopplas in törs jag inte säga, men du måste ju åtminstone koppla in +12V också. Nu vet jag inte precis hur det ser ut med kontakt-don och så, men enklast är kanske att koppla in hela kontakt-anslutningen till tändningslåset?

m v h Henrik
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Nu så har jag testat med det nya tändningslåset och ingen skillnad. Mätte upp till 8v på den gula på tändningslåset så felet verkar ligga längre bort.
Noterade också att den gula kabeln blev ganska varm när jag drog om nyckeln. Ska det vara så?
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: El-utmaningar

Post by Homegrown »

Om kabeln blir varm så har du kortslutning någonstans ( någonstans i kabeldragningen eller i startmotorn ).
Startmotorn sitter ju bara med två skruv och en pluskabeln så kan vara läge att demontera och provköra den löst innan det blir en tråkig kabelbrand.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Homegrown wrote: Sat Dec 16, 2023 6:31 pm Om kabeln blir varm så har du kortslutning någonstans ( någonstans i kabeldragningen eller i startmotorn ).
Startmotorn sitter ju bara med två skruv och en pluskabeln så kan vara läge att demontera och provköra den löst innan det blir en tråkig kabelbrand.

Will do, bara köra två kablar direkt från batteriet och minus på stiftet?

EDIT: Hittade en liten tutorial. Får åka och köpa startkablar imorgon och testa.

Om det är någon som vet någon som är duktig på porsche-el i sthlms-området får denna gärna DM:a kontaktuppgifter.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: El-utmaningar

Post by whenk »

Då var startmotorn urtagen och bekräftad fungerande. Givet att det var samma strul med ett annat tändningslås så måste problemet ligga längre fram. Får leta runt efter ett proffs för nu är det next level felsökande :-)
Post Reply