El-utmaningar
El-utmaningar
Hallå,
Börjar närma sig provtur med 912:an och har ägnat den senaste tiden åt att koppla det sista i elväg. Idag var det dags för batteriinkoppling och en del funkade faktiskt som det skulle .
Ska tilläggas att kabelstam är helt ny men reläerna är otestade och gamla.
Följande fungerar:
Parkeringsljus
Halvljus
Helljus
Vindrutetorkare
Pump för spolarvätska
Tuta
Belysning för regskylt bak
Oljetryck (tror jag det är)
Viss belysning i instrument (alla lampor och fästen är nya)
Följande fungerar inte:
Startmotor (ny)
Blinkers
Viss belysning i instrument
Bakljus
Frågor:
I samband med lackering lackerades alla jordningsfästen över och har inte lagt mycket energi på att göra rent gängor och anläggningsytan mot karossen från färg - Kan det vara en anledning?
Reläerna, är de kända för att gå sönder? Tutan och blinkers delar relä men bara tutan funkar, kan det vara reläet ändå?
Tips och råd är väldigt välkomna.
Börjar närma sig provtur med 912:an och har ägnat den senaste tiden åt att koppla det sista i elväg. Idag var det dags för batteriinkoppling och en del funkade faktiskt som det skulle .
Ska tilläggas att kabelstam är helt ny men reläerna är otestade och gamla.
Följande fungerar:
Parkeringsljus
Halvljus
Helljus
Vindrutetorkare
Pump för spolarvätska
Tuta
Belysning för regskylt bak
Oljetryck (tror jag det är)
Viss belysning i instrument (alla lampor och fästen är nya)
Följande fungerar inte:
Startmotor (ny)
Blinkers
Viss belysning i instrument
Bakljus
Frågor:
I samband med lackering lackerades alla jordningsfästen över och har inte lagt mycket energi på att göra rent gängor och anläggningsytan mot karossen från färg - Kan det vara en anledning?
Reläerna, är de kända för att gå sönder? Tutan och blinkers delar relä men bara tutan funkar, kan det vara reläet ändå?
Tips och råd är väldigt välkomna.
Re: El-utmaningar
Och vad är skillnaden på light signal relay och turn signal relay?
Re: El-utmaningar
Jag skulle göra rent alla jordningsytor.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: El-utmaningar
Jordpunkterna måste vara ok först.
Mina blinkers funkade också konstigt och jag fick rådet att inte mecka med nånting innan jag testat med ett nytt blinkersrelä, och med nytt relä så funkade allting.
Mina blinkers funkade också konstigt och jag fick rådet att inte mecka med nånting innan jag testat med ett nytt blinkersrelä, och med nytt relä så funkade allting.
@lagteknik
Re: El-utmaningar
Köpte ett flong nytt relä så hoppas inte det är problemet. För att bekräfta, blinkersreläet är det tre-stiftiga som sitter i frunken?
Re: El-utmaningar
Jag kommer inte ihåg hur många stift det har, men tar man på det när det blinkar så känner man det i fingrarna
@lagteknik
Re: El-utmaningar
Så om det inte "vibrerar" är det att fokusera på den helt enkelt.
Fråga, hur säkerställer man bra jordning? Slipa bort all färg så det är plåtrent mot jordkabel?
Re: El-utmaningar
Du kan ju alltid göra en provkabel med en passande ringkabelsko och mäta så att jordpunkten fungerar när det är monterat.
Färgen skapar du enkelt bort och vid montage är det lämpligt att fetta in kontaktpunkten
Färgen skapar du enkelt bort och vid montage är det lämpligt att fetta in kontaktpunkten
Re: El-utmaningar
En helt vanlig kabel med kabelsko med sladd på motsvarande den som ska sitta där på riktigt.
Sen är det bara att mäta upp eller testa med provlampa.
En ohmmätning mellan skrapad yta och batteriet går ju också. Men med testkabel så ser du ännu bättre om det på nåt vis djävlas med anliggning mellan kaross och kabelsko.
Sen är det bara att mäta upp eller testa med provlampa.
En ohmmätning mellan skrapad yta och batteriet går ju också. Men med testkabel så ser du ännu bättre om det på nåt vis djävlas med anliggning mellan kaross och kabelsko.
Re: El-utmaningar
Så helt enkelt för att kolla om man har 12v från pluspol till jordningskabel?
Re: El-utmaningar
Nej, mäter du spänning mellan plus och jord kommer mätaren alltid visa att du har full spänning eftersom mätarens interna resistans vid spänningmätning alltid skall vara väldigt hög och därför gör eventuell resistans vid jordpunkten insignifikant.
Bättre är att mäta ohm mellan en tveksam jordpunkt och någon garanterat bra jordpunkt på bilen.
m v h Henrik
Re: El-utmaningar
Tack! Vad ska ohm visa då?henca wrote: ↑Mon Nov 13, 2023 8:50 pmNej, mäter du spänning mellan plus och jord kommer mätaren alltid visa att du har full spänning eftersom mätarens interna resistans vid spänningmätning alltid skall vara väldigt hög och därför gör eventuell resistans vid jordpunkten insignifikant.
Bättre är att mäta ohm mellan en tveksam jordpunkt och någon garanterat bra jordpunkt på bilen.
m v h Henrik
Re: El-utmaningar
Ett ställe som verkligen är plåtrent.
Med andra ord en Ohm mätare från Biltema så kan man lägga ihop båda pinnarna då visar den noll.
Om du sedan sätter en pinne på plåstren del av karossen till en annan del där du har skrapat rent så visar instrumentet 0 i resistans på multimetern.
Batteriets minuspol kan man ju mäta på mot karossen om det är praktiskt.
Med andra ord en Ohm mätare från Biltema så kan man lägga ihop båda pinnarna då visar den noll.
Om du sedan sätter en pinne på plåstren del av karossen till en annan del där du har skrapat rent så visar instrumentet 0 i resistans på multimetern.
Batteriets minuspol kan man ju mäta på mot karossen om det är praktiskt.
Re: El-utmaningar
Ok, så om jag förstått det rätt:Johannes wrote: ↑Tue Nov 14, 2023 7:31 pm Ett ställe som verkligen är plåtrent.
Med andra ord en Ohm mätare från Biltema så kan man lägga ihop båda pinnarna då visar den noll.
Om du sedan sätter en pinne på plåstren del av karossen till en annan del där du har skrapat rent så visar instrumentet 0 i resistans på multimetern.
Batteriets minuspol kan man ju mäta på mot karossen om det är praktiskt.
Koppla in batteriet
Med ohmmätare sätter jag en pinne på minuspol och en mot de olika jordpunkterna. Är det 0 eller väldigt nära 0 så är det bra
Korrekt?
Re: El-utmaningar
Ja, det stämmer! En jordpunkt som visar 0 ohm mätt mellan jordpunkten och batteriets minuspol är en bra jordpunkt.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: El-utmaningar
Tack! Får prova mig fram. Blir tuffare när jag ska mäta från minuspol till jordpunkter i motorutrymmet men får väl skarva på något sätt.
Re: El-utmaningar
Du kan säkerligen mäta mellan karossen och nån skrapad jordpunkt utan långa kablar
Re: El-utmaningar
När du väl hittat någon jordpunkt som är bra kan du sedan utgå från den som referenspunkt när du testar andra jordpunkter. Kandidater till lämpliga jordpunkts-referenser är olackad metall, t ex motordetaljer och låsanordningar för dörrar och luckor. Försök att hitta bra referenspunkter och arbeta dig bakåt mot motorn så kanske du klarar dig utan allt för långa kablar.
Det kan underlätta om du har kablar med krokodilklämmor till din multimeter så behöver du inte ha lika långa armar som kablar.
m v h Henrik
Det kan underlätta om du har kablar med krokodilklämmor till din multimeter så behöver du inte ha lika långa armar som kablar.
m v h Henrik
Re: El-utmaningar
Ett inte helt ovanlig fel är jordflätor som ser ut som kasseringsfärdiga stålborstar.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: El-utmaningar
Jordflätor kan också se OK ut och vara kassa.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: El-utmaningar
Kanske bra att mäta resistansen över jordflätorna också? Ska förstås vara noll. Ofta är flätan mellan kaross och växellåda boven i dramat. Svår att komma åt så den missas ibland.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: El-utmaningar
Tack för alla svar och input! Jordflätorna är nya men har spenderat lite tid på att slipa rent fästena på karossen från färg. Hittade också ett glapp i ett glödlampfäste i ena baklyktan, när jag fick till det så började båda lysa. WIN!
Blinker fungerar fortfarande inte så beställde ett nytt relä. Bromslysena fungerar inte heller så får kika på kopplingarna där.
Det går iaf framåt vilket är motiverande.
Blinker fungerar fortfarande inte så beställde ett nytt relä. Bromslysena fungerar inte heller så får kika på kopplingarna där.
Det går iaf framåt vilket är motiverande.