60 år!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

60 år!

Post by Johannes »

Vi fick ju en påminnelse i den tidningen som de skickar ut - men det är sällan aldrig nåt att läsa i den.

Här finns lite mer:

https://www.youtube.com/watch?v=ZEKCLj1v_5U&t=928s
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 60 år!

Post by Johannes »

Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 60 år!

Post by Johannes »

En bekant från förr som jag inte hade hört av på åratal ringde och skulle ut och handla. En 65:a varken mer eller mindre. Åtminstone en med kort hjulbas. Urelfer som gusseisern (de som är helt övertygade) säger i Tyskland. Han visste att jag sällan eller aldrig slänger något och dessutom haft bilsalonger och provkörning som yrke och således borde ha en del gamla artiklar från tiden när de var nya. Inte såna där i efterhand som har en annan touch. Allt oftare i nyare artiklar så har ju de (SWB) - gillar inte riktigt benämningen - fått stå som modell för de fräsigaste vagnarna låg vikt, bra drag liten och nätt. Om detta finns det ju givetvis olika åsikter bland världens ägare. Men de sista med fjäderstavar är helt annorlunda och djupare än så behöver man kanske inte fundera!

Hittade några artiklar men är övertygad om att det finns mer i gömmorna. Stundtals kan det vara xeroxkopior i nåt arkivskåp. Vi har ju för ganska många år sedan haft den från automobil om den gule 911S som var blixtrande snabb, inte original från tiden det begav sig men ändå 35 år gammal. På yuppietiden fanns det nästan inget annat i pressen än hottade eller inbillade 935. Själv åkte jag stundtals 911 på kundbesök på den tiden och det var stundtals direkt olämpligt.

Bland annat så plockade jag en del citat och annat till några motortidningar som gjorde specialnummer till 50 års jubileum och rent av även något litet till 60 års för något annat magasin så det är ju tur att det inte dammat i lådorna i onödan

Hur som det jag hittade i urval:

Motorrevyn Fart och Racing nr 4 April 1965 Jerry Sloniger körde och påpekade att styrningen var stötig och det hade han ju rätt i. Likaså att det var en riktig Porsche som tog vid där 356 Carrera 2 slutade. Jämför när Boxstern kom. En riktig Porsche skulle hamras in. Fabrikens folk hade hävdat att 180 hk var enkelt att nå. De visst såklart från motorn till Carrera six som ju i stort sett gick in i 911R med minimal förändring.

Teknikens värld 1965 nr 17. Och nr 19 -Där slår man i kort text fast ''Ess i statusjakten''

Fib aktuellt nr 36 1967. 911S. Bara en riktig entusiast uppskattar den typen av bil. Bo Göran Eriksson valde en för att den var snabb i skog och på bana. Tyvärr säger mig det namnet inget. Kör Porsche med Picko hette den korta artikeln. Mittuppslaget som också var utvik hade en gul som senare hamnade i händerna på Cederholm som på sin tid var med här på forumet. Baksidan av planschen visar en utvikningsbrud från Göteborg Eva Joern. Detta innebär att den som hittar ett ex på nätet kan få räkna med att köpa flera för utviket är oftast borta i tidningen.

Teknik för alla Nr 23 1967 Porsche 911S. För snabb för våra vagnar och de trodde de höll 150 men det var snarare 240 som sammandrag av artikeln. Löjeväckande acc prov 6.8 sekunder till 100

Road and Track mars 1965.Hans Jörg Bendel var översvallande rakt av och påpekade bla att bilen hade säten att fälla så väl att det gick att övernatta i den. Jämför med storyn om den bässbara Saaben där bruttan i den övernattande bilen inte hade vigselring och det blev storm på 60 talet. En del tydliga påpekanden om att bromsarna var på licens från Amerikansk Lockheed tillverkade av Ate. Teves eller Conti Teves på senare år.

Car and driver april 65 stormförtjusta de också men påpekar att bilen har ''Torque Steer''. Med andra ord fordonsdynamiken gör det trevligt att styra med gaspedalen utan att riva loss däcken. (hade det varit en framhjulsdriven så blir det definitivt en negativ egenskap)

Det blir givetvis på tok för detaljerat så jag listar upp vad jag hittar på kort hjulbas dvs tom årsmodell 1968.

Small Car 1965 Mars

Autocar july 1965
Auto Topics 1966
Motor Sport 1966

Autocar 1966 Här är det än mer jubel och klang 911S introducerad på hockenheim. Man noterar att styrningen är högt utväxlad och lätt(antagligen mot äldre vagnar som var mer direkta i styrningen - journalister talat om antal rattvarv. Ingenjörer om utväxlingen rakt från 16-17 rakt fram ungefär)
Autosport 1966

Road and Track 1966
Motor
Car and driver
Motor trend jan 1967 Även här är man verkligen på hugget med superlativer om att överstyrningen är tillbaks och de kallar motorn för Carrera six inemellan möjligen för 180 i US
Road and track feb 1968 Sportomatic


Ca 30 olika hittar jag för tvålitersbilar, dvs även med mekanisk insprutning på S.


Dessutom en del tyska tex Auto motor und sport hade ett särtryck med i presskit från Geneve 1968. Det ligger i sakens natur att journalister bli förlängd arm för tillverkarens marknadsavdelning. Välvilliga tillverkare måste leverera pressbilar och tidningar måste således skriva väl för att systemet ska leva i symbios.

Press och testvagnar är alltid väldigt väl byggda för att uttrycka det diplomatiskt.

Hur som helst så kanske den snabba listan ovan är till liten hjälp för den som vill leta gamla tidningar på nåt salutorg på nätet, mässa eller rent av loppmarknad!
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: 60 år!

Post by JMB »

Det var ingen dålig samling Johannes! :)
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 60 år!

Post by Johannes »

Från ett presskit på 60 talet. Det är en mapp fylld med diverse dokument och bilder. Med tiden övergick de till diabilder. CDROM. Nuförtiden ligger det nätbaserat och är i första hand för journalister som behöver ''hjälpa'' tillverkaren att sköta nyhetsföodet med sina grejer (artiklar).

Hur som så visar bilden ett särtryck från Auto Motor und Sport när ingen mindre än Gert Hack testade Sportomatic. Symbiosen mellan tillverkare och media.

Tyskspråkiga tester finns det i mängd!
Attachments
IMG_6622.jpeg
IMG_6622.jpeg (1.41 MiB) Viewed 1063 times
Post Reply