Page 1 of 1
3.0 cylinder
Posted: Fri Nov 03, 2023 3:59 pm
by essgee
kan någon hjälpa mig .................
Jag har 6 st 95mm Mahle nickasil cylindrar men dom har inget spår på toppen av cylindern för Ce-seal ringen!!
Är det någon som vet???? vad skiljer i mått på 3,0 respektive 3,2 cylindrarna dom har ju samma borrdiameter??
Skulle sedan vilja ha höjdmåttet på cylindrarna, och måttet på spåret för Ce-seal ringen...........
Tacksam för svar...................EssGee
Re: 3.0 cylinder
Posted: Mon Nov 06, 2023 8:30 pm
by MagnusW
3,2 cylindrar, dom har ingen packning.
Re: 3.0 cylinder
Posted: Mon Nov 06, 2023 9:43 pm
by Johannes
Vet inte om jag hängde med riktigt; är det det här du söker?
Re: 3.0 cylinder
Posted: Mon Nov 06, 2023 9:45 pm
by Johannes
Eller menar du ingen skillnad i borrning och motorvolym? Då handlar det om veven.
Re: 3.0 cylinder
Posted: Mon Nov 06, 2023 9:46 pm
by Johannes
Nu var jag för duktig och fick med samma bild två gånger...behöver träna på detta med bilder!
Re: 3.0 cylinder
Posted: Thu Nov 09, 2023 10:59 am
by essgee
Tack för bilderna
Re: 3.0 cylinder
Posted: Thu Nov 09, 2023 11:00 am
by essgee
Skulle sedan vilja ha måttet på spåret för Ce-seal ringen...........på 3,0 SC cylindern
Re: 3.0 cylinder
Posted: Thu Nov 09, 2023 1:19 pm
by MagnusW
Du behöver inget spår. 3.2 cylindrar är inte helt plana, de har en "taper" (på engelska, vet inte vad man översätter det med på svenska) alltså utkanten på cylinderns tätningsyta är lite högre än insidan.
Så var det på tidiga 964or också, men där blev det lite långt mellan pinnskruvarna soch topparna var lite för veka och de började läcka lite.
Re: 3.0 cylinder
Posted: Thu Nov 09, 2023 3:17 pm
by peterc
I min värld (lagervärlden) betyder ”tapered” konisk.
Tapered roller bearing (TRB). = koniskt rullager. Eller, tapered bore = koniskt hål.
Re: 3.0 cylinder
Posted: Thu Nov 09, 2023 3:47 pm
by MagnusW
peterc wrote: ↑Thu Nov 09, 2023 3:17 pm
I min värld (lagervärlden) betyder ”tapered” konisk.
Tapered roller bearing (TRB). = koniskt rullager. Eller, tapered bore = koniskt hål.
Ja, men konisk kändes inte riktigt rätt i detta fall, men det är bara min känsla.
En fördel med 3.2 cylindrarna är att man kan borra upp dom till 98mm, om man Nikasilbehandlar dom igen sen förstås. 3.0 cylindrar får lite för lite material kvar mot borrningen.
Re: 3.0 cylinder
Posted: Thu Nov 09, 2023 7:51 pm
by Johannes
Taper betyder avsmalnande, konisk etc och används i många sammanhang
Re: 3.0 cylinder
Posted: Thu Nov 09, 2023 7:52 pm
by Johannes
Skulle rent av i något läge kunna kallas för avfasning
Re: 3.0 cylinder
Posted: Thu Nov 09, 2023 8:03 pm
by Johannes
Samtidigt kan man ha i bakhuvudet att de på utrikiska kallar ett cylinderlopp som är slitet för tapered och det innebär att loppet är större och oftast i övre delen än undre.