3.0 cylinder
3.0 cylinder
kan någon hjälpa mig .................
Jag har 6 st 95mm Mahle nickasil cylindrar men dom har inget spår på toppen av cylindern för Ce-seal ringen!!
Är det någon som vet???? vad skiljer i mått på 3,0 respektive 3,2 cylindrarna dom har ju samma borrdiameter??
Skulle sedan vilja ha höjdmåttet på cylindrarna, och måttet på spåret för Ce-seal ringen...........
Tacksam för svar...................EssGee
Jag har 6 st 95mm Mahle nickasil cylindrar men dom har inget spår på toppen av cylindern för Ce-seal ringen!!
Är det någon som vet???? vad skiljer i mått på 3,0 respektive 3,2 cylindrarna dom har ju samma borrdiameter??
Skulle sedan vilja ha höjdmåttet på cylindrarna, och måttet på spåret för Ce-seal ringen...........
Tacksam för svar...................EssGee
Re: 3.0 cylinder
3,2 cylindrar, dom har ingen packning.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: 3.0 cylinder
Vet inte om jag hängde med riktigt; är det det här du söker?
- Attachments
-
- IMG_0528.jpeg (231.78 KiB) Viewed 2693 times
Last edited by Johannes on Mon Nov 06, 2023 9:51 pm, edited 1 time in total.
Re: 3.0 cylinder
Eller menar du ingen skillnad i borrning och motorvolym? Då handlar det om veven.
- Attachments
-
- IMG_0529.jpeg (149.54 KiB) Viewed 2693 times
-
- IMG_0529.jpeg (149.54 KiB) Viewed 2693 times
Last edited by Johannes on Mon Nov 06, 2023 9:53 pm, edited 1 time in total.
Re: 3.0 cylinder
Nu var jag för duktig och fick med samma bild två gånger...behöver träna på detta med bilder!
Re: 3.0 cylinder
Tack för bilderna
Re: 3.0 cylinder
Skulle sedan vilja ha måttet på spåret för Ce-seal ringen...........på 3,0 SC cylindern
Re: 3.0 cylinder
Du behöver inget spår. 3.2 cylindrar är inte helt plana, de har en "taper" (på engelska, vet inte vad man översätter det med på svenska) alltså utkanten på cylinderns tätningsyta är lite högre än insidan.
Så var det på tidiga 964or också, men där blev det lite långt mellan pinnskruvarna soch topparna var lite för veka och de började läcka lite.
Så var det på tidiga 964or också, men där blev det lite långt mellan pinnskruvarna soch topparna var lite för veka och de började läcka lite.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: 3.0 cylinder
I min värld (lagervärlden) betyder ”tapered” konisk.
Tapered roller bearing (TRB). = koniskt rullager. Eller, tapered bore = koniskt hål.
Tapered roller bearing (TRB). = koniskt rullager. Eller, tapered bore = koniskt hål.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: 3.0 cylinder
Ja, men konisk kändes inte riktigt rätt i detta fall, men det är bara min känsla.
En fördel med 3.2 cylindrarna är att man kan borra upp dom till 98mm, om man Nikasilbehandlar dom igen sen förstås. 3.0 cylindrar får lite för lite material kvar mot borrningen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: 3.0 cylinder
Taper betyder avsmalnande, konisk etc och används i många sammanhang
Re: 3.0 cylinder
Skulle rent av i något läge kunna kallas för avfasning
Re: 3.0 cylinder
Samtidigt kan man ha i bakhuvudet att de på utrikiska kallar ett cylinderlopp som är slitet för tapered och det innebär att loppet är större och oftast i övre delen än undre.